samedi 13 mars 2010

بساط اعدام در اهواز را بر سر رژیم خراب کنیم

خطاب به مردم اهواز و خوزستان : تجمع علیه اعدام: محل :چهار راه نادری ساعت ٤ شنبه ٢٢ اسفند

بساط اعدام در اهواز را بر سر رژیم خراب کنیم

محل تجمع: ساعت ٤ شنبه ٢٢ اسفند چهار راه نادری

دادگستری استان خوزستان با نصب یک آگهی در سطح شهر اهواز اعلام کرده است که در ساعت ٤ عصر روز شنبه ٢٢ اسفند در چهارراه نادری اهواز چوبه دار برپا میکند تا یکی از زندانیان را به اتهام سرقت مسلحانه و مجاربه با خدا و پیغمبر در جلو چشم مردم به قتل برساند. روز چهارشنبه ١٩ اسفند نیز جمهوری اسلامی در کوی رمضان اهواز یک نفر را به همین شیوه به قتل رساند. حکومت جنایتکار اسلامی میخواهد بساط شنیع اعدام را در مرکز شهر اهواز برپا کند و مردم را مرعوب کند و زمینه را برای اعدام فعالین سیاسی و جوانان و مردمی که در تظاهرات ها شرکت میکنند آماده کند و خود را با این جنایات از خطر سرنگونی نجات دهد. این توطئه را باید در نطفه خفه کنیم و این مراسم جنایت را به صحنه اعتراض قدرتمند و یکپارچه همه مردم علیه جمهوری خون و جنایت اسلامی و به هم ریختن بساط اعدام تبدیل کنیم. اقدام اعتراضی و مهم مردم سیرجان که دو نفر محکوم به اعدام را از چوبه دار فراری دادند، سکوی اعدام را به آتش کشیدند و مزدوران حکومت را گوشمالی دادند، باید به الگوئی برای مردم اهواز و سراسر کشور تبدیل شود. حزب کمونیست کارگری از همه مردم اهواز و سایر شهرهای خوزستان میخواهد در ساعت ٤ عصر روز شنبه ٢٢ اسفند در چهارراه نادری اهواز دست به تجمع بزنند و این محل را به صحنه یک اعتراض قدرتمند علیه جمهوری اسلامی و بساط آدمکشی آن تبدیل کنند. حضور هرچه گسترده تر مردم امکان میدهد که علیه جمهوری اسلامی و اعدام شعار بدهند، فرد محکوم به اعدام را از دست جنایتکاران فراری دهند و سکوی اعدام را به آتش بکشند. این فرصت را خود رژیم برای تجمع به مردم داده است. همه دوستان و آشنایانتان را خبر کنید و از اهواز و همه شهرهای خوزستان خود را به این محل برسانید و روز شنبه را به یک روز بزرگ اعتراض علیه جنایتکاران تبدیل کنید.

مرگ بر جمهوری اسلامی

امامی کاشانی مشت خالی باند ولایت را باز کرد

منصور امان

آیت الله امامی کاشانی، یک خوش نشین میانه رو زیر خیمه ی "نظام"، پس از مُدتی وسط گیری بی نتیجه و تحمُل بی اعتنایی اهانت آمیز به ریش گرویی اش، اکنون رسالت تازه ای برای خود کشف کرده است. او گمان می کند راه درمان رُسوایی داخلی و بین المللی حُکومت به دلیل تبهکاریهای سیاسی و جنایی آن علیه مردُم ایران را یافته باشد.

عُضو قهر کرده جامعه روحانیت مُبارز، راهکار خود را این گونه توضیح می دهد که "همه باید بر عیب پوشی و نگُفتن عیبها تلاش کنند" تا بدینوسیله آنچه که وی "عُیوب اُمت اسلامی" نامیده به زیر فرش جارو شود و "دُشمن نفهمد".

باند نظامی - امنیتی ولی فقیه به طور اصولی با پیشنهاد آقای کاشانی نمی تواند مُخالف باشد زیرا خود - بدون آنکه به توصیه کارمند نیمه وقت اش نیازی داشته باشد – همه ی تلاش اش را برای "عیب پوشی" و تشویق سخت افزاری دیگران به "نگُفتن عیبها" به کار بسته است. آنچه که آیت الله خامنه ای و همدستانش به احتمال زیاد نخواهند پسندید، این واقعیت است که خطیب جُمعه با طرح راهکار خود، بر ناکام ماندن تلاشهای مزبور که از سر تصادُف مجموعه ی طرحهای امنیتی آن برای چیرگی بر بُحران کُنونی را در برمی گیرد، صحه گُذاشته است.

اگرچه آقای کاشانی با تعظیم بُلند بالا به دگنگ "دُشمن" یاب آیت الله خامنه ای روشن کرده است که فراخوان او به قیچی دامن لکه دار "نظام" رو به "خودی" ها دارد، با این همه دلسوزی پُر دردسر او زیر تیتر "حال که با زور نمی توان کسی را ساکت کرد، بنابراین باید از در سازش و جلب تفاهُم وارد شد"، به اندازه کافی دلیل برای اثبات دست و پا زدن ولی فقیه در بُن بست سیاسی ارایه می کُند.

این امر می تواند موجب تردید "آقا" و ابواب جمعی نسبت به انگیزه اصلی آیت الله کاشانی از پادرمیانی جدیدش گردیده و به سووظن آنها در این باره که او بیشتر نگران موقعیت خود در صورت ادامه وضعیت موجود است تا آینده آنها در قُدرت، دامن بزند. در حقیقت نیز همچون بیشتر "عُقلا" ی باند حاکم که عقلانیت منافع به چنگ آورده به برکت "نظام"، آنها را به درجه دوم شمُردن مصالح ویژه باند نظامی - امنیتی آقای خامنه ای تشویق می کُند، نگاه آقای کاشانی متوجه دیگ است تا کاسه ی آنها.

بنابراین شگفت آور نیست که در برخورد سرکوبگرانه به جُنبش اجتماعی علیه این بساط، کاسه بازهایی از جنس آیت الله امامی کاشانی با همریشانی از نوع آیت الله جنتی فقط اختلاف تاکتیکی داشته باشند. آقای جنتی، خطیب جُمعه 9 بهمن به زدن و بستن و کُشتن توصیه می کند و آقای امامی کاشانی، خطیب جُمعه 21 اسفند به درز نکردن خبر این جنایات!

وکیل مدافع زندانیان سیاسی به یک سال زندان محکوم شد

وکيل مدافع محمد اوليايی فرد از صدور مجازات يک سال حبس تعزيری برای موکلش از سوی دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: حکم دادگاه بدوی هنوز به وکلای پرونده ابلاغ نشده است. محمد اولیایی فرد وکیل مدافع متهمان در بسیاری از پرونده های سال های اخیر بود که خصوصا برای ممانعت از اعدام نوجوانان تلاش بسیاری کرد. مسعود اوليايی فرد در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: موکلم که وکالت بهنود شجاعی را برعهده داشت در رابطه با اين پرونده به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق مصاحبه با يکی از رسانه‌های خارجی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به يک سال حبس تعزيری محکوم شد. وی با بيان اين‌که رای صادره از سوی دادگاه بدوی به هيچ يک از سه وکيل مدافع اين پرونده ابلاغ نشده است، گفت: موکلم برای پيگيری پرونده يکی از موکلانش به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود که در آن جا برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام انتقال داده شده است.

نیاز شدید رژیم به داشتن بمب اتمی با فرج آقا امام

http://copytaste.com/q19

نیاز شدید ایران به داشتن بمب اتمی با فرج آقا امام
از آنجا که دولت شدیدا اصرار به ظهور آقا امام زمان دارد و در سازمان ملل نیز حتی این موضوع را اعلام کرده است
با ظهور آقا ایشان برای ایستادن جلوی استکبار جهانی نیاز به بمب اتمی دارند بنابراین سربازان گمنام امام بدنبال تهیه بمب اتمی میباشند تا آقا بتواند سوار بر اسب از آن استفاده نماید
پس فکر کردین این سجیل و منجیل اینا واسه چی است اینا همه واسه امام زمان ساخته شده و این خیال باطل باراک اوباما ست اگه فکر کنه به دنبال صلح آمیزش است زهی خیال باطل خودش تو سازمان ملل اعلام کرده منتظر ظهور امام زمان است

انتقال سوسن محمدخانی غیاثوند به زندان رجایی ‌شهر

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

امروز، جمعه ۲۱ اسفندماه سوسن محمدخانی غیاثوند طی تماسی تلفنی از انتقال خود به زندان رجایی‌شهر خبر داد.

وی در این تماس از علت بازداشت و اتهاماتش صحبتی نکرد.

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر انتقال تعداد زیادی از زندانیان سیاسی به زندان رجایی‌شهر منتشر شده بود.

این نویسنده که در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی فعال بود در ساعت ۸ شب گذشته، در منزلش در کرج، طی یورش نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

سوسن محمدخانی در سال‌های گذشته علاوه بر فعالیت در زمینه داستان و فیلم‌نامه در حوزه مسائل فرهنگی کردستان نیز فعال بوده است.

یکی از بازاریان تهران تحت فشار در بند 209 اوین

یکی از بازاریان تهران تحت فشار های روحی و بلاتکلیفی در بند 209 زندان اوین
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، بازاری زندانی محمد بنازاده امیرخیزی بیش از 3 ماه است که در بند مخوف 209 زندان اوین تحت فشارهای غیر انسانی و بلاتکلیفی بسر می برد.
زندانی سیاسی محمد بنازاده امیر خیزی 63 ساله از بازاریان تهران نزدیک به 4 ماه است که در بند 209 زندان اوین در حالت بلاتکلیفی بسر می برد .او بیش از 2 ماه در سلولهای انفرادی تحت بازجوئیهای طولانی شبانه و شکنجه های روحی و جسمی بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشت و در اثر فشارهای غیر انسانی دچار کاهش وزن شدید شده است. یکی از شیوهای غیر انسانی بازجویان وزارت اطلاعات بعد از مدتی در انتظار نگه داشتند زندانیان سیاسی بازجوئیهای را دوباره از سر می گیرند و تهدیدات و فشارها را شدت می بخشند.
خانواده آقای بنازاده امیر خیزی از زمان دستگیری عزیزشان تا به حال به مراکز مختلف مراجعه کرده اند که از جمله آن دادستانی تهران،دادگاه انقلاب و زندان اوین مراجعه کردند ولی از دادن پاسخ مشخص به این خانواده خوداری می کنند و رفتارهای آنها با این خانواده خشن و غیر انسانی است. این خانواده هنوز از علت دستگیرعزیز خود بی اطلاع هستند .
پس دستگیری بازاری در بند،بازجویان وزارت اطلاعات همسر و دختر او را به ستاد پیگیری وزارت اطلاعات احضار کردند و آنها را برای مدتی طولانی توسط فردی با نام مستعار علوی از سربازجویان وزارت اطلاعات در بند 209 زندان اوین تحت بازجوئی،فشارهای روحی و تهدیدات خود قرار دادند.
از طرفی دیگر بازجویان وزارت اطلاعات تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی را تحت فشار قرار داده اند که ارتباطات خانوادگی خود را با همدیگرو دوستان و بستگان خود بطور کامل باید قطع کنند و از رفت و آمد و تماس تلفنی با یکدیگر خوداری کنند در غیر اینصورت منجر به بازداشت آنها خواهد شد. در این رابطه تا به حال تعدادی از خانواده به ستاد پیگیری فرخوانده شده اند و با بازجوئی طولانی و تحت فشار قرار دادن آنها بر این نکته تاکید کرده اند و با تماس های تلفنی بازجویان وزارت اطلاعات به تهدیدات خود افزوده اند
لازم به یاداوری است که آقای محمد بنازاده امیرخیزی 63 ساله در 9 آذرماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به محل کارش دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.آقای امیرخیزی پیش از این مدتی در بازداشت بسر برده بود.برادر او علی بنازاده امیر خیزی در دهۀ 1360 بخاطر هواداری از سازمان مجاهدین اعدام شد.

21 اسفند 1388 برابر با 12 مارس 2010

گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

مرگ مشکوک دو زندانی سیاسی در قم

سایت ندای سبز آزادی: روز گذشته اتومبیل حامل زندانیان بعد از انتخابات در هنگام انتقال از زندان به دادگاه انقلاب با یک کامیون برخورد کرده که موجب کشته شدن مهرداد کریمپور و یک زندانی سیاسی دیگر بنام داود ایوزی و یک مامور شده. همچنین یک سرباز در کما رفته و در یکی از بیمارستانهای قم بستری شده است. به گزارش وبلاگ پژواک خاموش، کریمپور به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بواسطه شرکت در هفتمین روز رحلت آیت الله منتظری و نصب تصاویر مرجع عالیقدر در بیمارستانی که کار میکرد دستگیر شده بود.از علل بازداشت ایوزی هنوز اطلاعی در دست نیست.

فوت پدر یک زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام

پدر فعال سیاسی کرد محکوم به اعدام پس از شنیدن خبری از فرزندش درگذشت. پدر حسین خضری خانی فعال سیاسی کرد محکوم به اعدام که چندی پیش بر اثر دریافت خبر انتقال فرزندش به تک سلولی به منظور اجرای حکم دچار سکته ی مغزی شده بود روز دوشنبه مورخ 17 اسفند در بیمارستان خمینی شهر اورومیه در گذشت. حسین خضری خانی در پی اطلاع از فوت پدرش اعلام کرده که مرگ وی طبیعی نبوده و بر اثر شکنجه ی روحی اعمال شده از سوی اداره ی اطلاعات جان خود را از دست داده است.

بسیاری از دین برگشته اند و سکولار شده اند

بسیاری از دین برگشته اند و سکولار شده اند، بسیاری از حکومت دینی قطع امید کرده اند و به نظام لائیک فکر می کنند، این دستاورد بزرگ فرهنگ حکومتی شماست.

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از تلویزیون واشنگتن محمد حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد سابق جمهوری اسلامی ایران، در طی مراسمی در قم خطاب به آن عده که وی آنان را «خواهان یا سردمدار بحث جمهوری اسلامی مشروطه» خواند، گفت: « اگر الان هم رفراندم برگزار شود، نتیجه سال ۵۸ تکرار می شود.»

در پی این اظهارات مهدی خزعلی در وب سایت شخصی خود در پاسخ به این گفتار می نویسد؛ جناب صفار بیایید واقع بین باشیم، من اگر هزار بار رفراندوم برگزار شود باز به " جمهوری اسلامی " رای خواهم داد، زیرا عملکرد مسئولین را از اسلام تفکیک می کنم، اما آیا مردم این تفکیک را قائلند؟ بسیاری از دین برگشته اند وسکولار شده اند، بسیاری از حکومت دینی قطع امید کرده اند و به نظام لائیک فکر می کنند، این دستاورد بزرگ فرهنگ حکومتی شماست، اباحه گری تحت عنوان حفظ نظام، باعث شد که فساد اداری و مالی گریبان نظام را بگیرد، تصلب و جمود فکری در احکام و تسری احکام شخصی به اجتماعی و دخالت در احوال خصوصی مردم، مکانیسم جبرانی بود که دولتمداران فاسد برای اثبات دینمداری به کار گرفتند، به گونه ای که تصویری زشت و خشن از دین ارائه نمودند و جوانان را از دین بیزار کردند، حال با ارائه تصویر جوانان دین گریز، مخالفان خود را بی دین و خود را دیندار معرفی می کنند. با همه این احوال، من هم اعتراف می کنم، اگر شما رفراندوم برگزار نمایید، 9/99 درصد رای می آورید، چرا که نه؟ مگر محبوبیت شما از صدام کمتر است؟ صدام 100 درصد رای آورد، احمدی نژاد 63 درصد، بشار اسد 98 درصد، پس بدون ترس و واهمه رفراندوم برگزار کنید و تا سی سال دیگر خود را بیمه کنید، سی سال دیگر هم اگر آقازاده محصولی رفراندوم برگزار کند، 100 درصد رای می آورد و ...

آواى چهارشنبه سورى در خيابانهاى شهر بگوش مى رسد

گزارش دریافتی: جوانان آزاده در فراخوان به مردم براى شركت در مراسم چهارشنبه سوری دست به اقدامات ابتكارى زده ‌اند. از جمله به طور گسترده با نوشتن شعار بر روى اسکناسها و پشت صندلی های اتوبوس مردم را براى حضور در اين مراسم دعوت مى کنند. در تهران صداى نارنجكهاى دستى و ترقه و فشفشه ويژه چهارشنبه سورى، از اسلامشهر تا خيابانهاى تخت طاووس و عباس آباد و گاندى، فلكه حشمتيه، ناصر خسرو و سعدى، نارمک، تهرانپارس، صادقيه، كوى فردوس، شهرک اكباتان، و خيابانهاى باب همايون، قائم مقام و نياوران، محله على آباد و ياخچى آباد و شهرک راه آهن، هر روز و هر شب فضاى خيابانها را پر كرده و صداى انفجارهاى پراكنده گله هاى سرکوبگر را گيج و سر در گم كرده است. در عشرت آباد تهران، به خاطر حضور گسترده جوانان و شدت صداى ترقه ها و فشفشه ها، نيروى سركوبگر انتظامى به بهانه شکايت ساكنان، جوانان عابر را تفتيش بدنى مى کنند. بسيجی ها نيز خودروهايى را كه سرنشينان آن جوان هستند، بازرسى و كنترل مى كنند. در شهرک غرب شبها صداى ترقه و نارنجک دستى جوانان سكوت را مى شكند. به گفته شاهدان در منطقه شاه آباد و جاده قديم كرج، هر شب صداى ترقه ها و انفجار بمبهاى صوتى توسط جوانان به گوش مى رسد. در منطقه فلكه اول تهرانپاس هم هر شب صداى ترقه به گوش مى رسد كه نسبت به سال قبل بيشتر است. يک راننده می گفت امسال برخلاف تدابيرى كه اعلام شده بيشتر صداى انفجارها را مى شنويم. و خانمی در منطقه تهرانپارس می گفت امسال به نسبت سال گذشته صداى انفجارها بيشتر است و گويى مردم برعكس آنچه تبلیغ مى شود عمل مى كنند. در شهرهای دیگر از جمله در شیراز و اصفهان و رشت و کرمانشاه و مشهد هم جوانان با پخش اطلاعيه و تراكت براى شركت در خيزش چهارشنبه سورى فراخوان مى دهند.

یورش مجددا ماموران به منزل یک فعال حقوق بشر

خبرگزاری هرانا - ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل مرجان صفری فعال حقوق بشر، ضمن تفتیش منزل پدری وی خانواده او را تهدید کردند.

ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل پدری مرجان صفری اقدام به تفتیش منزل و ضبط کامپیوتر نمودند، که به دلیل عدم وجود هارد دیسک بر روی کامپیوتر، خانواده وی را تهدید کردند که اگر در اولین فرصت هارد دیسک کامپیوتر را به آنها تحویل ندهد فرزندشان را تا 2 سال دیگر نیز نخواهند دید.

مرجان صفری از روز دستگیری تا کنون تنها یکبار با منزل تماس گرفته و از حضور خود در زندان اوین خبر داده است، پیگیری های خانواده برای ملاقات و کسب اطلاع از وضعیت وی به سرانجامی نرسیده است.

مرجان صفری از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر می باشد که در یورش سازمان یافته 11 اسفند ماه به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.

لازم به یادآوریست یازدهم اسفند ماه در جریان یک عملیات گسترده نیروهای امنیتی که به نظر می آید، بصورت موازی توسط نهادهای امنیتی با مدیریت اطلاعات سپاه پاسداران به اجرا گذاشته شده بود، بیش از 30 مورد یورش برای بازداشت همکاران یا اعضای خود را تاکنون شاهد بوده که دست کم 15 مورد از این یورش ها منجر به بازداشت افراد شده است.

مأموریت دارم جلوی عرفی گرایی در دانشگاه ها را بگیرم

رادیو فرانسه: وزیر علوم دولت دهم گفت که او از طرف نظام جمهوری اسلامی مأموریت دارد که جلوی ترویج عرفی گرایی در دانشگاه ها را بگیرد و هیچ استادی را که، به گفتۀ او، "دغدغۀ دین نداشته باشد" به دانشگاه راه نخواهد داد.
کامران دانشجو در این زمینه از خود دانشجویان طلب یاری کرد و گفت : "اگر دانشجویان دیدند که استادی حرفی می زند که با اصول دینی تطابق ندارد به گوش مسئولان برسانند."
کامران دانشجو در جای دیگری از اظهاراتش تأکید کرد که او در پی تفکیک جنسیتی در داخل دانشگاه ها نیست. اما فضای دانشگاه ها را اسلامی خواهد کرد و اسلامی کردن دانشگاه ها نیز از نظر او رعایت حدود شرعی است و نه جلوگیری کردن از حرف زدن و ارتباط برقرار کردن.
وزیر علوم دولت دهم با اظهار این مطلب که تقابل نظام اسلامی ایران با غرب نه تقابل اقتصادی، که تقابلی عقیدتی است اضافه کرد که دانشگاه ها نیز باید در تقابل با تفکرات غرب عمل کنند.
وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد همچنین با توصیف فعالیت های سیاسی دانشجویان به عنوان فعالیت های براندازانه، اضافه کرد که جلوی این فعالیت ها را نیز خواهد گرفت.
کامران دانشجو با اظهار این مطلب که به هیچ وجه اجازه ترویج سکولاریسم یا عرفی گرایی و ضدیت با جمهوری اسلامی در داخل دانشگاه ها را نمی دهد، افزود که حتا با رؤسای دانشگاه هایی که واکنشی در مقابل ترویج این مسائل از خود نشان ندهند برخورد می کند.

چهارشنبه سوری؛ توی مسلمان هم اگر اينگونه فكر كنی احمقی

ایرنا: نماينده ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت در خطبه‌هاي اين هفته گفت : مراسم چهار شنبه سوري و پريدن از روي آتش خرافه پرستي است.

آيت الله زين العابدين قرباني افزود: اين مراسم از گذشتگان براي ما مانده هرچيزي كه از گذشته مانده مقدس نيست وهر چيز عتيقه‌اي محبوب نيست .

وي گفت : اينكه از روز آتش مي‌پرند و مي‌گويند زردي من از تو سرخي تو از من اين بت پرستي است زرتشتي‌ها فكر مي‌كردن آتش نشانه خدا و مقدس است. توي مسلمان هم اگر اينگونه فكر كني احمقی.

وي افزود : اين روزها در مراسم چهارشنبه سوري علاوه بر خرافه پرستي اعمال ناشايست ديگري نظير ترقه بازي نيز بلاي جان مردم شده و آسايش و سلامت همه را در معرض تهديد قرار داده است.

وي گفت : بسيار جاي تاسف است كه در جامعه اسلامي هنوز هم بازار رمال‌ها و فالگيرها و دعا نويس‌ها گرم است اينها از نظر اسلام اعتباري ندارد و مردود است.

قرباني ياد اور شد اينكه گفته مي‌شود بانگ كلاغ سياه و جغد شوم است نيز واقعيت ندارد ، زن ، خانه و ماشين براي فلان كس بد شگون است نيز صحيح نيست ما همه مسوول اعمال خود هستيم ، اگر مهريه زن زياد بود و هر روز آنرا از شوهر خود طلب كرد و مرد از پرداخت آن عاجز بود چه ربطي به بد شگوني دارد وي گفت : اسلام دين حق است و رابطه علت و معلولي را قبول دارد اين حرفها مبناي علمي و واقعي ندارد

وزیر علوم رژیم: شما فکر مىکنيد من کى هستم؟ وزير؟ من حمالم!

گزارش دریافتی: كامران دانشجو وزير علوم دولت احمدى نژاد در جمع كاركنان دانشگاه هرمزگان در بندرعباس گفت شما فکر مىکنيد من کى هستم؟ وزير؟ من حمالم! در جلسات دولت بيسکوييت هايى به ما مىدهند که بز هم آنها را نمىخورد.

تصاویر سنگسار و به دار آویختن آلمانی‌ها را منقلب کرد

شهرزادنیوز: در مراسم همبستگی با زنان تحت ستم، در شهر کلوُپنبورگ، تصویر دختر 16 ساله‌ای که در ایران به دار آویخته شد و نیز تصویر زنی، لحظاتی پیش از سنگسار شدن، 200 شرکت کننده آلمانی را در این مراسم شوکه و منقلب کرد.

در این مراسم، که از سوی "همبستگی زنان" در کلوپنبورگ برگزارشد، آسیا وایس مان و فریبا احمدی وضعیت زنان افغانستان را تشریح کردند. پس از آن ناتالی اُسترمان، 24 ساله از اندونزی، به وضع زنان اندونزی پرداخت.

در ادامه مینا امیری، تصویری تکان دهنده از وضع زنان ایران ارائه داد. وی با نشان دادن تصاویر عاطفه، دختر 16 ساله ای که در آمل به دار آویخته شد و زنی، لحظاتی پیش از سنگسار، حاضران در مراسم را به شدت منقلب کرد. وی طی سخنانی گفت که زنان در مبارزه برای احقاق حقوق اولیه خود، بهای سنگینی را تحت قوانین شرعی، می پردازند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که زنان اروپا، برابری حقوقی همه زنان را در جهان بخواهند و خواستار فعال تر شدن همه برای پایان دادن به تبعیض و سرکوب زنان گردید.



از وبلاگ ‌نویسان ایرانی به خاطر خبررسانی تقدیر شد

رادیو آلمان: گروهی از وبلاگ‌نویسان ایرانی به خاطر تهیه گزارش از ناآرامی‌های اخیر در پی انتخابات ریاست جمهوری، برنده جایزه "شبکه شهروندان" شدند.

این جایزه از سوی گزارشگران بدون مرز و شرکت گوگل در روز پنج‌شنبه (۱۱ مارس) به این گروه اهدا شد.

بخش اصلی کار این وبلاگ‌نویسان در زمینه حقوق زنان بوده است.

در توضیح این جایزه آمده است: «این وبلاگ‌نویسان به جهانیان نشان دادند، که چگونه مردم ایران تحت سرکوب قدرتمندان در ماه‌های گذشته رنج برده‌اند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز نوشت، در آستانه روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اینترنت، گزارشگران بدون مرز با حمایت شرکت گوگل جایزه نت شهروند خود را به وب نگاران فمینیست سایت تغییر برای برابری اهدا کرد. روز ٢٠ اسفند پروین اردلان فعال حقوق زنان، روزنامه‌نگار و یکی از سردبیران سایت جایزه را از دست روزنامه نگار مشهور فرانسوی ژان ماری کلمبانی دریافت کرد . این مراسم در دفتر شرکت گوگل در پاریس برگزار شد.


نیاز به مداوای یک زندانی سیاسی کرد در زندان سقز

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یک زندانی کرد در زندان سقز به نام محی الدین آزادی دچار بیماری گوارشی و ناراحتی عصبی شده است.

محی الدین آزادی که حدود یک سال است در زندان بسر می برد به جمع آوری اخبار و اطلاعات و ارسال آنها برای بیگانه ،متهم گردیده است .

این زندانی جهت مداوا و معالجه خود چندین بار تقاضای اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان را نموده ،که تا کنون با درخواست وی موافقت نشده است.

گفتنی است نامبرده حدود سه ماه از ایام حبس خود را در بازداشتگاهی در سنندج و بقیه آن را در زندان سقز گذرانده است.

vendredi 12 mars 2010


انتقال زینب جلالیان به مکانی نامعلوم

کوردستان میدیا: به گزارش خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان، زینب جلالیان، زندانی کرد محکوم به اعدام از یکماه پیش توسط ماموران اداره ی آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از زندان زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر خارج شده و تاکنون هیچ خبری از وی در دست نیست.
خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری روز چهارشنبه 19 اسفند ماه در گفتگویی با خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: بنده روز دوشنبه 17 اسفند به کرمانشاه رفتم تا وکالت خانم جلالیان را به عهده بگیرم. برای وکالت، بنده می بایستی حتماً با ایشان ملاقات می کردم و وکالت نامه امضا شده از خانم جلالیان می گرفتم اما متاسفانه موفق به این کار نشدم چون نتوانستم با ایشان ملاقات داشته باشم. هر چند بنده برای دفاع از ایشان رفتم اما هنوز وکالت من مسجل نیست.
بهرامیان اضافه کرد: روز دوشنبه که به کرمانشاه رفتم، معاون دادستان و دادسرای کرمانشاه هماهنگی های لازم را انجام دادند. آنها هیچ گونه مشکلی با بنده نداشتند. سپس برای ملاقات با خانم جلالیان به زندان دیزل آباد کرمانشاه رفتم. در آنجا به من گفتند که زندان دیزل آباد مردانه است و هیچ زندانی زنی در آنجا نگهداری نمی شود. آنها گفتند برای ملاقات با خانم جلالیان باید به زندان زنان کانون اصلاح و تربیت بروید که در مسیر جاده کرمانشاه به سنندج است. لذا بنده هم به کانون مراجعه کردم اما در آنجا نیز یک سرباز جلوی در از طرف مدیریت کانون اطلاع داد که خانم جلالیان را یکماه پیش ماموران آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از اینجا برده اند و ما هیچ اطلاعی از ایشان نداریم. هر چه هم اصرار کردم و پرسیدم «آخه کدام قسمت؟!»، «کدام سازمان؟!»، آن سرباز در مقابل تعجب و سوالهای بنده از طرف مدیریت کانون فقط گفت که «ما هیچی نمی دانیم».
این وکیل دادگستری با ابراز نگرانی از وضعیت و سرنوشت زینب جلالیان در ادامه سخنانش افزود: در حال حاضر سوالی که بنده از مسئولان دارم این است، « خانم جلالیان دادگاهی شده اند و حکم اعدامشان هم صادر شده بنابراین چه لزومی دارد که ایشان را از زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل کنند؟!!»
خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در پایان سخنانش گفت: الان برای بنده فقط یک راه باقی مانده که جهت اعتراض به دادسرای کل کشور، قوه قضائیه و دفتر مقام رهبری مراجعه کنم.
گفتنی است؛ خروج زینب جلالیان از محل زندانش و انتقال ایشان به مکانی نامعلوم باعث نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر شده است. برخی از آنان معتقدند احتمال اجرای حکم اعدام خانم زینب جلالیان با این انتقال می تواند قوت بگیرد.



بازداشت و احضار چند فعال کارگری در شهرهای کردستان

کوردستان میدیا: به گزارش آژانس خبری موکریان، طی چند روز گذشته سه فعال کارگری بوکان به نام های عمر مینایی ، هادی تنومند و کریم فاتحی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
تاکنون اتهام این فعالان کارگری از سوی منابع رسمی در بوکان اعلام نشده اما گفته می شود که نامبردگان در رابطه با مراسم روز جهانی زن و به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری بازداشت گردیده اند.
گفتنی است این شهروندان هم اکنون در زندان مرکزی بوکان بسر می برند.
از سوی دیگر خبرهای رسیده از سقز حاکی از آن است که محمود صالحی فعال سرشناس کارگری در روزهای اخیر به اداره اطلاعات سقز احضار و در رابطه با بیانیه ای که به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن صادر نموده مورد بازجویی قرار گرفته است.

چهارشنبه سوری؛ خط و نشان کشیدن رادان/پاسخ فعالان

پاسدار جنایتکار رادان جانشین سرکرده نیروی سرکوبگر انتظامی در آستانه چهارشنبه سوری برای مردم خط و نشان کشید و گفت، در 22 بهمن جـواب قاطع و دندان شکنی به فتنه گران دادیم و در مراسم چهارشنبه سوری هم همان جواب پلیس به هر فتنه گری است.

پاسدار رادان که در شیراز سخنرانی می کرد گفت، نیروی انتظامی در مراسم چهارشنبه سوری مأموریت هایی پیش رو دارد که تأمین امنیت و جلوگیری از ناامنی از وظایف پلیس است.

رادان گفت، یگان امـداد و حتی یگان ویژه پـاسداران در حال آماده باش هستند و هیچ گونه اتفاقی نخواهد افتاد .


پاسخ فعالان در تهران به رادان

گزارش دریافتی از تهران: بچه ها در تهران قرار است در مراسم چهارشنبه سوری امسال یک تو دهنی بزرگ به خامنه ای و مزدورانش بزنند و با این حرکت به دیکتاتور بفهمانند که جائی در ایران ندارد. از این رو به اطلاع هموطنان ازاده و مبارز میرسانیم که نه تنها مراسم چهارشنبه سوری امسال را هر چه باشکوهتر برگزار کنند، بلکه به یاد شهدای راه ازادی ایران شب چهارشنبه سوری ساعت هشت شب در میدان محسنی حضور به هم برسانند و با روشن کردن شمع و در دست گرفتن ان و با فریاد ،زنده باد ازادی، ای خواهر و برادر شهیدم، راهت ادامه دارد، یاد عزیزانمان را که در راه ازادی به دست جلادان زمان به شهادت رسیده اند گرامی و زنده نگه داریم. خواهشمندیم که در اطلاع رسانی این خبر به سایر هموطنانمان کوشا باشید.
زنده باد ایران ازاد وعده ما:
شب چهارشنبه سوری سال 1388
ساعت هشت شب
میدان محسنی، تهران

****
ملاحظات مهم

• چهارشنبه سوری یک جشن ملی است و حضور در خیابانها نیازی به مجوز خاص ندارد.

• چهارشنبه سوری امسال یکی از بهترین فرصتها برای دیوارنویسی و پخش اعلامیه و سی دی است.


نقاط ضعف حکومت در چهارشنبه سوری

• چهارشنبه سوری در شب برگزار می شود و نیروهای گارد نسبت به روشنائی روز دید و تسلط و برتری بسیار کمتری دارند.
• بدلیل پراکندگی چهارشنبه سوری در سطح شهر، نیروی انتظامی مجبور به استفاده از همه نیروهای وظیفه و کادر اداری خود خواهد شد که تماماً فاقد روحیه و توان سرکوبگری و برخورد هستند.
• چهارشنبه سوری در محلات و نه در خیابانهای اصلی برگزار می شود و بهمین دلیل سرکوبگران از امتیاز دوربینهای باصطلاح ترافیکی محروم خواهند بود.
• نیروی انتظامی ناچار است که در سطح شهر برای حراست همه بانکها و ادارات و مراکز دولتی و بویژه کلانتری ها نیرو گمارده و دچار پراکندگی سازمان شود.
• نیروی انتظامی مجبور به استفاده از خودرو و موتور است که مسلماً در شب هنگام بزرگترین نقطه آسیب پذیری آنها خواهد بود.

سوسن محمدخانی غیاثوند، نویسنده کرد بازداشت شد

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

سوسن محمدخانی غیاثوند، نویسنده کرد امشب پنج‌شنبه ۲۰ اسفندماه بازداشت شد.

این نویسنده که در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی فعال بود در ساعت ۸ امشب، در منزلش در کرج، طی یورش نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

تا این لحظه از علت بازداشت و محل نگهداری این فعال فرهنگی اطلاعی در دسترس نیست.

این نویسنده در سال‌های گذشته علاوه بر فعالیت در زمینه داستان و فیلم‌نامه در حوزه مسائل فرهنگی کردستان نیز فعال بوده است.



صندوقی که کلیددارش احمدی ‌نژاد خواهد بود

سایت فردا در تهران: دولت در نظر دارد صنوق توسعه ملی را کاملا دولتی و در خارج از بانک مرکزی تشکیل دهد.

مقایسه ساختار حساب ذخیره ارزی با صندوق توسعه ملی نشان می دهد دولت قصد دارد مدیریت کامل صندوق را خود برعهده گیرد.

با توجه به بستر قانونی، حساب دخیره به دلیل اینکه یک حساب ملی است در نتیجه قانوناً باید خزانه دار کشور یعنی بانک مرکزی مسئول اداره آن باشد اما صندوق توسعه ملی به خاطر اینکه یک موقعیت حقوقی است در نتیجه می تواند خارج از بانک مرکزی تشکیل و اداره شود و تنها بانک مرکزی به عنوان ناظر ارشد پولی کشور نظارت های خود را بر این صندوق اعمال کند، همانگونه که بر بانک ها و موسسات پولی و اعتباری نظارت می کند.

از دیگر سو باید به این نکته اساسی نیز توجه داشت که در حساب ذخیره ارزی رئیس‌جمهور عضو هیات امنا نبود، در حالی که در صندوق توسعه ملی، وی رئیس هیات امناست. این به معنای آن است که در تدوین اساسنامه رئیس هیات عامل نیز رئیس جمهور بوده و رئیس کل صندوق نیز وزیر اقتصاد یا معاون برنامه‌ریزی ریاست جمهوری است.

در چنین ساختاری بانک مرکزی تنها یکی از اعضای هیات امناست که با وجود یک رای اثری بر اداره صندوق نخواهد داشت. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد در قالب کمیسیون اقتصادی دولت نقاط کلیدی اقتصاد را هرچه بیشتر در اختیار خود داشته باشد.

اظهارات بهمنی

براساس قانون پولی و بانکی کشور مصوب تير ماه 1351 بانک مرکزی بـه عنـوان تنظيم کننده نظام پولی و اعتباری کشور، موظف به نگهداری کليه ذخاير ارزی و طلای کشور است، اما گفته های اخیر رئیس کل بانک مرکزی نیز این احتمال را قوت می بخشد که صندوق توسعه ملی خارج از اختیار بانک مرکزی تشکیل خواهد شد.

محمود بهمنی درباره سرنوشت مدیریت حساب ذخیره ارزی پس از تبدیل شدن آن به صندوق توسعه ملی به واحد مرکزی خبر گفت: ما ترجیح می دهیم خزانه دست بانک مرکزی باشد اما در غیر این صورت هم بانک مرکزی حتما عضو هیئت امنا و یکی از اعضای اصلی نظارت بر آن خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در عین حال از آنجا که ابزارهای نظارتی لازم بر این صندوق پیش بینی شده تفاوت ندارد که زیرنظر بانک مرکزی یا مرجع دیگر اداره شود .

این گفته بهمنی به معنی ان است که دولت صندوق را به گونه ای تاسیس خواهد کرد که این نهاد پولی خارج از اختیار بانک مرکزی باشد

مقایسه ارکان صندوق و حساب ذخیره

الف) اركان صندوق توسعه ملی عبارتند از:
1- هيات امنا
2- هيات عامل
3- رئيس كل
4- هيات نظارت

ب) هيات امناء صندوق توسعه ملي مركب از اعضاي زير است:
-1 رئيس جمهور (رئيس هيات امنا)
-2 معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور (دبير هيات امنا)
-3 رئيس كل بانك مركزي ج.ا.ا
-4 وزير نفت
-5 وزير امور اقتصادي و دارايي
6- دو نفر از ساير وزراء به انتخاب رئيس جمهور

هیات امنای حساب دخیره

به موجب ماده (۸) آئین نامه اجرایی ماده (۶۰) اصلاحی قانون برنامه سوم توسعه، هیئتی مرکب از:

1- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی

2- وزیر امور اقتصادی و دارایی

3- رئیس کل بانک مرکزی و

4- چهار نماینده به انتخاب رئیس جمهوری (حداقل ۲ نفر از بین وزیران) به عنوان هیئت امنای حساب ذخیره ارزی جهت حسن اجرای قانون و اتخاذ تصمیم در موارد تعیین شده در این آئین نامه و موارد دیگری تشکیل شد.

این حساب به دلیل حساب بودن یک شخصیت حقوقی محسوب نمی شود در نتیجه هیات عامل و رئیس نداشت و اداره ان خود به برعهده بانک مرکزی بود.

پیش از مظرح شدن بحث تشکیل صندوق توسعه ملی، کارشناسان خواستار تغییر در ترکیب هیات امنای صندوق ذخیره ارزی برای کاهش قدرت دولت در برداشت از آن بودند.

ظاهرا کارشناسان و نمایندگان مجلس نمی دانستند قرار است قدرت دولت از این که هست نیز با تشکیل صنوق توسعه ملی بیشتر شود.

افزایش فشار بر صنایع آلمان برای ترک بازار ایران

هفته‌نامه آلمانی "دی تسایت": «امنیت اروپا و منافع مردم ایران که برای آزادی می‌کوشند، یکی می‌شود و بهترین پیش‌شرط‌ها را برای صنایع آلمان فراهم می‌سازند تا در آینده نزدیک به ایران بازگردند و سهمی عمده در بازسازی این کشور داشته باشند.»
****

رادیو آلمان: نظرسنجی روزنامه "دی ولت" آلمان نشان می‌دهد که به رغم تشدید تحریم‌ها، برخی از شرکت‌های آلمانی قصد دارند در بازار ایران بمانند. به این دلیل، رئیس اتحادیه معاملات خارجی آلمان خواستار تشدید تحریم‌ها شده است

نشریه "دی ولت" به نقل از آنتون بورنر، رئیس اتحادیه بازرگانی خارجی آلمان، می‌نویسد که با توجه به محدود بودن حجم معاملات آلمان با ایران، این کشور می‌تواند قطع داد و ستد با جمهوری اسلامی را تحمل کند.


سهم اندک ایران از صادرات آلمان

براساس آمارهای رسمی، در سال ۲۰۰۹ میلادی، حجم داد و ستدهای آلمان و ایران ۳ / ۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. در همین سال، مجموع صادرات آلمان حدود ۱۸ درصد کمتر از سال ۲۰۰۸ بود. روزنامه "دی ولت" با مقایسه این ارقام نتیجه می‌گیرد که به رغم تشدید تحریم‌ها از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مناسبات بازرگانی ایران و آلمان در سال ۲۰۰۹ تغییر مهمی نکرده است.

در سال ۲۰۰۹ شرکت‌های آلمانی ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کردند. ماشین آلات، هواپیما و تولیدات شیمیائی در این میان بالاترین سهم را داشتند. مجموع صادرات آلمان، در همین سال به حدود ۱۰۰۰ میلیارد یورو رسید. یعنی تنها سه دهم درصد صادرات آلمان روانه بازار ایران شد.


مهمترین شریک اروپائی

به رغم پائین بودن سهم ایران در صادرات آلمان، روزنامه "دی ولت" می‌نویسد: «آلمان همچنان مهم‌ترین شریک بازرگانی ایران در اروپا است. همین مساله سبب شده که دولت مورد انتقاد قرار گیرد.»

در ادامه گزارش "دی ولت" آمده است: «برخی از کنسرن‌ها، مسئولیت نشان داده‌اند. به عنوان مثال شرکت بایرن‌گاز از ایجاد ۱۰۰ پایگاه سوخت‌گیری گاز خودداری ورزید که می‌توانست مورد استفاده ۱۰۰ هزار خودروی گازسوز قرار گیرد. کنسرن زیمنس هم در مجمع عمومی ماه ژانویه خود اعلام کرد که در ماه ژوئن امسال به دادوستد با ایران پایان می‌دهد.»

نشریه "دی ولت" درباره قطع همکاری ‌بیمه‌های بزرگ آلیانس و "روک مونیخ" می‌نویسد: «یک سخنگوی روک مونیخ گفته است که صنایع زیرساختی و کشتی‌های حامل کالا به ایران از ماه مارس به بعد دیگر از سوی این کنسرن بیمه نخواهند شد. درآمد بیمه روک در تهران سالانه ۱۰ میلیون یورو بوده و با توجه به درآمد ۱۴۰ میلیارد دلاری این کنسرن، رقم قابل توجهی را تشکیل نمی‌دهد.»


توسن کروپ و تحریم سهامدار

حتی کنسرن توسن کروپ که حدود ۴ درصد سهام آن به ایران تعلق دارد، معاملات خود با ایران را به دادن سرویس و تامین قطعات یدکی محدود کرده است. با این همه، در مجمع عمومی ژانویه، این کنسرن با انتقاد شدید سازمان‌ غیردولتی "جلوی بمب را بگیرید" روبرو شد.

به نوشته "دی ولت"، این سازمان که بخشی از سهام کنسرن را خریده است، در مجمع عمومی خواستار قطع کامل معاملات توسن کروپ با جمهوری اسلامی شد.

درآمد کنسرن توسن کروپ از ایران، در سال‌‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به ۱۸۵ میلیون یورو رسید.

بر پایه گزارش "دی ولت"، شرکت گاز لینده که در عرصه گاز مایع با ایران همکاری دارد، هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده است. حجم معاملات لینده با ایران در سال ۲۰۰۹ میلادی ۳۶ میلیون یورو و در سال پیش از آن ۹۱ میلیون یورو بوده است.


کنسرن‌هائی که می‌مانند

نشریه "دی ولت" در پایان گزارش خود از کنسرن‌هائی نام می‌برد که هنوز برای قطع همکاری با ایران تصمیمی نگرفته‌اند. کنسرن‌های خودروسازی دایملر بنز و "مان" در کنار کنسرن شیمیائی بی ای اس اف، در شمار این شرکت‌ها هستند.

سخنگوی خودروسازی "مان" در پاسخ ولت اعلام کرده که این کنسرن دلیلی برای تغییر وضعیت خود نمی‌بیند. مان، اتوبوس، موتورهای دیزلی و ماشین‌های توربو برای تولید نفت به ایران می‌فروشد. سخنگوی کنسرن گفته است که امنیت منطقه جزو وظایف ما نیست.

سخنگوی کنسرن بی ای اس اف آلمان در پاسخ ولت گفته است:«ما مناسبات تجاری خوب و کهنی با ایران داریم.»

پیش از روزنامه "دی ولت"، هفته‌نامه "دی تسایت" طی مقاله‌ای از شرکت‌های آلمانی خواسته بود که اقدام زیمنس را الگو قرار دهند و بازار ایران را ترک کنند. این هفته‌نامه هفته گذشته نوشته بود: «امنیت اروپا و منافع مردم ایران که برای آزادی می‌کوشند، یکی می‌شود و بهترین پیش‌شرط‌ها را برای صنایع آلمان فراهم می‌سازند تا در آینده نزدیک به ایران بازگردند و سهمی عمده در بازسازی این کشور داشته باشند.»

گسترش جبهۀ مقابله با تهران به کشورهای عربی خلیج فارس

رادیو فرانسه: در حالی که فرانسه از تصویب قریب الوقوع مجازات های تازه علیه حکومت تهران خبر می دهد، دولت آمریکا تلاش های تازه ای را برای جلب کشورهای عربی خلیج فارس به اردوی مقابله با برنامۀ اتمی تهران آغاز کرده است. شماری از این کشورها آماده اند تا آمریکا را در مقابل مقاومت چین یاری دهند.

* برنارد کوشنر، وزیر خارجۀ فرانسه، در ژنو اظهار داشت که برغم مخالفت های چین شورای امنیت سازمان ملل به زودی بر سر اعمال مجازات های تازه علیه جمهوری اسلامی به توافق خواهد رسید.
وزیر خارجۀ فرانسه تصریح نمود که این مجازات ها نظام بانکی و بیمه را هدف قرار خواهند داد.
برنارد کوشنر اضافه کرد که به غیر از سه کشور انگلستان، فرانسه و آمریکا دولت روسیه نیز در تهیه و تنظیم این مجازات ها شرکت دارد.
وزیر خارجۀ فرانسه تصریح نمود که مجازات ها تنها شامل برنامۀ اتمی ایران نخواهند شد، بلکه نیز از کسانی پشتیبانی خواهند نمود که برای آزادی بیان و انتخابات آزاد تلاش می کنند و در این تلاش با سرکوب رژیم تهران روبرو هستند.
برنارد کوشنر که برای شرکت در کنفرانسی به ژنو رفته بود، در جریان سخنرانی اش در این کنفرانس بار دیگر از حق دخالت و مسئولیت صیانت از قربانیان جنایات علیه بشریت یا فجایع انسانی دفاعی پر حرارت کرد، به ویژه هنگامی که، به گفتۀ او، دولتی قادر به انجام وظایف خود در این زمینه نیست.
در این حال، وزیر دفاع آمریکا، رابرت گیتس، که در منطقه به سر می برد اعلام کرد که شماری از کشورهای غربی حوزۀ خلیج فارس آماده اند تا با استفاده از نفوذ خود توافق چین را برای تشدید مجازات های بین المللی علیه جمهوری اسلامی به دست آورند.
رابرت گیتس که این سخن را در قطر پس از ملاقات با ولیعهد ابوظبی ایراد می کرد، اضافه داشت که طرف های گفتگوی وی در این کشور پذیرفته اند که برای اعمال مجازات های جدید علیه تهران دولت واشنگتن را در مقابل مقاومت چین و روسیه یاری دهند.
وزیر دفاع آمریکا ضمن تصدیق چنین اراده ای از سوی کشورهای عربی خلیج فارس، تصریح نمود که البته ترغیب روسیه به اتخاذ موضع سرسختانه علیه ایران لزومی ندارد، زیرا مسکو مخالفتی با چنین موضعگیری ندارد. غرض تنها واداشتن چین به گزینش رویکردی مشابه است.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، که به طور همزمان در استان هرمزگان به سر می برد به کشورهای همسایه منطقه هشدار داد که هدف دولت آمریکا از حضور در خلیج فارس نه مبارزه با تروریسم که کنترل منابع نفتی منطقه است.

احضار گسترده دانشجویان دانشگاه مازندران

طی هفته ی گذشته ی حدود پانزده نفر از دانشجویان دانشکده ی علوم پایه ی دانشگاه مازندران برای چندمین بار در طول سال اخیر به کمیته ی انضباطی احضار شدند. حراست و کمیته ی انضباطی این دانشگاه تاکنون دلایلی برای این احضارها اعلام نکرده اند. مصطفی طورانداز، امیر حیدری، آتنا درزی نژاد، هادی نژادعینی، علیرضا سلطان کریمی، وحیده یاسی، الهام رضاپور، احسان قره خانی، شهاب معافی، آلاله صدرایی شورمستی، مجتبی عابد و علیرضا فلاح دانشجویانی هستند که بدون اعلام اتهام در موج اخیر بازداشت ها، به کمیته ی انضباطی احضار شده اند. در هفته های گذشته نیز آلاله صدرایی و بهاره ابراهیمی از دانشجویان این دانشکده بارها احضار شده و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفته اند.

دانشجويان تهران مرکز برای بار سوم تبعيد شدند

کميته انضباطی مرکزی دانشگاه آزاد در يک روند غير قانونی برای بار چهارم بدون درخواست دانشجويان کميته انضباطی تجديد نظر را تشکيل داده و احکامی که در مرحله قبل صادر شده بود را لغو نموده است.

به گزارش بامدادخبر، دانشجويان اين دانشگاه که در کميته انضباطی تجديد نظر سوم به شهرهای اطراف تهران تبعيد شدند هنگامی که برای ثبت نام در آغاز ترم جديد به واحد مربوطه مراجعه کردند از ثبت نام آنها ممانعت به عمل آمده و در روزهای اخير احکام جديدی برای بار چهارم به آن ابلاغ شد.

احکام جديد دانشجويان تهران مرکز خلاف آيين نامه های موجود در دانشگاه آزاد بوده و دانشجويان تهران مرکز در هيچ يک از چهار مرحله کميته انضباطی اجازه حضور در کميته انضباطی را نداشتند.

آخرين حکم دانشجويان به شرح زير می باشد:

محمد شوراب (دبير تشکل آسا): دوترم تعليق و تبعيد به واحد بندر انزلی وی ابتدا به واحد اهواز سپس به رودهن تبعيد شده بود.

حسين معصومی (از اعضای تشکل آسا): دوترم تعليق و تبعيد به واحد شهر مجلسی وی ابتدا به واحد بيرجند و سپس به تاکستان تبعيد شده بود.

امير منشاری (مديرمسئول نشريه دانشجويی پندار و عضو تشکل آسا ): يک ترم تعليق و تبعيد به واحد مراغه، وی ابتدا به کرمان و سپس به رودهن تبعيد شده بود.

فرزاد اسلامی (مدير مسئول نشريه دانشجويی بينش و دبير اسبق کانون دانشجويان مسلمان ): يک ترم تعليق و تبعيد به واحد اليگودرز، وی ابتدا به واحد آزادشهر و سپس به اسلام شهر تبعيد شده بود.

آرمين شريفی (دبير صنفی تشکل آسا و مدير مسئول نشريه سکوت): يک ترم تعليق و تبعيد به واحد علوم تحقيقات فارس، وی ابتدا به واحد علوم تحقيقات فارس و سپس به اسلام شهر تبعيد شده بود.

رضا علی زمانی (دبيرفرهنگی تشکل آسا و مدير مسئول نشريه فرصت): يک ترم تعليق و تبعيد به واحد گرمسار، وی ابتدا به واحد اراک و سپس به دماوند تبعيد شده بود.

ميلاد پور عيسی ( سخنگوی تشکل آسا): يک ترم تعليق و تبعيد به واحد تنکابن، وی ابتدا به واحد تنکابن و سپس به واحد کرج تبعيد شده بود.

حسام نصيری (مدير مسئول نشريه آرمان): يک ترم تعليق و تبعيد به واحد آمل، وی ابتدا به واحد چالوس و سپس به پرند تبعيد شده بود.

علی مظلوم الحق از اعضای تشکل آسا: يک ترم تعليق و تبعيد به واحد شهريار، وی ابتدا به واحد همدان تبعيد شده بود. گفتنی است بعد از تجمعات گسترده دانشجويان تهران مرکز در ماه های ابتدايی سال تحصيلی دانشگاه بيش از ۴۵ ترم تعليق و ۹ نفر را تبعيد و بيش از ۲۰ نفر هم توسط نيروهای امنيتی با همکاری کامل حراست دانشگاه بازداشت شدند.

احضار دانشجویان دانشگاه شیراز به دادگاه انقلاب

در ادامه اعمال فشار و ایجاد محدودیت برای دانشجویان دانشگاه شیراز، 4 دانشجوی این دانشگاه احضار و حکم حبس یک دانشجو نیز صادر شد.

به گزارش جرس، در ادامه سرکوبهای دانشگاه شیراز، روز 17 اسفند کمیته انضباطی و حراست دانشگاه با همکاری بسیج، دو نشریه دانشجویی "ژیله مو" و "ستاک" را رد صلاحیت کردند.

حساسیت نسبت به نشریه "ژیله مو" به حدی است که سعید خسرو آبادی، احسان هاشمی، سعید لطفی و سیدمحمد حسینی از اعضای نشریه به اداره اطلاعات شیرازاحضار شده اند.

از سوی دیگر، راضیه جعفری، دیگر دانشجوی این دانشگاه به یکسال حبس که 6 ماه از آن تعلیقی است، محکوم شده است.

گفتنی است، نشریه "ژیله مو" به مدت 3 ماه نیز توقیف شده بود.

اوباما تحریمها علیه جمهوری اسلامی را تمدید کرد

خبرگزاری «ریا نووستی»/"باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا به مدت یک سال دیگر تحریمات علیه ایران را تمدید کرد.

این تحریمات که توسط کاخ سفید درسال 1995 در دوران حکومت "بیل کلینتون" اعمال شده کمپانی هایی آمریکایی را از هرگونه فعالیت های بازرگانی-اقتصادی با ایران منع می سازد.

این تحریمات هر سال تمدید می شوند به رغم آنکه خود اوباما هنگام به قدرت رسیدن اعلام کرد که آماده دیالوگ با تهران می باشد. در واشنگتن هنوز هم مانند گذشته مطمئن هستند که عملکرد مقامات ایرانی تهدید واقعی برای امنیت، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکاست.

خامنه‌ای: چیزى را که اعتقاد ماست اعمال می ‌کنیم

رادیو آلمان: نسخه کامل‌تری از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در جمع نمایندگان مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است. در این سخنان، به طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تغییراتی در نظارت بر انتخابات، به‌عنوان مسئله‌ای درجه دوم اشاره شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، متن کامل‌تری از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در جمع خبرگان رهبری را منتشر کرده است.

خامنه‌ای در سخنان خود، بر روى «مسئله‌ى اصلى نظام و نقشه‌ى نظام و کلیت نظام» تأکید کرده است که نباید در آن "اهمال" شود. وی در عین حال طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تغییر در شیوه نظارت بر انتخابات و تشخیص صلاحیت را جزو «مسائل درجه‌ى دو» خوانده است. به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، «حالا من دیدم مثلاً این روزها طرحى که در مجمع تشخیص است، مورد توجه است. البته معلوم است؛ این طرح وقتى که در مجمع تشخیص مطرح بشود، بالاخره نظر مجمع، نظر مشورتى است؛ این پیش ما خواهد آمد و آن چیزى را که معتقَد ماست، اعمال می‌کنیم و به‌عنوان سیاست کلى گفته می‌شود. شکى نیست که شوراى نگهبان وظائفى قانونى دارد. به این وظائف مصرّح در قانون اساسى - که نظارت بر انتخابات و تشخیص صلاحیت‌ها و این چیزهاست - باید تعرض نشود.»

به گفته خامنه‌ای، «این چیزها را می‌شود اصلاح کرد. یعنى این قضیه را نباید مسئله‌ى مورد بحث و مورد دعوا و نزاع قرار داد؛ این‌ها چیزهائى است که قابل اصلاح است.» به نظر رهبر جمهوری اسلامی، «ممکن است در آن‌جا (شورای نگهبان) یک کسى خطائى هم بکند؛ خطا قابل جبران است. این‌ها مسائل اصلى نیست؛ مسئله‌ى اصلى همین مسائلى است که در طول این هشت نه ماهِ بعد از انتخابات، محل اختلاف بوده است بین مجموعه‌ى نظام اسلامى و مجموعه‌ى کفر و استکبار، که این‌جا کسانى حرف‌هاى آنها را تکرار کردند.»


«جمهوری اسلامی، کشتی نجات»

در این سخنان اصل نظام و حفظ نظام مهم‌ترین موضوع خوانده شده است. آیت‌الله خامنه‌ای در اشاره‌ای تلویحی، نظام جمهوری اسلامی را به قطاری تشبیه کرده که «به سمت هدف دارد حرکت می‌کند و بلاشک به هدف خواهد رسید.» وی وجود ضعف‌ها و کاستی‌ها را به کسانی تشبیه کرده که در این قطار به «وظایف‌شان عمل نمی‌کنند» یا «زمین را کثیف می‌کنند» و «آشغال جمع می‌کنند» که البته در حرکت قطار اخلالی ایجاد نمی‌کنند. رهبر جمهوری اسلامی معتقد است که «در این فتنه‌هاى بعد از انتخابات، آن چیزى که اساس قضیه است، این است که رأى مردم و حضور مردم از نظر یک عده‌اى نفى شد، مورد خدشه قرار گرفت، نظام تکذیب شد، مورد تهمت قرار گرفت». در بخش دیگری از این سخنان نیز «نظام» به کشتی نوح تشبیه شده بود.

شفافیت در آن‌چه "خطوط قرمز" خوانده شده، موضوع دیگری‌ست که در مجموعه سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، بدان انگشت تأکید گذاشته شده است. به گفته خامنه‌ای، «تأکید بر خطوط مرزى نظام با مخالفان و دشمنان، در انتخابات لازم است. بایستى خطوط مرزى نظام با مخالفان نظام، با دشمنان نظام، کاملاً مشخص شود، بر آن تکیه شود و از مخالفان نظام اعلام برائت بشود.» وی در سخنان منتشرشده باز هم به «مسئله‌ى بصیرت براى خواص» تأکید کرده است. خامنه‌ای البته اشاره‌ای به این "خواص" نمی‌کند.

معاون دادستان قم: دستگیری چند جاسوس در قم

ایرنا: معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب قم گفت: چند جاسوس وابسته به سازمان منافقین در قم دستگیر شده اند.

حجت الاسلام محمود طالبی در جمع خبرنگاران افزود: طی چند ماه گذشته عده ای جاسوس که در ارتباط با گروهک منافقین بودند ،بدست ماموران امنیتی استان دستگیر شده اند.

طالبی بدون اعلام تعداد این افراد ، گفت : بر اساس مستندات محکم و کافی، فعالیت این افراد در ارتباط با اخلال امنیت، فعالیت علیه اصل نظام ورهبری و تحریک افراد در راستای اهداف منافقین محرز است.

سرپرست دادسرای انقلاب اضافه کرد : برخی از افراد دستگیر شده به طور مستقیم با سازمان منافقین ارتباط داشتند و در اردوگاه اشرف واقع در خاک عراق تردد می کردند.

وی گفت : پرونده های این افراد در دست بررسی است.

اعتصاب غذای یک زندانی کرد در زندان ارومیه

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

یک زندانی کرد اهل بوکان به نام لطیف محمدی در زندان ارومیه دست به اعتصاب زده است .

محمدی که حدود 8 سال است در زندان بسر می برد ،در اعتراض به بلاتکلیف بودن خود در زندان ،روز چهارشنبه دست به اعتصاب غذا زده است.

یاد آور می گردد که این شهروند به اتهام درگیری با نیروهای حکومتی و .... به اعدام محکوم شده است که به گفته بستگان نامبرده حکم وی نقض و این زندانی همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد.

توقیف پاسپورت خاتمی توسط وزارت اطلاعات

سایت جرس: درحالیکه تایید و تکذیب های فراوانی پیرامون خبر ممنوع الخروجی محمد خاتمی منتشر شده بود، طی روزهای اخیر یکی از منابع آگاه، جزئیاتی از "توقیف و استرداد" گذرنامۀ سیاسی خاتمی را اطلاع داد.

این منبع با بیان این نکته که ابتدای امر وزارت اطلاعات گذرنامۀ محمد خاتمی را از وزارت خارجه تحویل گرفته و توقیف می کند. این امر بلافاصله با تیتر "ممنوع الخروجی رئیس جمهور سابق" در رسانه های خاص منتشر شده و حجت الاسلام عباس امیری فرد، مشاور مصلحی و دبیر اجرائی «جامعه وعاظ تهران» نیز، آنرا در تریبون اعلام می کند.

وی در یکی از محافل خصوصی روحانیون آن تشکل، ضمن بیان اینکه " خاتمی اخیرا قصد خروج از کشور را داشت"، از ممنوع الخروجی رئیس بنیاد باران خبر داد.

همزمان رسانه های مستقل و غیر خاص نیز این موضوع را تکذیب کردند و خاطرنشان ساختند "ممنوع الخروج كردن رییس دولت اصلاحات كذب است."

این منبع آگاه همچنین خبر داد که در همین اثنا گذرنامۀ سیاسی محمد خاتمی از وزارت اطلاعات اخذ شده به وی تحویل داده می شود.

ممنوعیت انتشار مشروح دادگاه کهریزک

ایرنا: دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بازداشتگاه کهریزک به ریاست قاضی« محمد مصدق» و با حضور اولیاء دم و سایر شکات و وکلای آنان و دوازده متهم پرونده برگزار شد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در این جلسه،پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید،رئیس دادگاه نکاتی را متذکر شد. سپس چند تن دیگر از شکات و سه تن از وکلای آنان و پدر مرحوم روح الامینی به طرح شکایت خود پرداختند.

این جلسه رأس ساعت ۱۲٫۳۰ دقیقه پایان یافت. جلسات بعدی دادگاه طی روزهای آتی ادامه می‌یابد.

همچنین براساس گزارش سایت کلمه به نقل از روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح ، این جلسه با حضور اولیای دم و سایر شکات و وکلای آنان و تمامی متهمان برگزار شد، اما قاضی مصدق حاضران را از انتشار آنچه در دادگاه می گذرد منع کرده است. به همین خاطر هیچ اطلاعی از مسایل مطرح شده در دادگاه منتشر نمی شود.

استقبال کاخ سفید از توقف فروش بنزین به رژیم تهران

خبرآنلاین: به دنبال اعلام خبر توقف صادرات بنزین از سوی کمپانی شل به ایران، سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا از این اقدام شرکت شل استقبال کرد.

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا انتشار خبر قطع صادرات بنزین به ایران توسط چهار شرکت بزرگ نفتی و از آن جمله شرکت نفتی رویال داچ شل، را مهم توصیف کرد و افزود :‌ شرکت هایی که به روابط بازرگانی با ایران ادامه دهند، باید پیآمدهای آن را نیز پذیرا باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا افزود که در مسئلۀ تحریم ها، ایالات متحده، بر صنایع متعدد تمرکز داشته و کوشیده تا توجه کمپانی های مربوط به بخش های انرژی، امور مالی و سایر عرصه ها را به این نکته جلب کند که اگر آنها به داد وستد با ایران ادامه دهند، باید پیآمدهای آن را نیز پذیرا باشند.

به گزارش خبرآنلاین شرکت نفتی رویال داچ شل چهار شنبه گذشته اعلام کرد که فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است.

هم چنین رسانه های خبری در هفته جاری گزارش دادند که سه شرکت بزرگ ویتول، گلنکور و ترافیگورا که در مجموع نصف بنزین وارداتی ایران را تامین می‌کردند، به علت افزایش ریسک سیاسی، از فروش بنزین به ایران خودداری کرده‌اند.

هرچند ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان است اما حدود 40درصد از نیاز خود را از طریق واردات تامین کند.

البته فروش بنزین به ایران تاکنون در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور قرار نگرفته است اما مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با تصویب طرحی خواستار تحریم شرکت های تامین کننده بنزین و فراورده های نفتی برای ایران شده اند.

mercredi 10 mars 2010

بررسی جنایات کهریزک توسط جنایتکاران ادامه نقض حقوق بشر

زینت میرهاشمی

بررسی جنایات کهریزک توسط جنایتکاران ادامه نقض حقوق بشر است

در روزهای پایانی سال 88، سالی پر افتخار برای جنبش مردمی و نزدیک شدن به شب چهارشنبه سوری، پایوران رژیم برای جلوگیری از سقوط نظام، دست به هر اقدامی می زنند. چگونگی صف آرایی نیروهای سرکوبگر در برابر خیزش مردمی در جشن سب چهارشنبه سوری، از ترساندن مردم از آتش جرقه ها، از تهدید خانواده ها برای نگاه داشتن فرزندانشان در تعطیلات عید در زندان و دستگیری فله وار فعالان اجتماعی، هنرمندان و .... بحران سرنگونی را تشدید کرده است.

روز سه شنبه 18 اسفند، روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح رژیم خبر از برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان شکنجه گاه کهریزک داد. این جلسه غیر علنی برگزار شد. حتا نام متهمان هم اعلام نشده است.

نیروی انتظامی رژیم قبلا اعلام کرده بود که تنها در «اندک» مواردی نقض قانون صورت گرفته که آن هم رفتاری «خودسرانه» بوده است.

همچنین «انتشار مطالب دادگاه توسط اشخاص حاضر در جلسه ممنوع» اعلام شده است. علت این امر را محمد صادقی قاضی رسیدگی کننده به پرونده «مخل انتظام مملکتی» دانسته است.

رسیدگی به جنایاتی که طی سه دهه در زندانها، شکنجه گاهها بر مردم ایران روا شده است که هنوز ابعاد آن آشکار نشده، تنها در دادگاهی بین المللی و با شرکت همه خانواده های اعدام شدگان و زندانیان سیاسی، زیر نظارت نهادهای ذیصلاح اعتبار خواهد داشت. تمام جنایاتی که طی این سه دهه و به ویژه در ماههای اخیر در زندانها بر فرزندان ایران زمین اعمال شده زیر دستور مستقیم ولی فقیه انجام شده است. مسئول درجه اول همه اینها شخص خامنه ای است. این که در روزهای آینده چند مامور درجه دوم و یا سوم، چند سرباز و ... از پشت درهای بسته این جلسه به عنوان خاطیان «خودسر» اعلام شود، هیچ مشروعیتی به این دستگاه قضایی نخواهد داد. برگزاری این جلسه های نمایشی آن هم در نزدیک شدن به شب چهارشنبه سوری، یکی از طرفندهای رژیم برای مقابله با خیزشهای مردمی در آینده است.

یک سال حبس برای دو دانشجوی لیبرال

مهرداد بزرگ و احسان دولت شاه دو فعال دانشجويي از سوي دادگاه انقلاب به تحمل يکسال حبس محکوم شدند.
خبرگزاري هرانا - مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، دو عضو دانشجويان و دانش‌آموختگان ليبرال دانشگاه‌هاي ايران، به يک سال حبس محکوم شدند.
به گزارش بامدادخبر، صبح امروز حکم دادگاه بدوي براي مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، از سوي قاضي پيرعباسي، قاضي شعبه‌ي 26 دادگاه انقلاب تهران صادر شد و بر اساس آن اين دو عضو دانشجويان و دانش‌آموختگان ليبرال دانشگاه‌هاي ايران، به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام به يک سال حبس محکوم شدند که شش ماه از آن تعليقي مي‌باشد.
دادگاه اين دو فعال دانشجويي دانشگاه تهران، روزهاي 17 و 18 بهمن ماه برگزار شده بود.
گفتني است مهرداد بزرگ و احسان دولتشاه، به همراه 5 عضو ديگر دانشجويان و دانش‌آموختگان ليبرال دانشگاه‌هاي ايران در تاريخ 28 آبان ماه بازداشت و پس از گذراندن 70 روز حبس در بند 209 زندان اوين با قرار وثيقه و کفالت آزاد شدند.

ترس آشکار کودتاگران از حضور معترضان در چهارشنبه سوری

اخبار رسیده به ندای سبز آزادی خبر از امنیتی شدن فضای شهر تهران در آستانه چهارشنبه سوری می دهد. به گزارش خبرنگار ندای سبز و نیز شاهدان عینی در آستانه ی چهارشنبه سوری امروز 18 اسفند روز 3 شنبه شهروندان تهرانی شاهد آغاز به کار گشتهای یگان ویژه و الگانس های مشکی و الگانس های معمولی در سطح شهر و اسقرار در میدان های شهر بوده اند. به نظر می رسد امنیتی شدن فضای شهر و استقرار نیروهای امنیتی در شهر نزدیدک به یک هفته قبل از چهارشنبه سوری ارتباط مستقیمی با ترس آشکار کودتاگران از حضور سبزها در این مراسم داشته باشد.

ممانعت از برگزاری كنگره جبهه مشاركت

ایلنا: سخنگوي جبهه مشاركت از لغو دوازدهمين كنگره اين حزب اصلاح‌طلب كه قرار بود روز پنجشنبه هفته جاري برگزار شود،خبر داد. حسين كاشفي گفت:طبق برنامه اعلام شده، مقرر بود دوازدهمين كنگره حزب جبهه مشاركت روز 5شنبه «بيستم اسفندماه 1388 » در تهران برگزار شود و به همين منظور تمهيدات لازم براي برگزاري اين كنگره صورت گرفته بود، اما در تاريخ هجدهم اسفندماه، مدير كل سياسي وزارت كشور و دبير كميسيون ماده 10 احزاب طي نامه‌اي به حزب اعلام كرد از برگزاري كنگره خودداري شود. وي با بيان اينكه منابع ديگر نيز برگزاي كنگره را صلاح ندانستند،اظهار داشت:دوازدهمين كنگره حزب جبهه مشاركت به دلايل ذكر شده فعلا برگزار نمي‌شود. كاشفي از تمامي اعضاي كنگره، مناطق، حوزه‌ها، شاخه‌ها و كميته‌ها و نيز ميهمانان كه خود را آماده حضور در اين كنگره كرده بودند، عذرخواهي كرد.

ادامه فشار نیروهای امنیتی بر خانواده یک فعال سیاسی کرد

گزارش دریافتی: اداره اطلاعات سپاه پاسداران با ارسال نامه ای سر بسته و ممهور به مهر محرمانه فرج اله شاکری پدرعلی شاکری فعال سیاسی کرد را فراخواند.
علی شاکری دانشجوی کارشناسی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور سنندج از فعالان سیاسی کرد پیشتر نیز به اتهام اقدام عليه امنيت کشور در پاييز سال ۱۳۸۶ از سوی نیروهای لباس شخصی اداره اطلاعات در منزل پدری خویش در شهر دهگلان دستگير شده بود، وی که مدت ۵ روز را در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهرستان قروه تحت بازجویی وشکنجه شدید جسمی نیروهای اطلاعات قرار داشت پس از انتقال به زندان قروه و بهبودی جسمی و محو آثار شکنجه های اعمال شده پس از ۱۷ روز نگهداری در زندان شهرمذکور با وثيقه آزاد گرديد و نهایتا به دو سال و شش ماه تحمل زندان تعزیری محکوم گردید.
علی شاکری پس از آزادی از زندان همچنان تحت فشارهای مضاعف دستگاههای مختلف امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشته است .
در چند ماه گذشته نیروهای امنیتی سپاه پاسداران، با در دست داشتن حکم جلب این فعال سیاسی کرد به دلیل همکاری با ستاد تبلیغاتی میرحسین موسوی کاندیدای دور دهم ریاست جمهوری در سنندج و به اتهام اقدام برای براندازی نظام از طریق فعالیت در جنبش اعتراضی مردم ایران تاکنون چندین مورد به تفتیش و بازرسی منزل وی اقدام نموده اند اما موفق به دستگیری وی نشده اند.
مسئولین اداره اطلاعات سپاه در ادامه تلاشهای خود فرج اله شاکری پدر این فعال سیاسی کرد را طی نامه ای محرمانه جهت حضور در این دستگاه امنیتی در روز شنبه 15 اسفند ماه برای انجام بازجوییهای امنیتی فرا خواندند.
این نیروها همچنین ایرج شاکری برادر علی شاکری را نیز در روز سه شنبه 18اسفند ماه به صورت شفاهی احضار نمودند.
شایان ذکر است که مسئولین اداره اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان دهگلان اعضای خانواده این فعال سیاسی کرد را تهدید نموده اند که در صورت مخابره هرگونه گزارشی از احضار آنها و روند بازجوییهای اعمال شده با آنها برخورد جدی خواهد شد.

دانشجویان: شعار مرگ بر ديکتاتور در مراسم چهارشنبه سوری

جمعى از دانشجويان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تهران با انتشار اطلاعيه ای از همه هموطنان خواستند در شب چهارشنبه سورى بعنوان فرصتى بى همتا خيابانهاى تهران و سراسر ايران را به صحنه اعتراضات گسترده علیه دیکتاتوری حاکم بر کشور تبديل كنند.

در این اطلاعيه آمده است: اکنون هنگام سکوت نيست زيرا سکوت در برابر اين دژخيمان تنها بهانه دادن به زنگى مست است تا جوانان بيشترى را در بيدادگاههايش به قتل برسانند. خون ندا آقاسلطان، سهراب اعرابى، کيانوش آسا، فصيح ياسمنى، احسان فتاحيان، مصطفى غنيان، اشکان سهرابى، امير جواديفر، ايمان نمازى و ترانه موسوى وثيقه تسليم طلبى و ذلت در برابر ديکتاتور نيست؛ جوانان آزادی خواه اين سرزمين جان عزيزشان را ندادند و مادران و پدرانشان را داغدار بر جا نگذاشتند تا ما سکوت کنيم و راستى چه جاى سکوت است هنگامى که پرده دار به تيغ مىسپارد همه را؟ اين انديشه خطاست که گويا دستگاه بى رحم و ستمگر ديکتاتورى را نمى توان درهم شکست. مى توان با در پيش گرفتن نبردهاى پراکنده در هر کوى و برزن، دستگاه سرکوب رژيم را ناتوان و خسته کرد و در نهايت از پا انداخت. اگر قدرت آنها در آتش سلاحشان است، قدرت ما در بى شمارى ما است. انتقال مبارزه به محلات و در پيش گرفتن روش جنگ و گريز، کودتاچيان را ناگزير خواهد کرد به ايجاد پايگاههاى ثابت و سيار در بسيارى از مناطق و محلات دست بزنند، اما روشن است که با توجه به دامنه جنبش اعتراضى هرگز نخواهند توانست در رويارويى با جوانان ابتکار عمل را در دست بگيرند. چهارشنبه سورى که جشن ملى و تاريخى ماست؛ مى تواند فرصتى باشد تا بار ديگر به ديکتاتور کينه توز و خونخوار که با مردم ايران بدتر از بيگانگان رفتار مى کند، نشان داده شود که در برابر عظمت مردم ايران تنها يک لاشه متعفن متحرک مى باشد که تاريخ دفنش به تاخير افتاده است. چهارشنبه سورى مى تواند رفراندوم خودجوش توده اى شود تا غريو شعار مرگ بر ديکتاتور و مرگ بر خامنه اى از وراى خيابانها در پهندشت سرزمين به يغما رفته مان را جارى کند.

شهرک اکباتان؛ محل استقرار دکل ارسال پارازیت ماهواره ای

سایت جرس: بر اساس گزارش گروهی از متخصصان و تحقیقات برخی از روزنامه نگاران، مشخص گردید که دکل مخابراتی ورزشگاه شهید دستگردی (ورزشگاه باشگاه پاس) در شهرک اکباتان تهران، از عوامل اصلی پخش پارازیت در منطقه غرب تهران می باشد.

این درحالیست که از ماهها قبل که بحث ارسال پارازیت جهت کور کردن شبکه های ماهواره ای پیش آمد، وزیر ارتباطات مکررا از وجود آن اظهار بی اطلاعی کرد و آنرا از طرف ارگان های دیگر ذکر نمود و همزمان نهادهای امنیتی- نظامی نیز، از پاسخگوئی بابت این مسئله امتناع کرده و بعضا پرسش کنندگان را وادار به سکوت کرده اند.

اکنون بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط برخی متخصصان حامی جنبش که با سیستمهای بی سیم و امواج رادیویی آشنایی دارند، مشخص شده است که "دکل مخابراتی مستقر در قسمت جنوبی ورزشگاه پاس (نزدیک مینیتور بزرگ) که در مجاورت خیابان مخابرات فاز یک شهرک اکباتان قرار دارد، از مراکز و عوامل ارسال پارازیت می باشد. "

متخصصان خاطرنشان کرده اند ارتفاع این دکل مخابراتی از ساختمانهای مسکونی شهرک بلندترو بر آنها مشرف می باشد.

بعد از انتخابات ریاست جمهوری و بدلیل پخش صحنه های اعتراضات و سرکوب خونین مردم از شبکه های تلویزیونی ماهواره ای، ظرف چند هفته این شبکه ها دچار اختلال گسترده و قطعی کامل شدند.

پس از چندی، متخصصانِ امر این پارازیت ها را بسیار خطرناک و فاجعه بار برای سلامتی جامعه تشخیص داده و ماجرا به مجلس کشید و همزمان به چالشی عظیم میان نمایندگان، شهروندان، مراکز امنیتی- نظامی و مقامات دولتی مبدل شد.

همزمان با اظهارات صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات در رد اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر ارسال پارازیت های ماهواره ای از سوی شرکت مخابرات و بیان اینکه "ارسال پارازیت های ماهواره ای در حوزه مسئولیتی ما نیست"، نقش سپاه و مراکز امنیتی در ارسال این پارازیت ها افشا شد که البته بعد از مدتی همۀ پرسش کنندگان و نمایندگان، مجبور به اختیار سکوتی معنادار شدند.

تحقیقات ویژه نشان داده است که امواج پارازیت، تاثیرات بسیارمخربی بر اعصاب و روان انسان بر جای گذاشته و این امواج ممكن است در اثر تداوم، سبب ناشنوایی مزمن، التهابات پوستی، سرطانهای پوستی، خونی، نخاع، نارسائی های جنسی و اختلالات هورمونی (عقیم شدن مردان) و مشکلات باروری (در خانمهای باردار) گردند.

احمدی نژاد: برای افغانستان ابتکاراتی دارم

ایرنا: محمود احمدی‌نژاد پیش از ترک تهران به مقصد کابل گفت که ایران برای حل مشکلات افغانستان ابتکاراتی دارد .

رییس جمهوری گفت: در شرایط جدید منطقه ، ایران برای حل مشکلات افغانستان و بیرون‌رفتن اشغالگران از این کشور ابتکاراتی دارد.

احمدی نژاد با بیان اینکه «در طول دورانی که ملت افغانستان دچار مشکلات بوده اند، همواره ملت ایران همراه آنها بوده است»، افزود : آقای حامد کرزای رییس جمهور افغانستان بارها به ایران سفر کرده است و من هم یک‌بار به افغانستان سفر داشته ام.

وی با بیان اینکه در این سفر با مقامات مختلف کشور افغانستان گفت و گو خواهد کرد، گفت که امیدورام گام های مثبتی برداریم.

سایت پاسداران: جزئیات جدید از خروج ناکام خاتمی از کشور

سایت حکومتی جوان وابسته به سپاه پاسداران: خبرنگار«جوان آنلاین» به جزئیات جدیدی از ماجرای سفر ناکام سید محمد خاتمی و ممنوع الخروج بودن وی دست یافت. به گزارش«جوان آنلاین»، سید محمد خاتمی پیش از 22 بهمن قصد سفر به یكی از كشورهای اروپایی را داشته كه به علت پایان یافتن اعتبار پاسپورت خود اقدام به گرفتن پاسپورت جدید می‌كند. ‌گفته می‌شود نماینده تام‌الاختیار خاتمی با مراجعه با یكی از دفاتر پلیس +10 در یكی از مناطق شرق تهران اقدام به گرفتن پاسپورت می‌كند كه با توجه به مدارك ارسالی پاسپورت خاتمی بنا به درخواست وی متفاوت از گذشته، ‌‌بدون لباس روحانیت و با كت و شلوارصادر شده است. ‌گفته می‌شود خاتمی بنا داشته قبل از 22 بهمن به خارج از كشور سفر كند كه این سفر منتفی شد. ‌‌پیش از این خبرگزاری فارس از ممنوع الخروج شدن خاتمی از كشور خبرداده بود. ‌‌حجت الاسلام عباس امیری‌فر دبیر اجرایی جامعه وعاظ تهران این خبر را به نقل از یك مقام اطلاعاتی در محفل خصوصی روحانیون این تشكل عنوان كرده است. ‌‌

بازداشت و احضار چند فعال کارگری در شهرهای کردستان

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

براساس اخبار دریافتی از بوکان طی چند روز گذشته سه فعال کارگری این شهر به نام های عمر مینایی ، هادی تنومند و کریم فاتحی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

تاکنون اتهام این فعالان کارگری از سوی منابع رسمی در بوکان اعلام نشده اما گفته می شود که نامبردگان در رابطه با مراسم روز جهانی زن و به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری بازداشت گردیده اند.

گفتنی است این شهروندان هم اکنون در زندان مرکزی بوکان بسر می برند.

از سوی دیگر خبرهای رسیده از سقز به آژانس خبری موکریان حاکی از آن است که محمود صالحی فعال سرشناس کارگری در روزهای اخیر به اداره اطلاعات سقز احضار و در رابطه با بیانیه ای که به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن صادر نموده مورد بازجویی قرار گرفته است.

معاون پاسدار میلیاردی: كسی در فقر مطلق زندگی نمی ‌كند

فقط يك‌چهارم مردم زير خط‌فقر هستند/ اگر بخواهيم كاري در كشور انجام دهيم نيازي ندارد كه بدانيم وضعيت فقر در چه سطحي است/ نبايد فضايي ايجاد كنيم كه عده‌اي احساس كنند زير خط‌فقر زندگي مي‌كنند.

ايلنا: معاون وزير رفاه معتقد است كه نيازي نيست كه نگران «خط‌فقر» باشيم بلكه از اين پس بايد نگران رفاه مردم باشيم.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حسنعلي ضيايي معاون وزير رفاه و تامين اجتماعي امروز در مراسم افتتاحيه طرح ملي آموزش‌هاي كاربردي و علمي با رويكرد كارآفريني به كودكان در مهدهاي كودك سراسر كشور با بيان اينكه وزارت رفاه يك كار مقطعي و زودبازده انجام نمي‌دهد، تاكيد كرد: بايد در وزارت رفاه كار اساسي و ريشه‌اي انجام شود.
او با اشاره به خط فقر افزود: به جاي اينكه نگران و خط فقر باشيم بايد كاري كنيم تا مردم نگران رفاه باشند.
معاون وزير رفاه و تامين اجتماعي ادامه داد: يك عده دنبال مسائل سياسي و مشكلات خودشان هستند و براي آنكه حرفي براي زدن داشته باشند دائم صحبت از خط فقر در كشور مي‌كنند.
به گفته ضيايي اين افراد با پيگيري اغراض سياسي دوست دارند كه كشور به جاي پيشرفت هميشه در فقر به سر ببرد.
او با اشاره به اينكه اگر بخواهيم كاري در كشور انجام دهيم نيازي ندارد كه بدانيم وضعيت فقر در چه سطحي است، خاطر نشان كرد: بايد براي نجات فقرا كار كنيم نه اينكه فضايي را ايجاد كنيم كه عده‌اي احساس كنند كه فقر هستند.
او افزود: اينكه تا اين اندازه صحبت از خط فقر در كشور مي‌شود، يك چهارم جمعيت مردم زير خط فقر هستند كه تازه با كمك دولت و مجلس (بهزيستي و وزارت رفاه) اين رقم وجود دارد.
معاون وزير رفاه و تامين اجتماعي يادآور شد: در كشور ما كسي در فقر مطلق و شديد وجود ندارد كه مسئولي به فكرش نباشد بلكه در كشور ما دين به مردم كمك مي‌كند كه مشكلات كمتر شود.
ضيايي گفت: همين كه آموزه‌هاي ديني ما مي‌گويد كه بايد از هفت همسايه خود خبر داشته باشيم به تنهايي كمك مي‌كند تا مشكلات برطرف شود.
معاون وزير رفاه و تامين اجتماعي ادامه داد: كساني كه به دنبال مسائل سياسي و پيشبرد اهداف خود هستند چون نمي‌توانند ظهور و بروز مسائل فقر را در جامعه نشان دهند دنبال آن هستند كه ديگران از اين‌گونه مسائل سوء‌استفاده كنند. در حالي كه بايد حد نصاب و نسبت رفاه در جامعه تعريف شود و مشخص شود كه مردم در چه سطحي باشند فكر مي‌كنند مرفه‌اند.
او در ادامه در اين همايش از رويكرد مدرك‌گرايي كه در كشور توسعه داشته ابراز نگراني كرد.

کشف 7 دستگاه شنود در جبهه مشارکت

شکوری راد خبر داد
کشف 7 دستگاه شنود در جبهه مشارکت

.....سایت هم میهن: ما از این نظر که دفتر حزب تعطیل شده بود با مشکل خاصی مواجه نبودیم؛ طرف مقابل اما با مشکل مواجه شد زیرا وقتی فعالیت‌های مشارکت در دفترش انجام می‌شد آنها نظارت اطلاعاتی و سیاسی سهل‌الوصول‌تری بر حزب داشتند اما وقتی دفتر را بستند آنها هم سردرگم شدند که چگونه جبهه مشارکت همچنان فعالیت می‌کند اما مشخص نیست که این فعالیت در کجا و توسط چه کسانی انجام می‌شود. شاهد این مدعی اظهارات کسانی است که در بازداشت بودند و بعد از آزادی روایت می‌کردند که به آنها گفته می‌شده شما را که گرفته‌ایم پس چه کسی و کجا دارد فعالیت می‌کند؟ و این بیانیه‌ها را چه کسی صادر می‌کند؟ سایت را چه کسی اداره می‌کند؟ زیرا دیگر این مسائل به اطلاعات گمشده تبدیل شده بود. در حالیکه وقتی ساختمان وجود داشت و جلسات در آن تشکیل می‌شد مشخص بود که چه کسانی به آن رفت و آمد دارند. البته ما هم می‌دانستیم که شنودهای متعددی در دفتر حزب کارگذاشته شده است چنانکه تنها در یک مورد ما هفت دستگاه شنود از دفتر مشارکت کشف کردیم و بعد هم می‌گفتیم که وقتی هفت تا کشف شده حتمآ تعداد دیگری هم هست که ما کشف نکرده‌ایم. در کیفرخواست صادر شده علیه حزب نیز به شنودها اشاره و استناد شده بود که از جمله، آخرین جلسه دفتر سیاسی حزب که به دنبال آن یکسری از افراد را گرفتند کاملآ شنود شده بود و به مطالب مطروحه در آن جلسه کاملا در کیفرخواست اشاره شده بود. یعنی آنها ابایی از آن نداشتند که اعلام کنند شنود غیرقانونی انجام می‌داده‌اند. بنابراین فعالیت‌های جبهه مشارکت کاملا رو و برای آنها روشن بود.

هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه نمی ‌آید

روزنامه تهران امروز از قول یکی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی نوشت: برخی بحث‌ها مبنی بر حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه وجود دارد اما از آنجا که آیت الله در تصمیم شخصی به این نتیجه رسیدند که تا اطلاع ثانوی در تریبون نمازجمعه حضور نداشته باشند، لذا هنوز حضور مجدد ایشان تایید نشده است و تمام اخبار در حد رایزنی و گمانه‌زنی است. وی در مورد دلایل دوری آیت الله هاشمی رفسنجانی از نمازجمعه توضیح داد که یک دلیل به عدم اجرای پیشنهادات ایشان در نماز جمعه 26 تیرماه باز می‌گردد و دلیل دیگر، احتمال بر هم خوردن نظم عمومی در زمان حضور ایشان است.

یکی از آخوندهای مرتجع: چهارشنبه سوری جهل است

خبرگزاری حکومتی مهر: آیت‌الله جعفر سبحانی"چهارشنبه سوری" را نوعی خرافه و اعمال آن را خلاف شرع و عقل دانست.

آیت‌الله جعفر سبحانی در گفتگو با خبرنگار مهر در قم در مورد مسئله چهارشنبه سوری اظهار داشت: قرآن مجید می‌فرماید یکی از اهداف بعثت پیامبر این است که غل و زنجیری که بر افکار مردم بسته شده بود را باز کند.

وی اضافه کرد: مراد از غل و زنجیر آداب و رسوم جاهلی است که هیچ اثری در اخلاقیات و زندگی انسان ندارد از این رو پیامبر اسلام تمام رسوم جاهلیت که به ضرر انسان بود را لغو کرد.

آیت‌الله سبحانی چهارشنبه سوری را یکی از این رسوم غلط برشمرد و اظهار داشت: چهارشنبه سوری به نحوی که در ایران رسم شده جهل است و ضررهای آن برای همه مشهود است.

این مرجع تقلید اضافه کرد: متاسفانه به خاطر همین رسوم غلط، جوانان زیادی زخمی و کشته می‌شوند و پدران و مادران آنها در سوگ آنها می‌نشینند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه عقل و شرع به هیچوجه این آداب غلط را نمی‌پسندد تصریح کرد: همه انبیا و اولیای الهی آمدند تا با خرافات مبارزه کنند و چهارشنبه سوری هم نوعی خرافه است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تقلید از دیگران در صورتی درست است که باعث سازندگی شود ولی تقلیدی که مایه بدبختی شود درست نیست.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به برخی اعمالی که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود تصریح کرد: پریدن روی آتش و گفتن برخی جملات و... به هیچوجه درست نیست.

این مرجع تقلید در پایان از همه مردم خواست که در روز چهارشنبه آخر سال مراقب اعمالشان باشند و دچار مسائل خلاف شرع و عقل نشوند.

روزنامه روسی: آمریکا به رژیم تهران حمله خواهد کرد

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 19 اسفند ماه

روزنامه روسی "وزگلیاد" روز چهارشنبه می نویسد: اگر تحریمات پیشنهاد جامعه بین الملل مانع بلندپروازی های جمهوری اسلامی ایران نشوند، آمریکا و اسرائیل به ایران حمله خواهند کرد. برای اولین بار "گابریلا شالف" سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد درباره آماده سازی عملیات نظامی علیه تهران علناً صحبت کرد. برخی کشورها چنین ظنی دارند که اکنون آمریکا می خواهد هر بهانه ای پیدا کند تا با توسل به زور با ایران تسویه حساب کند.

این روزنامه می نویسد: اسرائیل برای اولین بار بر آمادگی ارتش خود و آمریکا برای آغاز جنگ با ایران تایید کرد. پیشتر چنین سوءظنی به کرات دیده می شد و از جمله برنامه واشنگتن برای استقرار مجموعه های موشکی ضدهوایی "پاتریوت" در کشورهای حاشیه خلیج فارس - قطر، بحرین، کویت و امارات متحده عربی - گویای آماده سازی عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران بودند.

مولف ادامه می دهد: "کنستانتین سیفکوف" معاون رئیس آکادمی مشکلات ژئوپلیتیک در این رابطه به "وزگلیاد" گفت: "با احتساب لزوم افزایش ذخایر مواد و تجهیزات در منطقه، آمریکا می تواند 6-8 ماه دیگر به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند". تهران نیز سوءظن خود را پنهان نمی کند: اواسط ماه فوریه "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران آشکارا آماده سازی جنگی جدید توسط اسرائیل را اعلام کرد و گفت: طبق اطلاعاتی که ما در دست داریم آنها (اسرائیل) قصد دارند جنگ را بهار یا تابستان آغاز کنند، هرچند که تصمیم آنها نهایی نیست. اما اگر رژیم زورگو باری دیگر سعی در اتخاذ چنین گامی داشته باشد، مقاومت و دولت های منطقه ای به این پایان خواهند داد.

مولف ادامه می دهد: مقامات اسرائیل در آن زمان اتهام را رد کردند، اما روز سه شنبه "گابریلا شالف" نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد تاکید کرد که این دولت به همراه آمریکا حقیقتاً آماده حمله نظامی می شود. به گفته خانم شالف، فرصت اعطا شده به ایران برای صرفنظر کردن از برنامه هسته ای خود به پایان می رسد، از این رو جامعه جهانی گزینه های زیادی برای انتخاب ندارد: یا باید به تهران اجازه دهد که سلاح هسته ای بسازد، و یا تاسیسات هسته ای ایران باید مورد حمله قرار گیرند. این دیپلمات ابراز یقین کرد: "اگر تلاش برای ایجاد جبهه متحد طرفداران تحریم موفقیت آمیز نباشد، نیروهای دیگری که خارج از چارچوب سازمان ملل متحد عمل می کنند باید از بلندپروازی هسته ای ایران جلوگیری کنند".

احضار سفير آلمان به وزارت خارجه رژیم

ایرنا: به دنبال دستگيري و سپس آزادي سركرده گروه پژاك، سفير آلمان در تهران به وزارت خارجه احضار شد. به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، به دنبال دستگيري و سپس آزادي «رحمان حاجي احمدي» تبعه جمهوري اسلامي ایران توسط دولت آلمان، «برند اربل» سفير اين كشور در تهران توسط مديركل امور ايرانيان خارج از كشور وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران به وي ابلاغ شد. سفير آلمان در تهران ضمن اعلام عدم حمايت دولت آلمان از عناصر گروهك پژاك، قول مساعد داد كه مراتب را به دولت آلمان اطلاع داده و نتيجه را در اسرع وقت اعلام كند.

محکومیت دو شهروند بهایی به حبس

دو شهروند بهایی ساکن قائم شهر به احکام حبس تعزیری از سوی دادگاه انقلاب محکوم شدند.
خبرگزاری هرانا، سامان ثابیتی و مسعود عطائیان دو شهروند بهایی در قائم شهر به تحمل حبس محکوم شدند.

به گزارش هرانا، حکم سامان ثابتی شهروند بهایی ساکن شهرستان قائمشهر که در بهار گذشته توسط دادگاه انقلاب ساری به اتهام تبلیغ بهاییت و تبلیغ علیه نظام به6 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود توسط دادگاه تجدید نظر استان مازندران تائید شد و همچنین مسعود عطائیان شهروند بهایی دیگر قائمشهری که قبلا 3 ماه را در انفرادی بسر برده بود توسط دادگاه انقلاب ساری به 10 ماه حبس تعزیری محکوم شد

جایزه حقوق بشر برای عبدالله مومنی و مجید توکلی

رادیو آلمان: بنیاد ’’نیازمندان‘‘، یک موسسه غیردولتی در جمهوری چک، جایزه سالانه خود در زمینه حقوق بشر را به عبدالله مومنی و مجید توکلی دو فعال دانشجویی ایران اهدا کرد. این جایزه سال گذشته به یک فعال حقوق بشر از کشور چین اهدا شده بود.

جایزه ’’هومو هومینی‘‘ بنیاد ’’نیازمندان‘‘ (People in Need) برای سال ۲۰۰۹ به عبدالله مومنی و مجید توکلی اهدا شد.

به گزارش سایت رسمی این بنیاد، این دو نفر به طور سمبلیک و به عنوان نمایندگان کل جنبش دانشجویی ایران انتخاب شده‌اند.

جایزه هومو هومینی هر ساله به کسانی اهدا می‌شود که برای گسترش معیارهای حقوق بشر تلاش کرده‌اند. برندگان این جایزه همه ساله در اولین روز از فستیوال بین‌المللی فیلم‌های مستند حقوق بشر در پراگ یعنی دهم مارس (۱۹ اسفند) معرفی می‌شوند.

هیأت ژوری این جایزه اعلام کرده: «این دو دانشجوی ایرانی نقش مهمی در جنبش دانشجویی ایران که در ۱۰ سال گذشته برای تحقق آزادی و دموکراسی در ایران تلاش کرده، داشته‌اند».

در گزارش هیات ژوری همچنین به این نکته اشاره شده که جنبش دانشجویی در ایران به طور سنتی همیشه در مبارزات آزادی‌خواهانه مردم ایران سهم مهمی ایفا کرده است. دستگیری، صدور حکم حبس و تحت نظر داشتن فعالان دانشجویی پس از انتخابات اخیر در ایران نشانه‌‌هایی از فعال بودن این جنبش است.

بنیاد ’’نیازمندان‘‘ در سال ۱۹۹۲ در جمهوری چک تاسیس شد. هدف این بنیاد حمایت از تلاش‌هایی است که در سرتاسر دنیا برای تحقق آزادی و دموکراسی و پیاده کردن معیارهای حقوق بشر انجام می‌شود.

شعار این بنیاد نقل قولی از موسس آن است: «وقتی مردم چک به کمک نیاز داشتند دنیا به آنان کمک کرد. حالا نوبت ماست که به مسئولیت اخلاقی خود برای کمک به دیگران عمل کنیم».

جایزه ’’هومو هومینی‘‘ هرساله از سوی این بنیاد به فعالیت‌های منحصر به فردی که برای ترویج حقوق بشر، دموکراسی و راه‌حل‌های دور از خشونت برای بحران‌های سیاسی انجام می‌شود، تعلق می‌گیرد.

عبدالله مومنی سخنگوی ادوار تحکیم وحدت پس از انتخابات دستگیر و به هشت سال زندان محکوم شد.

مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر نیز پس از سخنرانی در این دانشگاه علیه آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۶ آذر ۸۸ بازداشت شد.

جمهوری اسلامی بزرگترين زندان روزنامه نگاران جهان

کميته دفاع از روزنامه ‌نگاران، ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را بزرگترين زندان روزنامه نگاران در جهان معرفى كرد. اين كميته با اشاره به زندانى بودن بيش از 50 روزنامه نگار اعلام کرد که از مجموع روزنامه‌ نگاران زندانى در جهان، يک ‌سوم آنها در زندان‌هاى قرون وسطايى رژيم اسلامی محبوس هستند. جول سايمون، مدير اجرايى کميته‌ دفاع از روزنامه ‌نگاران در اين باره گفت، رژيم تهران وارد مرحله سرکوب دائمى رسانه ‌ها شده است، وضعيتى که نه تنها مى‌توان آن را اسفناک خواند بلکه وضعيتى غيرقابل قبول و غيرقابل دفاع است.

فرانسه با بازگرداندن قاتل بختيار به ايران مخالفت کرد

العربیه: دادگاه پاریس روز گذشته درخواست آزادي مشروط قاتل شاپور بختيار نخست وزير سابق ايران را رد و 18 ماه مه آینده را براي بررسي مجدد این موضوع تعیین کرد، اين دادگاه صلاحيت دارد در خصوص مسائل تروريسم تصمیم بگیرد اما همچنان در انتظار موافقت بريس اورتوفو وزير کشور فرانسه براي صدور حکم اخراج اين ايراني به تهران خواهد ماند.

روزنامه فرانسوی لوفيگارو در شماره روز چهارشنبه 10-3-2010 خود درباره پرونده علي وکيلي راد که در پی ترور شاپور بختیار، در سال 1994 به حبس ابد محکوم شد، نوشت، "او 18 سال از محکومیت غيرقابل عفو را در زندان هاي فرانسه گذرانده است ."، وکيل مدافع علي وکيلي راد می گوید که وزارت کشور فرانسه به دلايل فني تا کنون حکم اخراج موکل او را صادر نکرده است.

در این گزارش آمده است که دادگاه پاريس در 10 فوريه اعلام کرده بود در انتظار صدور حکم اخراج علي وکيلي راد از سوي وزارت کشور می باشد . بر اساس اين حکم، سفارت ايران در فرانسه در صورت صدور دستور اخراج، بايد زمینه بازگشت وي را به ايران مهیا سازد .

سورن مارگوليس وکيل علي وکيلي راد گفته است، "موکلش به علت اين که خانه و شغلي در فرانسه ندارد نمي تواند مانند اتباع خارجي در این کشور بماند" ، مارگوليس به همین دلیل اظهار امیدواری کرد، حکم اخراج وکیلی راد در اسرع وقت صادر شود.

این وکیل همچون مقامات رسمی فرانسوي وجود هرگونه ارتباط ميان اين پرونده و سرنوشت کلوتيلد ريس را که به اتهام شرکت در تظاهرات ضد دولتي در ايران تحت تعقيب قرار دارد، نفی کرد وافزود ، "این دو پرونده کاملا از یکدیگر مجزا می باشند."

اما روزنامه لوفیگارو نوشت، "مسئولان ايراني در پاييز گذشته بدون اشاره به نام وکیلی راد صراحتا از امکان تبادل زندانيان ايراني در فرانسه در مقابل آزادی کلوتيلد ريس سخن گفتند."

شایان ذکر است که علاوه بر وکيلي راد، همچنین مجيد کاکاوند مهندس ايراني که از سوي دستگاه قضايي امريکا متهم به خريد موادی با مصرف دوگانه نظامي و غيرنظامي می باشد، در فرانسه تحت تعقيب بسر مي برد. واشنگتن از پاریس خواسته است تا ايراني را به آمریکا تحویل دهد، پرونده این مهندس ایرانی برای پنج بار به تعويق افتاده و قرار است دادگاه تجدیدنظر در روز 31 مارس پرونده او را بار دیگر مورد بررسي قرار دهد.

کاوه کرمانشاهی به زودی دادگاهی می شود

خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان؛ لحظاتی پیش اعلام شد که جلسه دادگاهی کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو شورایعالی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان احتمالاً به زودی برگزار می شود.

فرنگیس داودی، مادر کاوه قاسمی کرمانشاهی طی گفتگویی کوتاه با خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان ضمن اعلام خبر فوق گفت: آقای مصطفی احمدیان، وکیل پسرم صبح امروز به دادسرای کرمانشاه مراجعه کرده که در آنجا به ایشان گفته اند کاوه کرمانشاهی احتمالاً فردا پنج شنبه 20 اسفند و یا روز شنبه 22 اسفند دادگاهی می شود.

خانم داوودی در پایان اظهار داشت: اتهام کاوه هنوز مشخص نشده است. بنده امشب با وکیل پسرم ملاقات دارم و جزئیات بیشتر این خبر را از ایشان خواهم پرسید.

انتقال زندانی زن محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم

خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان؛ زینب جلالیان، زندانی کورد محکوم به اعدام از یکماه پیش توسط ماموران اداره ی آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از زندان زنان کانون اصلاح و تربیت این شهر خارج شده و تا کنون هیچ خبری از وی در دست نیست.

خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری امروز چهارشنبه 19 اسفند ماه در گفتگویی با خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت: بنده روز دوشنبه 17 اسفند به کرمانشاه رفتم تا وکالت خانم جلالیان را به عهده بگیرم. برای وکالت، بنده می بایستی حتماً با ایشان ملاقات می کردم و وکالت نامه امضا شده از خانم جلالیان می گرفتم اما متاسفانه موفق به این کار نشدم چون نتوانستم با ایشان ملاقات داشته باشم. هر چند بنده برای دفاع از ایشان رفتم اما هنوز وکالت من مسجل نیست.

بهرامیان اضافه کرد: روز دوشنبه که به کرمانشاه رفتم، معاون دادستان و دادسرای کرمانشاه هماهنگی های لازم را انجام دادند. آنها هیچ گونه مشکلی با بنده نداشتند. سپس برای ملاقات با خانم جلالیان به زندان دیزل آباد کرمانشاه رفتم. در آنجا به من گفتند که زندان دیزل آباد مردانه است و هیچ زندانی زنی در آنجا نگهداری نمی شود. آنها گفتند برای ملاقات با خانم جلالیان باید به زندان زنان کانون اصلاح و تربیت بروید که در مسیر جاده کرمانشاه به سنندج است. لذا بنده هم به کانون مراجعه کردم اما در آنجا نیز یک سرباز جلوی در از طرف مدیریت کانون اطلاع داد که خانم جلالیان را یکماه پیش ماموران آگاهی کرمانشاه بدون حکم قاضی از اینجا برده اند و ما هیچ اطلاعی از ایشان نداریم. هر چه هم اصرار کردم و پرسیدم «آخه کدام قسمت؟!»، «کدام سازمان؟!»، آن سرباز در مقابل تعجب و سوالهای بنده از طرف مدیریت کانون فقط گفت که «ما هیچی نمی دانیم».

این وکیل دادگستری با ابراز نگرانی از وضعیت و سرنوشت زینب جلالیان در ادامه سخنانش افزود: در حال حاضر سوالی که بنده از مسئولان دارم این است، « خانم جلالیان دادگاهی شده اند و حکم اعدامشان هم صادر شده بنابراین چه لزومی دارد که ایشان را از زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل کنند؟!!»

خلیل بهرامیان، وکیل دادگستری در پایان سخنانش گفت: الان برای بنده فقط یک راه باقی مانده که جهت اعتراض به دادسرای کل کشور، قوه قضائیه و دفتر مقام معظم رهبری مراجعه کنم.

گفتنی است؛ خروج زینب جلالیان از محل زندانش و انتقال ایشان به مکانی نامعلوم باعث نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر شده است. برخی از آنان معتقدند احتمال اجرای حکم اعدام خانم زینب جلالیان با این انتقال می تواند قوت بگیرد.

شرکت نفتی شل فروش بنزين به رژیم تهران را قطع کرد

بنا به گزارش های منتشرشده، شرکت نفتی رويال داچ شل روز چهارشنبه اعلام کرد که فروش بنزين به رژیم تهران را متوقف کرده است.

سخنگوی شرکت نفتی رويال داچ شل، گفته است ما هم اکنون به ايران بنزين نمی فروشيم.

اين در حالی است که رسانه های خبری در هفته جاری گزارش دادند که سه شرکت بزرگ ويتول، گلنکور و ترافيگورا که در مجموع نصف بنزين وارداتی ايران را تامين می‌کردند، به علت افزايش ريسک سياسی، از فروش بنزين به ايران خودداری کرده‌اند.

ايران يکی از توليدکنندگان بزرگ نفت در جهان است، اما به دليل اين که پالايشگاههای اين کشور قديمی‌اند و بازدهی لازم برای تامين بنزين مورد نياز کشور را ندارند، جمهوری اسلامی مجبور است بخش مهمی از نياز خود را از طريق واردات تامين کند.