samedi 20 février 2010

اس ام اس های رژیم


وزارت اطلاعات از 22 بهمن تا كنون 3 يا 4 بار براي مردم اس ام اس فرستاده و از مرم خواسته كه كساني را كه در تظاهرات شركت كرده اند شناسايي كنند . اين كار براي ايجاد ترس و وحشت در مردم است اما اين ترفند کثیف انها هم راه به جايي نميبرد

درخواست سازمان بينالمللى مبارزه با پولشويى برای تحریم رژیم

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، سازمان بين المللى مبارزه با پولشويى و حمايت مالى از تروريسم امروز 33 کشور عضو این سازمان را به تحریم رژیم تهران فراخواند.

در گزارشی که روز جمعه از سوی سازمان بين المللى مبارزه با پولشويى و حمايت مالى از تروريسم برای وزارت خزانه داری آمریکا ارسال شده آمده است، از آنجا که رژیم تهران با ناکارايی استراتژیک خود در این زمینه، سيستم مالى جهان را با خطر مواجه ساخته است، کشورهای عضو باید سریعا اقداماتی را برای حفاظت از نظام مالى بين المللى انجام داده و رژیم تهران را مورد تحریم قرار دهند.

روز گذشته اعلام شد که سازمان بين المللى مبارزه با پولشويى و حمايت مالى از تروريسم، رژیم تهران را در لیست سياه خود قرار داده است.

اين ليست شامل حکومتهايی است كه سيستم مالى جهان را با خطر مواجه مى کنند.

در گزارش پيشين این سازمان گفته شده بود که ناکارآمدى سيستم نظارتى نظام مالى و پولى رژیم تهران در مبارزه با پولشويى، زمينه ساز آسيب پذيرى نظام مالى بين المللى شده است.

حمله مسلحانه به یک عضو ارشد بسیج در اهواز

سایت حکومتی تابناک: صبح امروز در منطقه گلستان اهواز خیابان تربت شرقی، یکی از مدیران دادگستری و عضو بسیج مورد حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفته است. در این حمله هفت تیر توسط اسلحه کلاشینکف حمله کننده به سمت عفراوی و خوردوی سواری اش شلیک می شود که علی رغم آسیب جدی که به خودروی وی وارد می شود، نامبرده از این حادثه جان سالم به در برده و تنها به صورت سطحی مجروح می شود.

بازداشت یکی از اعضای ستاد موسوی در استان کرمانشاه

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

بنابر گزارش‌های دریافتی علی حسن شمایلی دبیر آموزش و پرورش، 20 بهمن ماه در شهر سنقز استان کرمانشاه به هنگام تدریس بازداشت شده است. ماموران امنیتی سپس به همراه وی به منزلش مراجعه کرده و به تفتیش و ضبط وسایل شخصی او اقدام نمودند.

وی که از اعضای ستاد موسوی در شهر سنقز بوده است پس از گذراندن یک هفته در کرمانشاه در 27 بهمن‌ماه به زندان سنقز (چرمسازی) منتقل شده است.

نزدیکان وی پس از ملاقات با این فعال سیاسی در 28 بهمن‌ماه مطلع شدند که او در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و بازداشت وی در رابطه با فعالیت‌های انتخاباتی او بوده است.

عکس های اعتراضات ایران؛ عکس برتر سال رینولدز

سایت ندای سبز آزادی: جوایز بهترین عکس های سال ۲۰۰۹ در زمینه "اعتراضات مدنی" به عکاسان خبری ایران تعلق گرفت.

"موسسه روزنامه نگاری رینولدز"(Reynolds Journalism Institute)، برگزار کننده مسابقه "برترین عکس های سال" روز پنجشنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) جوایز اول تا سوم خود را در رشته "اعتراضات مدنی" به عکس های خبری عکاسان ایرانی اختصاص داد.

هیأت داوران شصت و هفتمین دوره مسابقه "برترین عکس های سال" (Pictures of The Year International) آثار عکاسان خبری ایران را که از حوادث مربوط به راهپیمایی معترضان به نتایج انتخابات در ایران و حوادث آن تهیه شده بود، به عنوان برترین عکس های سال ۲۰۰۹ در بخش "اعتراضات مدنی" انتخاب کرد.

در کنار احراز رتبه های اول تا سوم، سه عکس دیگر از عکاسان ایرانی هم مورد توجه داوران این مسابقه قرار گرفت و تحت عنوان "جوایز ویژه" (Award of Excellence) از آنها تقدیر شد.

بی خبری از وضعیت شهروند بهایی ژینوس سبحانی

ژینوس سبحانی شهروند بهایی و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت و نگهداری نامبرده در سلول انفرادی تا کنون با خانواده اش تماسی نداشته است.

به گزارش هرانا، ژینوس سبحان در 25 دی ماه به همراه همسرش آرتین غضنفری در منزل بازداشت شده اند. عدم دسترسی به وکیل، عدم شفاف سازی پرونده و بی خبری از وضعیت نامبرده و برخورد های امنیتی صورت گرفته با این فعال حقوق بشر موجب نگرانی خانواده ایشان و همسر در بازداشتش شده است.

لازم به ذکر است خانم ژینوس سبحانی از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر و منشی سابق کانون مدافعان حقوق بشر نیز می باشد که در پی پلمپ دفتر این کانون مدتی در ازداشت بوده است.

غرب در راه تحریم‌ های گسترده ‌تر جمهوری اسلامی

رادیو آلمان: حلقه تحریم اقتصادی ایران، همواره تنگ‌تر می‌شود. دولت آمریکا در هفته‌های اخیر توانسته است همراهی روسیه را هم تا حدودی جلب کند. تحلیل‌گران غربی امتناع روسیه از تحویل موشک‌های دفاعی اس ۳۰۰ را، نشانه نزدیک شدن مواضع روسیه به اتحادیه اروپا و آمریکا تلقی می‌کنند.

سفر اخیر هیلاری کلینتون به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، با هدف جلب پشتیبانی متحدان عرب آمریکا برای گسترش تحریم‌ها صورت گرفت. فشار بر چین نیز، برای عدم پیشتیبانی از ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، افزایش یافته است.

یکی از راه‌های گسترش تحریم، بیمه نکردن شرکت‌های صادرکننده و کشتی‌های حامل کالا به ایران است. پس از کاهش ۹۷ درصدی اعتبار بیمه هرمس آلمان، بیمه لویدز لندن نیز اعلام کرد که در صورت تحریم آمریکا، کشتی‌های حامل کالا به ایران را بیمه نخواهد کرد.

به گزارش فاینشنال تایمز، این شرکت به ویژه تاکید کرده است که از بیمه کردن کشتی‌های حامل بنزین برای ایران خودداری خواهد ورزید.

با تعطيلی سه كارخانه حدود دو هزار كارگر بيكار شدند

بيش از يكهزار و 500 نفر از كاركنان كارخانه‌هاي عضو سنديكاي صنعت برق ايران به دليل تعطيلي واحد توليدي از كار بيكار شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري ايلنا، محمد پارسا، رييس هيات مديره سنديكاي توليدكنندگان تجهيزات برقي ضمن اعلام مطلب فوق افزود: سه كارخانه به دليل بحران مالي تاكنون تعطيل شده‌اند و با تعطيلي اين واحدها حدود 1500 تا 2000 نفر كارگر از كار بيكار شده‌اند.

او افزود: بقيه كارخانه‌هاي ما هم در سال‌هاي اخير سياست انقباضي پيش گرفته‌اند و كارگرانشان را تعديل كرده‌اند.

او گفت: يكي از اين كارخانه‌ها، كارخانه آونگان اراك بوده است كه چون نامش رسانه‌اي شده مي‌توانم اسمش را ببرم اما اسم دو كارخانه ديگر ار به دليل اين كه از صاحبانش اجازه ندارم نمي‌توانم اعلام كنم.

او با اشاره به اين كه به دليل بحران مالي كارخانه‌ها در اين بخش با حدود 20 تا 30درصد ظرفيت كار مي‌كنند توضيح داد: اين وضعيت در آينده مي‌تواند صنعت برق را با مشكلاتي مواجه كند. از يك سو در حال از دست دادن بازارهاي خارجي‌مان هستيم و از سوي ديگر به دليل اين كه تعرفه‌ها پايين است بازار داخلي‌مان را نيز در اختيار كشورهاي ديگر قرار داده‌ايم.

یورش شبانه به منازل فعالان سیاسی

بازداشتها در نجف آباد ادامه دارد و ماموران اطلاعاتی با هجوم شبانه به خانه های فعالان سیاسی آنان را تهدید می کنند.

به گزارش جرس هنوز دهها تن از مردمی که برای شرکت در مراسم سوگواری و چهلم آیت الله منتظری بازداشت شده بودند، در حبس بسر می برند و ماموران امنیتی رفتار زشت و غیر انسانی با آنها داشته اند. گفته می شود که جوانان دستگیرشده بشدت مورد ضرب و شتم قرارگرفته اند.

در آخرین اقدام غیرانسانی ماموران اطلاعاتی نجف آباد، هفت تن از ماموران با هجوم شبانه به خانه طاهری یکی از فعالان شهر بدنبال فرزند خانواده می گردند. مادر وی مانع از حضور آنها شده و می گوید که من یک زن تنها هستم. ولی ماموران بی توجه به گفته های وی وارد خانه شده و ساعتها به بازرسی خانه می پردازند.

همچنین علیرضا فلاحتی، مسئول شاخه جوانان مشارکت استان مازندران و مسئول ستاد 88 در شهر بابل شب گذشته طی یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی اش بازداشت شد.

به گزاش ندای سبز آزادی، خانواده این فعال سیاسی شهر بابل از محل نگهداری و نهاد بازداشت کننده وی هیچ اطلاعی ندارند و پیگیری های آنها برای مشخص شدن وضعیت فلاحتی بی نتیجه بوده است.

اتم رژیم؛ خامنه ای: بدنبال بمب نیستیم/فرانسه: باید فورا اقدام کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، خامنه ای امروز در جمع شماری از فرماندهان نظامی در جنوب ایران گفت، اظهارات مقامات غربی بی پایه و اساس است و جمهوری اسلامی در پی دستیابی به سلاح اتمی نیست.

این در حالیست که در یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز گذشته انتشار یافت، از تلاش های مخفیانه رژیم تهران برای توسعه کلاهک هسته ای ابراز نگرانی شده است.

دولت فرانسه امروز در واکنش به این گزارش، خواستار اقدام فوری و قاطعانه جامعه بین المللی علیه رژیم تهران شد.


رژیم تهران گزارش آژانس اتمی را بی پایه و اساس خواند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین الملی انرژی اتمی امروز گزارش این آژانس را که در آن گفته شده رژیم تهران احتمالا در حال ساخت کلاهک اتمى است، بی پایه و اساس دانست.

علی اصغر سلطانیه که سخنانش توسط خبرگزاری حکومتی فارس مخابره شده گفته است این اتهامات ساختگی و بی پایه و اساس است و هیچ اعتباری ندارد.

اما آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید اطلاعاتى كه در اختيار آژانس قرار گرفته، در رابطه با جزييات فنى، دوره زمانى كه طى آن فعاليتهاى هسته ای جريان داشت و افراد و سازمانهايى كه در اين كار دخالت دارند، بسيار مفصل و به ‌طور گسترده منسجم و معتبر است. در مجموع اين موضوع باعث نگرانى وجود احتمالى فعاليتهاى اعلام نشده مربوط به كلاهک هسته ای براى حمل روى موشک، چه در گذشته و چه در حال شده است.

به گزارش رادیو آلمان، جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا در واکنش به این گزارش در اظهاراتی هشدارآمیز گفته است، رژیم تهران باید پیامدهای سرپیچی از الزامات خود را لمس کند.

مسئله ایران بطور غیرقابل کنترلی بسوی جنگ پیش می رود

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 30 بهمن ماه

پایگاه روسی خبری تحلیلی "روسکایا لینیا" روز جمعه نوشت: "الکسی پوشکوف" مدیر انستیتوی مشکلات مبرم بین المللی وابسته به آکادمی دیپلماسی وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه ای گفت: "اینطور بنظر می رسد که اوضاع بطور غیرقابل کنترلی بسوی عملیات نظامی علیه ایران پیش می رود و برای روسیه فوق العاده مهم است که موضعی درست اتخاذ کند. زیرا دقیقاً همانطور که در سال های 2002 - 2003 موضوع اصلی در جهان، عراق بود، اکنون نیز موضوع ایران می تواند به خط الراس جدیدی در سیاست جهانی تبدیل شود".

ترس و وحشت رژیم از اعتراضات ضد حکومتی در چهارشنبه سوری

ایسنا: جانشين فرمانده نيروي انتظامي از توقيف و بازداشت افرادي كه اقدام به مزاحمت در چارشنبه سوري امسال كنند تا پايان تعطيلات نوروزي خبر داد. احمدرضا رادان گفت: پليس با افرادي كه ايجاد مزاحمت، سد كردن مسير و استفاده از مواد محترقه خطرناك مي‌كنند برخورد خواهد كرد. همچنين خودروهايي كه در چهارشنبه سوري امسال توقيف شوند تا پايان تعطيلات متوقف خواهند بود. جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفت : براساس هماهنگي‌هايي كه با مقامات قضايي انجام شده است هر كسي كه با ناهنجاري اقدام به ايجاد مزاحمت، راهبندان كند و آزار و اذيت مردم كند، بازداشت و احتمالا تا پايان تعطيلات نوروزي پليس و دستگاه قضايي در خدمت اين افراد خواهند بود. احمدرضا رادان گفت : به مرور زمان هدف اصلي برگزاري مراسم چهارشنبه سوري به فراموش سپرده شده و متاسفانه مباحث غلط ديگري جايگزين آن شده است.

بیلهای مکانیکی در 100 متری تپه باستانی "مش مرداسی

بیلهای مکانیکی پیمانکار طرح در هنگام حفاری به دو طاق خشتی برخورد کردند که موجب تخریب این دو طاق شدند.

بیلهای مکانیکی برای طرح توسعه آبیاری تحت فشار در حال حفر گودالی به عمق یک متر به صد متری تپه باستانی "مش مرداسی" در شهرستان لالی خوزستان رسیده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس نقشه های این طرح که متعلق به سازمان جهاد کشاورزی است، مسیر کانال آبیاری از حریم این تپه باستانی که برخی آن را متعلق به پیش از دوره اسلامی می دانند عبور خواهد کرد.

این تپه باستانی در فاصله 300 متری از یک منطقه مسکونی در شهر لالی با عنوان " نقش جهان " واقع شده و در سال 1382 با شماره 9962 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شرایط پیش آمده برای این تپه تاریخی تصریح کرد: بر روی این تپه باستانی که در حدود 15 متر ارتفاع دارد چندین خانه تاریخی مربوط به دوره قاجاریه وجود دارد که به قلعه مش مرداسی معروف است.

مجتبی گهستونی افزود: با نگاهی به پایین ترین لایه های این تپه تاریخی و پراکندگی سفالهای لعابدار و دارای طراحی زیگزاگی به وضوح قدمت تاریخی آن را می توان تشخیص داد.

این فعال عرصه میراث فرهنگی با اشاره به کانالهای حفر شده که در حال نزدیکی به تپه مش مرداسی هستند گفت: بیلهای مکانیکی پیمانکار طرح در هنگام حفاری به دو طاق خشتی برخورد کردند که موجب تخریب این دو طاق شدند به طوری که خشتها و سفالهای فراوانی نیز در خاک کانالهای حفر شده دیده می شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان بعد از اطلاع از موضوع پیگیری مسئله را عهده دار شده است.

با توجه به شرایط ذکر شده به نظر می رسد اگر دستگاههای زیربط هر چه سریعتر برای عدم تخریب این منطقه وارد عمل نشوند ظرف روزهای آینده تپه تاریخی مش مرداسی با خانه های تاریخی آن توسط بیلهای مکانیکی فتح شود.

فايننشال تايمز؛ بيمه لويدز فعالیتش را در ایران متوقف می کند

به نوشته روزنامه فايننشال تايمز، بيمه لويدز اعلام كرده از تحريمهاى يک جانبه آمريكا و تحريم فروش بنزين به رژیم تهران تبعيت خواهد كرد و ديگر بيمه ای براى این رژیم در كار نخواهد بود.

سيان مک گاورن، رئيس بخش قانونى لويدز گفته، اگر قانون، تحريمها را تصويب و عملى كند، ما خودمان را به آن ملزم مىدانيم و شرکت ما نيز از آن پيروى خواهد كرد.

وى افزود، ما از بيمه كنندگان مى خواهيم تمامى قراردادهاى بيمه حمل با كشتى در مورد ايران را بررسى كنند و شركتها از همين الان از بيمه كردن موارد مربوط به ايران خوددارى كنند.

فايننشال تايمز نوشت، اين اقدام به شدت واردات به ایران را دچار اخلال خواهد کرد.

رژیم تهران گزارش آژانس اتمی را بی پایه و اساس خواند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین الملی انرژی اتمی امروز گزارش این آژانس را که در آن گفته شده رژیم تهران احتمالا در حال ساخت کلاهک اتمى است، بی پایه و اساس دانست.

علی اصغر سلطانیه که سخنانش توسط خبرگزاری حکومتی فارس مخابره شده گفته است این اتهامات ساختگی و بی پایه و اساس است و هیچ اعتباری ندارد.

این در حالیست که در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته شده اطلاعاتى كه در اختيار آژانس قرار گرفته، در رابطه با جزييات فنى، دوره زمانى كه طى آن فعاليتهاى هسته ای جريان داشت و افراد و سازمانهايى كه در اين كار دخالت دارند، بسيار مفصل و به ‌طور گسترده منسجم و معتبر است. در مجموع اين موضوع باعث نگرانى وجود احتمالى فعاليتهاى اعلام نشده مربوط به كلاهک هسته ای براى حمل روى موشک، چه در گذشته و چه در حال شده است.

به گزارش رادیو آلمان، جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا در واکنش به این گزارش در اظهاراتی هشدارآمیز گفته است، رژیم تهران باید پیامدهای سرپیچی از الزامات خود را لمس کند.

پخش پارازیت ماهواره ای؛ اخطار یوتل ست به رژیم تهران

سایت banksat.com

کمپانی Eutelsat فرانسه پس از اعتراض شبکه های دویچه وله و بی بی سی، به طور رسمی اعلام کرد که پیش از این اعتراضات شکایت خود را به "آژانس ملی کنترل فرکانس فرانسه" ارائه کرده است.

در همین حال Rhône Safien از مقامات ارشد این شرکت به گروه اخلال گر ایرانی هشدار داد در صورت ادامه این روند منتظر اجماع جهانی نخواهد ماند و دسترسی ایران را به تمامی ماهواره های مخابراتی ، رادیو تلویزیونی و زمین شناسی و... متعلق به این شرکت قطع خواهد کرد.

احکام سنگین زندان برای فعالین دانشجويی

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: مرتضی سمیاری عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

مرتضی سمیاری در تاریخ ۱۴ دی ماه بازداشت شد و در تاریخ ۱۰ بهمن ماه در دادگاه متهمان حوادث عاشورا به عنوان متهم ردیف دوم مورد محاکمه قرار گرفت. این فعال دانشجویی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال و اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم شد.

به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی مرتضی سمیاری در حال حاضر در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین و در اتاقی چند نفره به سر می برد.

گفتنی است که مرتضی سمیاری در جریان دادگاه به علت ملاقات انجام نشده با اعضای اتحادیه اروپا محاکمه شد. امری که واکنش و اعتراض خانم باربارا لخ بیلر رئیس هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا در سفر لغو شده به تهران را در پی داشت. او در نامه ای به مقامات ایرانی خواستار آزادی سمیاری به دلیل ملاقات انجام نشده شد.

خانم بیلر در نامه خود به سفیر ایران در بروکسل خواستار آزادی بدون قید و شرط آقای سمیاری شد. همچنین گفتنی است مرتضی سمیاری در جلسه دادگاه گفت که وی در پاسخ به دعوت هیئت پارلمانی اروپا گفته که در صورتی که با وزارت خارجه ایران هماهنگ شود در این دیدار شرکت خواهد کرد.

از سویی دیگر ماموران وزارت اطلاعات و دادستانی تهران در تلاشی مشترک در صدد هستند اعضای فعال دفتر تحکیم وحدت را در برابر دوربین های صدا و سیمای جمهوری اسلامی نادم و پشیمان نشان دهند. در چند روز گذشته دادستان تهران شخصا در بازجویی های بهاره هدایت حضور پیدا کرده و کوشیده است تا او را برای اعترافات تلویزیونی و نیز انحلال دفتر تحکیم وحدت تحت فشار قرار دهد.

مرتضی سمیاری، بهاره هدایت، میلاد اسدی، امین نظری و مهدی عربشاهی پنج عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، هستند که در بازداشت وزارت اطلاعات به سر می برند.


بازداشت هفت دانشجوی دانشکده علوم پزشکی

هفت نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی هفته گذشته بازداشت شدند

به گزارش نوروز، این دانشجویان همگی ورودی سال 83 بوده و در مقطع بالینی و در بیمارستان مشغول به تحصیل بوده اند.

یکی از این دانشجویان بنام فرشاد شیبانی در کلاس درس در بخش عفونی بیمارستان امام خمینی و بقیه پس از احضار توسط ضابطان قضایی بازداشت شدند.

این بازداشت ها سیاسی بوده ولی از اتهام مشخص و محل نگهداری این هفت نفر اطلاع دقیقی در دست نیست

توقف فعالیت دو شرکت بزرگ بیمه جهان در ایران

رادیو آلمان: مدیریت شرکت بیمه مونشنر روک که بزرگترین شرکت بیمه حمل و نقل جهان است اعلام کرد که بخاطر شرایط سیاسی به کار خود در ایران خاتمه داده و قرارداد جدیدی را نمی‌پذیرد.

سخنگوی کنسرن آلمانی آلیانس نیز که بزرگترین کنسرن بیمه اروپا محسوب می‌شود، اعلام کرد این کنسرن هم به فعالیت‌های خود در ایران خاتمه داده است. همزمان اتحادیه شرکت‌های بیمه آلمان اعلام کرد که تشدید تحریم‌های ایران قابل درک است و از آن پشتیبانی می‌کند.

گاردین؛ تجاوزگران در حکومت ایران


روزنامه گاردین چاپ انگلستان در مقاله ای که در شماره روز سه شنبه این روزنامه منتشر شده می نویسد، تجاوز جنسی به زندانیان در حکومت ایران چیز جدیدی نیست. نویسنده مقاله می گوید که یکی از شاگردانش در سال ۱۳۶۰ بخاطر تجاوز به خواهرش دستگیر و به اوین منتقل شد و همان روز آزاد و به عنوان زندانبان همان زندان شروع به کار کرد و این یک امر عادی در این حکومت است. در آن هنگام که این شایعات دهان به دهان میگشت، آیت الله منتظری یک گروه را برای تحقیق به آنجا فرستاد و آنها تأیید کردند که زندانبانان که بیشتر مانند همان دانش آموز من بودند به طور مرتب به دختران و زنان تجاوز می کنند که حتی نام یکی از آنها همیشه داماد بود. اخبار فجایع کهریزک فقط به این خاطر علنی شد که پسر یکی از اصولگرایان در آنجا زیر شکنجه کشته شد. در پی این رویداد رژیم مجبور به بستن این بازداشتگاه شد و مهدی کروبی با نوشتن نامه ‌ای خواستار رسیدگی به ادعای تجاوز جنسی در زندانها گردید. شاید شما فکر می کردید که بعد از این وقایع رژیم دیگر به این اقدامات زشت دست نخواهد زد ولی شاهدان و قربانیان این تجاوزات هنوز اینها را گزارش میدهند. بطور مثال چندی پیش رژیم مادران عزادار را دستگیر کرد که برای سوگواری و همدردی هر هفته دور هم جمع می شدند. یکی از این مادران می گفت که وقتی در دادگاه بوده صدای گریه و التماس یک پسر جوان را شنیده است که به قاضی می گفت او را به زندان انفرادی نفرستد. وقتی قاضی از او سئوال کرد چرا؟ گفت که او را مرتب در آنجا مورد تجاوز قرار میدهند. ۲ ماه پیش پسر یکی از دوستان من در یکی از تظاهراتهای ضد دولتی دستگیر شد. او را تا سر حد مرگ کتک زدند و او هم مقاومت می کرد تا ماموران به وی تجاوز نکنند. اینها فقط نمونه هایی هستند که به بیرون درز میکند. سئوال اینجاست که چرا رژیم با اینهمه آبروریزی و فضاحت و علنی شدن این موضوع به این کار ادامه می دهد. جواب این پرسش در اینجاست که رژیم به خوبی میداند کشتن مخالفان آنها را به شهید مبدل میکند و حتی شاید به پیوستن دیگران به جنبش نیز کمک کند، ولی تجاوز جنسی اثر بسیار مخربی بخاطر تاروپود جامعه‌ ایران روی قربانی و باقی مردم میگذارد و امکان جلوگیری از پیوستن آنها به جنبش را بیشتر میکند. این رژیم اکنون برای بقای خود تلاش میکند و دیگر هیچ خط قرمزی برای خود نمی شناسد.

رجز خوانی خامنه ای از ترس است

علی خامنه ای، ولی فقیه رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی در دیدار با جمعی از مستخدمین اعزامی اش از آذربایجان بار دیگر به رجز خوانی پرداخت و زبان به تهدید مردم گشود. او که قبل از 22 بهمن به کلی خود را باخته بود و به همراه پادوهای نظامی – امنیتی اش زبان تمجید به کار گرفته و از موضع ضعف، مدارا را تبلیغ می کرد، پس از لشگر کشی گسترده دولت پادگانی علیه مردم و بسیج کلیه استعداد نظامی و امنیتی خود در برابر جوانان و بستن دهانها به زور سرنیزه و گاز اشک آور و قمه و ... از خواب زمستانی بیدار شده و به مدار گذشته خود باز گشته است.
او مست لشکرکشی و امنیتی کردن فضای شهر و برقرار کردن سکوت گورستانی گفت: "جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی 22 بهمن امسال و درسی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به مراتب از سالهای قبل بیشتر، پررنگ تر و قوی تر بود."
او اما نگفت آن همه ترس و وحشت قبل از 22 بهمن، آن همه تلاش برای استمالت از مردم و جوانان به جان آمده چه شد؟ و یا اینکه صف اتوبوسهایی که کیلومترها در خیابانهای تهران پارک شده بود، به چه دلیل بود و آنانی که در مراسم امنیتی شده این روز شرکت کرده بودند از یک سو با وعده و وعید و از سوی دیگر با تهدید به خیابان کشیده شده بودند تا خیابانها اشغال شوند و فضایی برای مردمی که می خواستند در این روز به حق خواهی بپردازند، وجود نداشته باشد.
او و دستگاه داغ و درفش اش تمام سعی خود را به کار گرفتند تا صدای مردم معترض را خفه کنند و اکنون به خیال موفقیت می گوید: "مردم در این روز حجت را بر همه تمام کردند و همه دشمنان نظام اسلامی اعم از دشمنان خارجی و مخالفان داخلی باید بیدار و از توهم خارج شده باشند."
او خود متوهم است آنرا به دیگران نسبت می دهد زیرا مردم همانهایی هستند که او علیه آنان لشگر کشیده و خیابانها را اشغال کرده است. اما این جمله بندی و سرهم سازی نمی تواند همه منظور وی باشد زیرا بلافاصله می گوید: "اگر قبل از انتخابات، باید با استدلال گفته می شد که دشمن در کمین است، مردم بعد از حوادث انتخابات، دیدند که دشمن چگونه در کمین است."
او مردم به جان آمده از ظلم و ستم رژیم و معترض به شعبده بازی انتخابات را "دشمن" می نامد و از سوی دیگر، قداره بندان و گماشته هایی که به روی مردم تفنگ می کشند و یا با اسلحه سرد آنان را مضروب می کنند را "مردم" می نامد. این جابجایی و دشمن دانستن مردم بار اولی نیست که توسط علی خامنه ای صورت می گیرد. او اینگونه می خواهد حجت را بر جوانان غیوری که بساط دزدان و غارتگران جمع شده در زیر خیمه ولایت اش را به هم ریخته اند تمام کند. اما واقعیت این است که همه این رجز خواندنها از ترس است زیرا او می داند که اگر با هزینه گزاف و یا تهدید و تطمیع توانسته است تعدادی را در روز 22 بهمن به خیابانها بکشاند، این کار دایمی نخواهد بود و جوانان دلیر هر آن که فرصت کنند بار دیگر خیابانها را به تسخیر خود در خواهند آورد.
آنکه بیش از همه به نفرت مردم از حکومت ولی فقیه آگاه است، خود خامنه ای و دار و دسته نظامی – امنیتی ای هستند که مردم ایران را دشمن می دانند و در برابر آنان صف آرایی کرده اند.

جعفر پویه

ليست برخی از ژورناليستهای زندانی در ايران



بر اساس تحقیقی که کمیته حمایت از روزنامه نگاران به عمل آورده است در حال حاضر دست کم ۴۷ روزنامه نگار در زندان های ایران بسر می برند، که از دیگر کشورهای جهان بیشتر است

اگر چه شمار زیادی از این روزنامه نگاران در جریان تظاهرات پس از انتخابات بازداشت شده اند، اما مقامات ایران مستمراً به بازداشت روزنامه نگاران ادامه می دهند.

جوئل سیمونJoel Simon رئیس این کمیته می گوید: «سرکوب بی رحمانه رسانه های نوشتاری در ایران نشانگر آن است که مقامات آن کشور هنوز از اشاعه نظرات و اطلاعات جدید وحشت و واهمه دارند. هدف ما واقعاً این نیست که پرده از این بی رحمی برداریم، بلکه ما می خواهیم به دولت جمهوری اسلامی بگوییم که جهان ناظر و مراقب شما است.»

این کمیته، که درباره روزنامه نگاران زندانی در ایران تحقیقات ماهانه انجام می دهد، می گوید تنها در دو ماه گذشته ۲۶ روزنامه نگار بازداشت شده اند. از جمله این بازداشت شدگان می توان از عماد الدین باقی، مدافع حقوق بشر، ماشاالله شمس الواعظین، سر دبیری که جایزه مطبوعات را نصیب خود کرد، محمد داوری سردبیری که برای نخستین بار شکنجه زندانیان در زندان کهریزک را افشا کرد، و شیوا نظر آهاری، خبرنگار مدافع حقوق بشر، که ظرف ۸ ماه گذشته دوبار به زندان افتاده است، نام برد.

در بسیاری موارد مقامات ایران اتهامات واهی و مبهمی، از قبیل تبلیغ علیه نظام، اهانت به مقامات، و برهم زدن نظم عمومی را برای دستگیری روزنامه نگاران عنوان کرده اند. اما در موارد دیگر علت بازداشت روزنامه نگاران در پرده ای از اسرار باقی مانده و روزنامه نگار، بدون آنکه اتهام وی اعلام گردد، در بند نگاهداری می شود.

برخی از بازداشت شدگان به زندان دراز مدت، شلاق، تبعید، و محرومیت دائم از قلم زدن و دیگر فعالیت های اجتماعی و سیاسی محکوم شده اند، و نام یکی آنان در فهرست اعدام شدگان است، و دو تن دیگر به ارتداد متهم شده اند که مجازات مرگ در پی دارد.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران می گوید ایران اکنون از لحاظ تعداد زندانیان روزنامه نگار در صدر فهرست جهانی قرار دارد، و حتی شمار روزنامه نگاران دربند در زندان های چین از ایران کمتر است، و تنها به ۲۴ نفر می رسد.

آنچه در پی می آید شمه ای است از چگونگی بازداشت روزنامه نگاران ایرانی و نحوه رفتار با آنها در زندان:

عدنان حسن پور ، بازداشت در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۷

حسن پور، سردبیر هفته نامه آسو به زبان کردی بود که در مریوان بازداشت، و ۷ ماه بعد از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد. دادگاه تجدید نظر حکم محکومیت وی را لغو و دستور محاکمه مجدد صادر کرد، اما دادگاه جدید حکم دادگاه بدوی را ابرام و او بار دیگر به اعدام محکوم شد.

محمد صدیق کبودوند، بازداشت در یکم ژوئیه ۲۰۰۷

لباس شخصی ها کبودوند را در دفتر کارش در تهران بازداشت کردند.

کبودوند، رئیس سازمان حقوق بشر کردستان و سردبیر نشریه پیام مردم بود. بازداشت وی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی صورت گرفت، و دادگاه انقلاب وی را به ۱۱ سال محکوم کرد.

حسین درخشان بازداشت در نوامبر ۲۰۰۸

در سی ام دسامبر ۲۰۰۸ سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد درخشان، وبلاگ نویس مشهور بازداشت شده است. اتهام وی جاسوسی برای اسراییل، و توهین به یکی از روحانیان با نفوذ بوده است.

نادر کریمی جونی بازداشت دسامبر ۲۰۰۸

کریمی که سردبیری نشریات جهان صنعت، شرق، گزارش و سیاست روز را بر عهده داشت پس از بازداشت، به اتهام ایجاد اغتشاش، جاسوسی، و اقدام علیه امنیت ملی به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

احمد زید آبادی، بازداشت ژوئن ۲۰۰۹

زیدآبادی، ستون نگار روز آنلاین، در تهران بازداشت شد. وی دبیر کل سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم ) نیز بود، و از مهدی کروبی حمایت می کرد. پس از ۵۴ روز بازداشت، به همسر او اجازه ملاقات با وی را دادند، و او پس از دیدار اعلام کرد که زیدآبادی در شرایط غیر انسانی نگهداری می شود. زید آبادی از جمله یکصد نفری است که در ماه اوت گذشته به اتهامات واهی وادار به اعتراف دروغین شدند، و او به ۶ سال زندان محکوم شد.

امید سلیمی ، بازداشت در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۹

سلیمی، عکاسی که با نشریه نصف جهان در اصفهان کار می کرد از سوی سپاه پاسداران بازداشت، و به زندان اوین منتقل شد. اتهام او هنوز اعلام نشده است.

کیوان صمیمی، بازداشت: ۱۴ ژوئن ۲۰۰۹

صمیمی مدیر نشریه نامه بود. وی به خانواده خود گفته است که برای اعتراف دروغین زیر فشار قرار گرفته است. اتهام او مشوش کردن اذهان عمومی، ایجاد بلوا، و برهم زدن نظم عمومی اعلام شده است. وی به ۶ سال زندان و محرومیت دائم از فعالیتهای سیاسی محکوم شده است.

سعید لیلاز، بازداشت ۱۷ ژوئن ۲۰۰۹

لیلاز سردبیر نشریه سرمایه و منتقد سیاست های اقتصادی احمدی نژاد بود که در خانه خود بازداشت شد. وی از جمله یکصد نفری است که به اتهامات واهی وادار به اعتراف دروغین شدند. لیلاز را یکصد روز در زندان انفرادی نگاه داشتند و اینک در زندان عمومی اوین است. وی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

بهمن احمدی آمویی، بازداشت ۱۹ ژوئن ۲۰۰۹

آمویی برای نشریات میهن، همشهری، جامعه، خرداد، نوروز و شرق مقاله می نوشت. وی همراه با همسرش بازداشت شد. آمویی بخشی از دوره زندانی خود را در سلول انفرادی گذرانده است. او به ۳۴ ضربه شلاق، و ۷ سال و ۴ ماه زندان محکوم شده است.

عیسی سحرخیز، بازداشت سوم ژوئیه ۲۰۰۹

سحرخیز، که سابقه دراز مدتی در روزنامه نگاری دارد، ستون نگار اصلاح طلبی است که در روزآنلاین قلم می زد. وی ۱۵ سال در ایرنا خدمت کرده است، و بنیان گذار انجمن روزنامه نگاران ایران است. وی در نوشته های خود مستقیماً آیت الله خامنه ای را به باد انتقاد قرار می داد. سحر خیز به اتهام شرکت در اغتشاشات بازداشت شده است.

مسعود باستانی، بازداشت ۵ ژوئیه ۲۰۰۹

باستانی مدیر نشریات فرهیختگان و جمهوریت هنگام مراجعه به دادگاه برای اخذ اطلاعات راجع به همسر خود بازداشت شد. وی در زمره یکصد روزنامه نگاری است که در ماه اوت وادار به اعترافات دروغین شدند. باستانی به ۶ سال زندان محکوم شده است.

مرجان عبداللهیان ، بازداشت ۹ ژوئیه ۲۰۰۹

عبداللهیان، روزنامه نگار عکاس برای نشریه همشهری بود. شش روز پس از بازداشت به خانواده اش اطلاع داد که در زندان اوین است. اتهام وی هنوزاعلام نشده است.

سعید متین پور، بازداشت ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۹

متین پور در جریان سرکوب مطبوعات بازداشت شد. دادگاه انقلاب وی را به داشتن رابطه با خارجیان و تبلیغ علیه نظام متهم کرده است. وی از بیماری ریوی رنج می برد و در حال حاضر در زندان است.

رضا نوربخش ، بازداشت ۴ اوت ۲۰۰۹

نوربخش سردبیر نشریه فرهیختگان در خانه خود بازداشت شد. وی به تارنمای جمهوریت نیز کمک می کرد. نوربخش از جمله یکصد روزنامه نگاری است که در ماه اوت مجبور به اعتراف دروغین شدند. با وجود روشن نبودن اتهامات، دادگاه او را به ۶ سال زندان محکوم کرد.

محمد حسین سهرابی راد، بازداشت سپتامبر ۲۰۰۹

سهرابی راد را وزارت اطلاعات به اتهام همکاری با تارنمای سهام نیوز بازداشت کرد. بنا به گزارش رسانه ها، وی در زندان اوین تحت فشارهای جسمی و روحی شدید قرار گرفته است.

محمد داوری، بازداشت ۵ سپتامبر ۲۰۰۹

تارنمای سهام نیوز، وابسته به مهدی کروبی گزارش بازداشت داوری، سردبیر این تارنما را اعلام کرد. او در نوامبر ۲۰۰۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام، برانگیختن مردم به شورش و بلوا و برهم زدن نظم عمومی محاکمه شد و اکنون در زندان اوین است

علیرضا مقیسه، بازداشت ۱۸ اکتبر ۲۰۰۹

مقیسه عضو انجمن روزنامه نگاران ایران است. وی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، اما هنوز اطلاعاتی درباره پرونده وی داده نشده است. مقیسه سرباز جنگ ایران و عراق بوده است

مزدک علی نظری، بازداشت نوامبر ۲۰۰۹

نظری که در سال ۲۰۰۷ جایزه بهترین روزنامه نگار را از انجمن روزنامه نگاران نصیب خود کرد، در خانه خود بازداشت شد. نظری سردبیر ماهنامه نسیم هراز، که مسائل فرهنگی را در بر می گرفت، بود و تارنمای «روزنامه نگاری برای صلح» را که به حقوق بشر می پرداخت اداره می کرد. نظری بازداشت خود را بدون ذکر جزییات و بدون آنکه مکان بازداشت را بگوید، به خانواده خود اطلاع داده است.

سعید جلیل فر، و سعید کلانکی بازداشت دوم دسامبر۲۰۰۹

جلیل فر و کلانکی، که پیرامون بیگاری کودکان و مسائل زندانیان سیاسی قلم می زدند از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدند. هر دو زندانی عضو سازمان کمیته گزارشگران حقوق بشر هستند. اتهام آنها هنوز روشن نشده است. این دو تن نخستین کسانی بودند که به خاطر فعالیت در زمینه افشای تخلفات دولت در زمینه حقوق بشر بازداشت شدند. جلیل فر تا مدت ۴۰ روز که در بند بود نتوانست از وضعیت خود به خانواده خود خبر بدهد.

کوهیار گودرزی ، بازداشت ۲۰ دسامبر ۲۰۰۹

گودرزی روزنامه نگار پرسابقه و فعال کمیته حقوق بشر به محاربه متهم شده است، که مجازات مرگ در پی دارد. وی همچنین به تبلیغ علیه نظام متهم است. کسانی که برای ملاقات او به زندان اوین رفته اند، گودرزی را در حالی که سر و صورتش باند پیچی شده بود دیده اند.

شیوا نظر آهاری و سعید حائری، بازداشت ۲۰ دسامبر ۲۰۰۹

این دو تن در اتوبوسی که آنان را برای شرکت در مراسم به خاکسپاری آیت الله منتظری از تهران به قم می برد بازداشت شدند. آهاری در جریان اعتراضات پس از انتخابات بازداشت و پس از ۴ ماه که در سلول انفرادی در بند بود، به قید ضمانت آزاد شد. اما بار دیگر در دسامبر ۲۰۰۹ بازداشت شد. نظر آهاری به شرکت در جلسات ممنوعه متهم شده است. خانواده حائری به مدت یک ماه نتوانستند با وی تماس بگیرند.

محمد نوری زاد، بازداشت ۲۰ دسامبر ۲۰۰۹

نوری زاد، وبلاگ نویس و فیلمساز، پس از نوشتن نامه سرگشاده ای به آیت الله خامنه ای، که در آن مصرانه از وی خواسته بود به خاطر اقدامات دولت از ملت پوزش بخواهد، بازداشت شد. وی از رئیس قوه قضاییه نیز انتقاد کرده بود. نوری زاد در زندان به اعتصاب غذا دست زد. وی هنوز در زندان است.

عماد الدین باقی، بازداشت ۲۳ دسامبر

باقی، روزنامه نگار، نویسنده و فعال حقوق بشر است که از سوی دادگاه انقلاب بازداشت شد. پس از مرگ آیت الله منتظری بی- بی- سی مصاحبه ای را پخش کرد که باقی، دو سال پیش از آن با وی انجام داده بود. در پی پخش این مصاحبه باقی بازداشت شد. باقی از سال ۲۰۰۰ تا کنون چندین باز بازداشت شده است.

علیرضا بهشتی شیرازی، بازداشت ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹

شیرازی، سردبیر روزنامه کلمه سبز بود. وی از خانه خود به نقطه نامعلومی برده شد.

آروین صداقت کیش، بازداشت ۲۷ دسامبر ۲۰۰۷

صداقت کیش، روزنامه نگاری که بخش فرهنگ و هنر مجله فرهنگ و آهنگ را اداره می کرد، یکی از سه روزنامه نگار این نشریه است که بازداشت شده اند. اتهام وی هنوز روشن نشده است. صداقت کیش، که موزیسین است، با چند مجله و تارنما، از جمله هارمونی تاک کار می کرد.

مصطفی ایزدی، بازداشت ۲۸ دسامبر ۲۰۰۹

ایزدی، نویسنده و روزنامه نگاری است که مأموران امنیتی پس از بازرسی خانه اش وی را از خانه به زندان بردند. ایزدی مؤلف کتابی درباره زندگی آیت الله منتظری است.

سام محمودی سرابی، بازداشت ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹

سرابی، روزنامه نگاری است که در نشریه اعتماد قلم می زد. وی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین برده شد. خبرگزاری فعالان حقوق بشر می گوید مسؤلین به خانواده سرابی گفته اند درباره پرونده و علت بازداشت وی نباید تحقیق و جستجو کنند.

کیوان مهرگان، و بدرالسادات مفیدی بازداشت ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹

این زن و شوهر در ۲۹ دسامبر با هم بازداشت شدند. خانم مفیدی، عضو انجمن روزنامه نگاران ایران، برای رسانه های داخلی و خارجی مقاله و مصاحبه تهیه می کرد. مهرگان، دبیر بخش سیاسی نشریه اعتماد بود. اتهام این دو تن روشن نیست.

ماشالله شمس الواعظین، بازداشت ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹

شمس الواعظین، روزنامه نگار و سخنگوی کمیته ایرانی برای آزادی مطبوعات بود که در خانه اش از سوی ۶ لباس شخصی دستگیر شد. وی سردبیر نشریات توس، جامعه، و عصر آزادی بود. وی در سال ۲۰۰۰ به اتهام توهین به اصول جمهوری اسلامی و انتقاد از مجازات اعدام به ۳۰ ماه زندان محکوم شد، اما پس از ۱۷ ماه آزاد شد. وی برنده جایزه آزادی مطبوعات از کمیته حفاظت از روزنامه نگاران در سال ۲۰۰۰ بوده است. وی اکنون در زندان است.

عبدارضا تاجیک، بازداشت ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹

تاجیک در نشریه اعتماد قلم می زد. وی در تظاهرات پس از انتخابات بازداشت و ۴۶ روز در بند بود. اتهام بازداشت نوبت دوم هنوز روشن نشده است.

امید منتظری، بازداشت ۳۰ دسامبر ۲۰۰۹

اتهام منتظری مربوط به شرکت در تظاهرات عاشورا، و نشر مقالات و مصاحبه هایی است که با خبرگزاری های خارجی انجام داده است. وی اتهامات را رد می کند. منتظری همراه با ۱۵ تن دیگر به پای میز محاکمه کشیده شده اند، که برخی از آنان با اتهام ارتداد روبرو هستند.

مهسا حکمت، بازداشت یکم ژانویه ۲۰۱۰

حکمت که در روزنامه اعتماد ملی قلم می زد در خانه پدری خود در ساوه بازداشت شد. درسال ۲۰۰۹ وی مصاحبه خود را با ابراهیم نبوی پخش کرد. پدر مهسا نیز، که خود یک روزنامه نگار است، در خانه اش بازداشت شد. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران درباره اتهام این دو تن دست به تحقیق زده است.

پریسا کاکایی و مهرداد رحیمی، بازداشت یکم ژانویه ۲۰۱۰

این دو ژورنالیست که عضو گروه گزارشگران حقوق بشر هستند از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدند. به گزارش تارنمای کلمه، رحیمی به خانواده اش گفته است که وی را به اتهام محاربه محاکمه خواهند کرد.

روزبه کریمی، بازداشت ۲ ژانویه ۳۰۱۰

کریمی، گزارشگر نشریه کارگزاران بود و همچنین به تارنماهای ادوار نیوز، رخداد، و مکتب فمینیست نیز کمک می کرد. وی به همراه همسرش فروغ میرزایی، وکیل حقوق بشر در خانه اش بازداشت شد. اتهام آنها روشن نیست.

یدالله اسلامی ، بازداشت ۴ ژانویه ۲۰۱۰

اسلامی، سردبیر روزنامه فتح بود، و در عین حال با تارنمای جنبش راه سبز نیز همکاری می کرد. مقامات امنیتی اسلامی، را که چشم پزشک است در مطب او بازداشت کردند. خانواده اسلامی، بازداشت وی را در تاریخ ۲۷ ژانویه، پس از اینکه از آزادی وی نومید شدند اعلام کردند.

بهرنگ تنکابنی و کیوان فرزین، بازداشت ۶ ژانویه ۲۰۱۰

تنکابنی سردبیر بخش فرهنگ و هنر نشریه فرهنگ و آهنگ و فرزین گزارشگر این نشریه بود، که در دفتر کار خود بازداشت شدند. پلیس پس از بازرسی خانه تنکابنی، کامپیوتر او و اسناد و مدارک مادرش، لیلی فرهادپور، را ضبط کردند. فرهادپور مادر تنکابنی نیز دو هفته بعد بازداشت شد. مأمورین خانه فرزین را نیز بازرسی و کامپیوتر او را با خود بردند.

مصطفی دهقان، بازداشت ۸ ژانویه ۲۰۱۰

دهقان در روزنامه های مختلف در زمینه های اجتماعی قلم می زد، و با تارنمای «تغییر برای تساوی»، که در جهت حفظ حقوق زنان فعالیت دارد همکاری می کرد. وی اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوین است.

مهرانه آتشی بازداشت ۱۱ ژانویه ۲۰۰۹

آتشی، خبرنگار عکاس آزاد و همسرش در خانه خود بازداشت شدند. مأمورین پس از ضبط برخی از وسایل شخصی، آنها را به زندان بردند. آتشی با چند نشریه مانند سروش جوان و همشهری جوان همکاری می کرد. کارهای این هنرمند در اروپا و آمریکا به معرض نمایش گذاشته شده اند.

لیلی فرهادپور، بازداشت ۲۱ ژانویه

فرهادپور، روزنامه نگار با سابقه در روزنامه های اصلاح طلب پیرامون مسائل اجتماعی قلم می زده است. مأمورین امنیتی وی را در خانه اش بازداشت کردند. او مادر بهرنگ تنکابنی، سر دبیر نشریه فرهنگ و آهنگ است که روز ششم ژانویه بازداشت شد.

http://parsdailynews.com/59725.htm

jeudi 18 février 2010

هشدار نسبت به گسترش قدرت سپاه

گلن کسلر

هیلاري کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به اینکه سپاه بر بخش اعظم امور اقتصادي، سیاسي و نظامي چنگ انداخته است، گفت: "ایران بسرعت به سوي یک دیکتاتوري نظامي پیش می رود".

کلینتون این اظهارات را ابتدا در قطر و بعد در مقابل خبرنگاراني که او را در سفرش همراهي می کردند و بار دیگر بعد از ملاقاتش با ملک عبدالله، پادشاه عربستان ابراز کرد و کاملا مشخص بود که قصد دارد کاري کند تا تلاش هاي دستگاه دیپلوماسی آمریکا براي تحریم هاي جدید ایران مورد حمایت میزبانانش قرار بگیرد.

کلینتون تلاش می کرد تا نسبت به افزایش قدرت سپاه در ایران هشدار بدهد؛ شاید به این امید که بین سپاه و نخبگان سیاسي ایران شکافي ایجاد کند و تردید کشورهایي مانند چین و برزیل را نسبت به تحریم بیشترایران، از بین ببرد.

ایران اصرار دارد که به یهچ عنوان قصد تولید سلاح اتمي ندارد، اما در ماه هاي اخیر با بالاگرفتن بحران سیاسي در ایران، رهبران این کشور پیشنهاد آمریکا براي مذاکره درمورد برنامه هاي اتمي را با کشورهاي قدرتمند جهان، رد کردند.

مقامات آمریکایي گفتند که ان بار قصد دارند با تحریم ها سپاه را نشانه بگیرند، زیرا این ارگان در برنامه هاي موشکي و اتمي ایران دست دارد. به عقیده این مقامات چنین روشي به قدرت ساختاري این ارگان ضربه جدي مي زندو کم ترین صدمه را به مردم عادي ایران خواهد زد. کلینتون پیشنهاد داد که این تحریم ها مانع از رشد روز افزون نقش سپاه در سیاست داخلي ایران، مي شود.

هیلاري کلینتون به دانشجویان قطري گفت: "در ایران این روند قابل مشاهده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در صدد جایگزیني حکومت، رهبري و مجلس و استقرار یک دیکتاتوري نظامي است".

سپاه، که در سرکوب معترضان مخالف نقش مهمي دارد، و بر اساس گفته هاي رسانه هاي دولتي در دو سال گذشته از طریق قرار دادهاي دولتي بیش از 6 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است؛ اما این رقم احتمالا بزرگ تر خواهد بود زیرا بسیاري از این قرارداد ها هنوز فاش نشده است. سپاه از طریق بخش هاي خصوصي که در اختیار دارد، فرودگاه بین المللي تهران را اداره مي کند، بزرگراه هاي کشور را مي سازد و سیستم هاي مخابراتي را راه اندازي مي کند. همچنین تجارت کارخانه هاي تسلیحاتي کشور هم با سپاه است که این شامل برنامه هاي موشکي مي شود.

اگرچه دولت اوباما دائما گفته است که بدنبال دخالت در مسائل سیاسي ایران نیست، کلینتون گفت که فضاي سیاسي حاکم بر ایران نشان مي دهد که عقاید مختلفي در میان رهبران روحاني این کشور وجود دارد.

کلینتون در کنفرانس مطبوعاتي با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، گفت که امیدوار است که این یک تغییر دائمي نباشد اما رهبران مذهبي و سیاسي ایران باید اقتداري را که باید از جانب مردم اعمال شود را پس بگیرند.

کلینتون در اظهارات مشابهي به خبرنگاران گفت که رهبران غیر نظامي یا درگیر وضعیت سیاسي هستند یا عرصه را در اختیار سپاه که تلاش مي کند با معترضان مقابله کند، گذاشته اند.

کلینتون در اقامتگاه صحرایي ملک عبدالله در 60 مایلي شمال ریاض بسر مي برد. بعد از صرف یک ناهار مفصل، آنها درحدود 4 ساعت درباره مسائل مختلفي تبادل نظر کردند از جمله افغانستان، یمن و مناقشه اسرائیل و فلسطین. اما ایران موضوع اصلي مذاکرات بود.

بزگ ترین مانع براي اعمال تحریم هاي شدیدتر علیه ایران، چین است که روابط گسترده اقتصادي با ایران دارد. دولت اوباما، عربستان سعودي، بزرگ ترین کشوري که نفت در اختیار چین مي گذارد را تشویق کرده است تا روي چین فشار بیاورد. ایران سومین کشوري است که نفت در اختیار چین قرار مي دهد.

بعد از این مذاکرات، سعود الفیصل درباره احتمال بي تاثیر بودن تحریم ها صخبت کرد و گفت: "ممکن است این تحریم ها در دراز مدت موثر باشد اما سعودي ها نگران تاثیر آن در کوتاه مدت هستند زیرا آنها به تهدیدي به اسم ایران، نزدیک تر هستند".

اما در عین حال وي نسبت به بي تمایلي چین نسبت به پذیرفتن تحریم هاي شدید تر علیه ایران ابراز نا خشنودي کرد. وي گفت که مطمئن است که چین نقش خود را بعنوان عضودائمي سازمان ملل با جدیت ایفا خواهد کرد و آنها هیچ نیازي به توصیه عربستان براي کاريکه باید انجام بدهند، ندارند.

کلینتون در دوحه، گفت: "دولت آمریکا همچنان راه را براي مذاکرات باز گذاشته است اما دست روي دست نخواهد گذاشت تا ایران به بمب اتمي دست پیدا کند". وي بار دیگر در مورد چتر دفاعي که در کمپین انتخاباتي اش در سال 2008 جنجال آفرین شده بود، بار دیگر تاکید کرد و گفت که ما همیشه از خودمان دفاع مي کنیم و همیشه از دوستان و متحدانمان دفاع خواهیم کرد. مسلم است که ما از کشورهاي خلیج فارس که با تهدید مستقیم ایران روبرو هستند نیز دفاع خواهیم کرد.

نفوذ روزافزون بسیجیان

نیروی بسیج برای حکومت جمهوری اسلامی یک نیروی درحال رشد است. دولت ایران تصمیم دارد از بسیجیان، شبه نظامیانی که وظیفه سرکوب مردم معترض را دارند، قدردانی کند و با دادن پست های کلیدی به آنان نقش این شبه نظامیان را در صحنه سیاسی کشور پررنگ سازد.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد، در یک نشست دولتی در اواخر ماه ژانویه بسیجیان را مورد تمجید قرار داد و پیشنهاد کرد که این افراد در تصمیم گیری ها و سیاست های هر وزارتخانه وارد شوند.

سپاه پاسداران، که یکی از شاخه های شبه نظامی آن را بسیجیان تشکیل می دهند، از اوایل انقلاب به مثابه ستون حکومت و یک نیروی مطرح در برابر ارتش کلاسیک کشور شناخته می شود. پاسداران در کلیه حوزه ها نفوذ چشمگیری دارند: تولید موشک، بهره برداری از منابع نفتی، ساخت سد، ارتباطات، فنآوری هسته ای و...

سپاه همچنین بسیجیان را وارد ساختار فرماندهی خود کرده و به آنان اعتبار و قدرت سیاسی بیشتری داده است. سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، اغلب مردم معترض را به طرفداری از "براندازی نرم" متهم می کند و معتقد است که اکنون نیاز به نیرویی مانند بسیج بیش از هر زمان دیگری برای کاهش تهدیدهای داخلی احساس می شود.

درحقیقت، این شبه نظامیان در جریان سرکوب مردم معترض و طرفدار اصلاحات پس از انتخابات مناقشه آمیز ژوئن نقش مهمی ایفا کرده اند.

آیت الله خامنه ای هفته گذشته اعلام کرده بود که مخالفان در صورت تظاهرات به مناسبت ۲۲ بهمن "تودهنی خواهند خورد" و خاطرنشان کرد که نیروهای بسیجی برای "ایجاد نظم و امنیت" در سطح شهر مستقر خواهند شد. در آخرین گردهمایی معترضان قبل از ۲۲ بهمن، حداقل ۸ نفر در درگیری های میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان کشته شدند.

گرچه نقش بسیجیان به خاطر سرکوب معترضان و مخالفان سر زبان ها افتاده، ولی پیشرفت نقش آنها در نزد حکومت چندان چشمگیر نبوده. پاتریک کلاوسن، نایب رییس مؤسسه سیاست های خاورنزدیک در واشنگتن در این رابطه می گوید: "کاملاً واضح است که نفوذ سپاهیان در روند تصمیم گیری در زمان بحران [سیاسی] بیشتر از گذشته بوده. گسترش نقش بسیجیان بی شک تمدید طبیعی این روند است."

بسیجیان ابتدا رزمندگان داوطلبی بودند که در جبهه های جنگ علیه عراق شرکت می کردند. آنها سپس به مدافعان حکومت تبدیل شدند و نقش ها و منصب های بسیاری برعهده گرفتند: پلیس منکراتی در پارک ها و سطح شهر، نیروی ضدشورش برای متفرق کردن مردم معترض و تجمعات اصلاح طلبانه، جاسوس نیروهای امنیتی و اطلاعاتی...

آنها در تظاهرات و گردهمایی ها گاهی با موتورسیکلت و مسلح به باتوم ظاهر می شوند. اطلاعات دقیقی از تعدادشان در دست نیست، ولی طبق برخی برآوردها، تعدادشان به یک میلیون نفر می رسد.

رهبران و فرماندهان بسیجی قصد درخواست افزایش بودجه برای سال جدید ایرانی که در ماه مارس آغاز می شود را دارند. به نوشته روزنامه "صبح صادق" تحت کنترل سپاه پاسداران، سال گذشته بودجه آنان به میزان ۲۰۰ درصد افزایش یافت [مبلغی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار]. این اطلاعات علی رغم اینکه این کشور با بحران شدید اقتصادی روبروست، از سوی دولتمردان جمهوری اسلامی تکذیب نشده است.

بسیجیان برای رییس جمهور فوق محافظه کار محمود احمدی نژاد، در زمره وفادارترین طرفداران محسوب می شوند. ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا و کارشناس امور مربوط به ایران، معتقد است که "بسیجیان حتی می توانند نقش ارتش شخصی احمدی نژاد را ایفا کنند".

جنبش سبز در پی استراتژی جديد

اندرو لی باترز

حتی مخالفان سرکوب ناپذير و مجهز به قدرت تويتر نتوانستند نارضايتی خود را پنهان کنند. برخی پيش از مراسم سی و يکمين سالگرد انقلاب ايران پيش بينی می کردند شمار تظاهرکنندگان ضد دولتی به 2 ميليون نفر خواهد رسيد. اما شمار واقعی شرکت کنندگان بسيار کمتر از اين عدد بود. اکنون مخالفان که خود را جنبش سبز می خوانند، در پی ارزيابی ماجرای آن روز هستند و در پی توضيح معنا و مفهوم آن برای آينده جنبش هستند.

مناظرات گسترده ای در وب سايت های مخالفان به راه افتاده است و سؤال هائی درباره تاکتيک ها، سازمان ها و نوع پشتيبانی مورد نياز و يا غير لازم جنبش از خارج از کشور مطرح شده است. تريتا پارسی رئيس شورای ملی ايران- آمريکا می گويد: "دولت با چيرگی بر مخالفان، توان خود را در آموختن نشان داد. مخالفان نيز بايد همين کار را بکنند. رفتن به خيابان ها نمی تواند تنها تاکتيک موجود باشد."

اغلب مخالفان بر اين نکته اتفاق نظر دارند که سرکوب گسترده در سالگرد انقلاب، يک پيروزی تاکتيکی برای دولت محسوب می شود. با آنکه مخالفان توانسته بودند عليرغم حضور گسترده امنيتی نيروها در تعطيلات دولتی نظير روز قدس و مناسبت های دينی نظير روز عاشورا رژيم را به چالش بکشند، اما دولت اين بار در بازداشتن مخالفان از فعاليت بسيار موفق تر عمل کرد. دولت در آستانه 22 بهمن، جمع بسياری از فعالان و سازمان دهندگان را بازداشت کرد و با تهديد معترضان به قلع و قمع، اعدام دو نفر به اتهام محاربه و جنگ با خدا، توانست بساری از مردم را بترساند.

مشخص شد قدرت نمائی مخالفان در قالب يک سازمان با ابعاد افقی و غيرمتمرکز، محدوديت های خاص خود را دارد. درحاليکه رهبران مخالف خواستار تجمع معترضان در مکان های مختلفی شده بودند، هيچ نقطه ای در شهر مشخص نشده بود تا مخالفان بتوانند در آن، تظاهرات در برابر دولت را متمرکز کنند. دولت با قطع تلفن های همراه، سيتم ارسال پيامک و خدمات اينترنت، از سازماندهی اعتراضات جلوگيری کرد.

دولت در آن روز با پراکنده کردن جمع های کوچک، مانع از ايجاد تجمعات بزرگتر می شد. شبه نظاميان بسيج مانع از حضور رهبرانی نظير مهدی کروبی در تظاهرات شدند. به گفته خانواده کروبی، بسيج به وی حمله کرده و پسرش را بازداشت و مورد ضرب و جرح قرار داده است. در مطلبی در وب سايت اصلی مخالفان، راه سبز، آمده است: "انتظار آنها از توانمندی ما بسيار واقعگرايانه تر از انتظار خودمان بود. کسانی که مانع از بيرون آمدن ما می شدند، اکنون هشت ماه تجربه کسب کرده اند. اکنون بايد تاکتيک های ديگر را مورد بحث قرار دهيم و فکرهايمان را روی هم بگذاريم."

تاکتيکی که هدف انتقادات شديد قرار گرفت، اقدام به شيوۀ اسب تراوا بود. قرار بود مخالفان با لباس مبدل تا دل راهپيمائی دولتی نفوذ کنند و سپس سر موعد مقرر، رنگ سبز خود را آشکار کنند و به شعارهای ضددولتی مشغول شوند. اما لحظه انجام اين کار هرگز فرا نرسيد.

البته هنوز زود است به سوگ مخالفان بنشينيم. پارسی می گويد: «اين يک بازی موش و گربه است و اين بازی ادامه خواهد داشت.» بسياری از مخالفان می گويند آنچه پيروزی دولت در 22 بهمن خوانده می شود، پوشالی است. دولت برای بزرگداشت يک تعطيلی ملی و يا دينی ساده، بايد صدها هزاران نفر از طرفدارانش را از شهرهای خارج پايتخت جمع آوری کرده و به تهران منتقل کند. اين خود گواهی بر نادرست بودن ادعای دولت درباره ناچيز بودن شمار مخالفان است. محسن سازگارا يکی از مؤسسان سپاه پاسداران انقلاب می گويد: "دولت با حمله به مردم در روز عاشورا، مشروعيت دينی خود را از دست داد.» سازگارا که پيش تر مشاور آيت الله خامنه ای بوده، اکنون از منزلش در حومۀ ويرجينيا به قرارد ادن ويدئوهائی در يوتيوب مشغول است و به جنبش سبز مشورت می دهد. سازگارا می گويد: «زمان به نفع ما پيش می رود. ما فقط بايد بتوانيم دوام بياوريم اما آنها بايد کشور را بچرخانند."

ممکن است دامن زدن به نارضايتی ايرانی های سطح متوسط از اوضاع اقتصادی، فاز بعدی حرکت جنبش سبز باشد. اين جنبش در ميان طبقه متوسط شهری از پايگاه قدرتمندی برخوردار است. درحاليکه دولت با کوهی از بدهی ها، بيکاری و يارانه های اجتماعی دست و پنجه نرم می کند، سازمان دهندگان جنبش مخالفان درحال ارزيابی گسترش نفوذ اجتماعی و جغرافيائی خود به ورای شهرهای اصلی هستند. رئيس اتحاديه کارکنان صنعت برق ايران روز دوشنبه (15 فوريه) گفت از آنجا که دولت بدهی های خود را پرداخت نمی کند، بيش از 900,000 نفر از اعضايش در آستانه بيکار شدن هستند و ممکن است کشور با يک بحران در زمينه انرژی برق و خاموشی های گسترده روبرو شود. هفته پيش نيز اتحاديه رانندگان اتوبوس ايران اعلام کرد خود را متحد جنبش سبز می داند و از تهرانی ها خواست هر روز ساعت 6 بعد از ظهر در خيابان ها راهبندان ايجاد کنند. ممکن است مقابله بعدی رژيم و جنبش سبز نه در خيابان ها، بلکه در پول توجیبی آنها رخ بدهد.

راه حل دیگری برای مقابله با جمهوری اسلامی

دومینیک موئیزی

در زمانی که حکومت جمهوری اسلامی سی و یکمین سالگرد انقلاب خود را جشن می گیرد، آیا داده های به دست آمده از بحران فعلی ایران درحال تغییرند؟

از نظر جهان غرب، سه هدف همچنان در اولویت قرار دارند:

- جلوگیری از اینکه اتمی شدن ایران باعث ایجاد یک مسابقه "هسته ای" در یکی از ناثبات ترین نقاط جهان شود.

- همسویی در یک سیاست قاطع و کارآمد در اعمال تحریم از سوی کل اعضای جامعه بین الملل، از جمله چین.

- جلوگیری از حمله احتمالی دولت اسراییل که معتقد است یک ایران اتمی به مانند یک "تهدید بالقوه" می باشد. چنین حمله ای می تواند کل منطقه را به یک هرج و مرج غیرقابل کنترل بکشاند.

آیا این اهداف مشروع قابل تحقق اند؟ آیا دولتمردان جمهوری اسلامی می توانند دستاوردهای داخلی را پس از "مصادره" انتخابات ژوئن ۲۰۰۹ حفظ کنند؟ در حقیقت، از ماه ژوئن تاکنون حکومت تقسیم شده است و بی شک با نقض پیاپی حقوق بشر به تدریج مشروعیت باقی مانده خود را در داخل و خارج از کشور از دست خواهد داد.

قبل از به وقوع پیوستن تحولات داخلی ایران، رویکردی که از سوی جامعه بین الملل علیه جمهوری اسلامی اتخاذ شده بود، به خودی خود "یک مشکل قابل تأمل" برای حکومت به حساب می آمد. البته این رویکرد تنها در برابر اسراییل کارآمد بوده. ازطرف دیگر، به نظر می رسد که نه حکومت ایران نه دولت چین فشارها و هشدارهای ایالات متحده و اروپا را جدی نگرفته اند، به استثنای روسیه که اخیراً کمی مواضع خود را تغییر داده.

برخی از متفکران استراتژیکی امریکا، ازجمله ریچارد هاس، رییس شورای روابط خارجی ایالات متحده، با اشاره به بن بستی که جامعه بین الملل در آن قرار گرفته پیشنهاد داده اند که سیاستی که تاکنون اتخاذ شده مورد بازبینی قرار گیرد. آیا زمان آن فرا نرسیده که به جای سیاست "تغییر روند" به فکر سیاست "تغییر حکومت" باشیم؟

ولی آیا حکومت ایران در اوایل دوران حیاتش ادعا نکرده بود که قصد دارد انقلاب خود را صادر کند؟ ازطرف دیگر، آیا دولت دوم جرج بوش به ایران اطمینان نداده بود که تنها می خواهد حکومت جمهوری اسلامی سیاست هسته ای خود را تغییر دهد و به هیچ وجه در فکر تغییر این حکومت نیست؟

هرگونه تغییر در رویکرد امریکایی ها و اروپایی ها در قبال ایران [که البته احتمال آن بسیار ضعیف است] بی شک به دو شکست خواهد انجامید: ناتوانی جامعه بین الملل در تأثیر بر حکومت فعلی ایران؛ ناتوانی حکومت جمهوری اسلامی در جلب حمایت مردم خود.

هفته گذشته، در زمان جشن انقلاب اسلامی ایران، استقرار نیروهای امنیتی و نظامی در نقاط مختلف شهر به خوبی نشان از عمق نگرانی حکومت دارد. متأسفانه ایران رکورد بیشترین تعداد روزنامه نگار زندانی را به خود اختصاص داده.

امروز حکومت ایران از بنیاد به دو جناح فکری تقسیم شده است: طرفداران خمینی در یک طرف و طرفداران خامنه ای در طرف دیگر. گروه اول که از حسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب حمایت می کنند، نسبت به تقلب در روند انتخابات خاموش ننشسته اند و از جنبش سبز مردم ایران که میرحسین موسوی را در رأس خود دارد حمایت می کنند. گروه دوم که پشت "رهبر معظم" جمع شده اند طرفداران و حامیان احمدی نژادند.

چگونه می توان به مخالفان یک حکومت، که در سرکوب مردمش مرزی برای تدابیر خود قائل نیست، روحیه بخشید و مواضع آنان را تقویت کرد؟ و چگونه می توان این کار را انجام داد بدون اینکه اتهام دخالت در امور داخلی کشور بر ما وارد شود؟ همان طور که می دانیم "دخالت بیگانگان" همواره شعار این حکومت بوده و دولتمردان که حربه شان صرفاً "ملی گرایی" و "عوامگرایی" است به سرعت آن را در بوق و کرنا می کنند.

راه بسیار سختی در پیش است. اعمال فشار و اهمیت بخشیدن به برنامه هسته ای ایران، بدین معنی است که جامعه مدنی درحال پیشرفت ایران را که به سوی آرمان های دموکراتیک و بشردوستانه در حرکت است تنها بگذاریم.

ادعای فرماندهان سپاه: جنبش سبز را خفه کردیم

با گذشت کمتر از یک هفته از تظاهرات 22 بهمن، سرداران سپاه این روز را روز خنثی شدن جنبش سبز نامیده و از آن به عنوان ناکامی "فریب خوردگان" یاد کرده اند. برخی دیگر از سرداران سپاه هم حمله به رهبران سیاسی جنبش سبز را در دستور کار قرار داده اند و همزمان نماینده ولی فقیه در سپاه گفته است "سوابق آنچنانی انقلابی و همراهی با آیت الله خمینی ملاک حقانیت خواص نخواهد بود".

سردار علي فضلي روز چهارشنبه ضمن حمله به جنبش سبز از خنثی شدن جنبش مخالفان دولت پس از هشت ماه خبر داد. وی ضمن "فتنه گر" خواندن معترضان، خاطرنشان کرد: "اگر فتنه گران براي ايجاد اغتشاش و آشوب در حاشيه راهپيمايي آمده بودند، تو دهني محكمي خوردند تا جايي كه بسياري از مردم كه در راهپيمايي شركت داشتند از حضور آنها مطلع نشدند."

جانشين فرمانده سازمان بسيج مستضعفين که در همایش "راویان فتح" سخن می گفت، در حالی که آیت الله خامنه ای را "مولای خود" معرفی می کرد، به هشدارهای اوایل دهه هفتاد رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر "تهاجم فرهنگی" اشاره و تصریح کرد: "مولاي ما فرمودند كه هجمه فرهنگي عليه انقلاب ايران آغاز شده است؛ اندكي بعد بحث شبيخون فرهنگي، سپس موضوع براندازي فرهنگي و در نهايت نيز وقوع ناتوي فرهنگي را تذكر دادند. در سال 88 نيز فتنه عميقي اتفاق افتاد كه در پي آن مولاي ما فرمودند كه جنگ نرم عليه ما اتفاق افتاده است."

این سردار سپاه غفلت در بخش های فرهنگی را از علل اصلی ناآرامی های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برشمرد و در توضیح آن گفت: "چنانچه كار فرهنگي كرده بوديم اين اتفاق به اين صورت نمي‌افتاد و اگر هم مي‌افتاد با اين عمق نبود."

سردار جزایری: شکست کمپانی های تبلیغاتی

اما در ادامه اظهارات سرداران سپاه پس از راهپیمایی 22 بهمن که آن را پیروزی حاکمیت لقب می دهند، سردار مسعود جزایری نیز از شکست "كمپاني‌هاي تبليغاتي صهيونيستي و امپرياليسم رسانه‌اي غرب"» سخن به میان آورده و رسانه های ایالات متحده و صهیونیستی را به تلاش برای دعوت "«فریب خوردگان داخلی" به نافرمانی مدنی متهم کرده است. پیش از اظهارات روز گذشته معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح، برخی دیگر از سرداران سپاه نیز خیزش اعتراضی مخالفان محمود احمدی نژاد را وابسته به کشورهای غربی معرفی کرده بودند، اتهامی که از سوی جنبش سبز و رهبران سیاسی آن "فرافکنی" نامیده می شود.

حمله سردار جوانی به رهبران جنبش سبز

در همین ارتباط یدالله جوانی از دیگر چهره های تندرو سپاه پاسداران "منافقین" را عاملیت فتنه نامیده است و آنان را افرادی معرفی کرده که اعتقاد قلبی آنان با گفته هایشان متفاوت است: "اين نوع رفتار را دقيقا در شيوه كساني كه امروز مردم از آنان با عنوان سران فتنه نام مي برند مي توان مشاهده كرد."

رئیس اداره سیاسی سپاه همچنین با حمله تلویحی به محمد خاتمی، او را روحانی ای معرفی می کند که در سال 85 با جورج سوروس دیدار کرده است. ادعای دیدار محمد خاتمی با جورج سوروس رئیس بنیاد سوروس و جامعه باز ایالات متحده را نخستین بار روزنامه کیهان برپایه اعترافات کیان تاجبخش جامعه شناس ایرانی -آمریکایی مطرح کرد. سردار جوانی نیز روز گذشته با تکرار بخشی از متن گزارش کیهان در این باره افزود : "خود آقاي سوروس اين اتفاق را روايت كرد و او در آن ملاقات مي گويد: دموكراسي با حكومت روحانیون به دست نمي آيد آيا اين تكذيب هاي دروغين و ظاهر سازي ها نشانه نفاق نيست."

فرمانده سابق قرارگاه محمد رسول الله تهران البته اشاره ای به این موضوع نکرد که بنیاد سوروس و محمد خاتمی پس از انتشار گزارش کیهان ملاقات با یکدیگر را رد کردند و گزارش مذکور را جعلی خواندند؛ سردار جوانی همچنین در خصوص فشارهای وارده بر کیان تاجبخش برای اعتراف علیه رئیس دولت اصلاحات سخنی نگفت.

او همچنین در حمله ای که متوجه میرحسین موسوی دیگر رهبر سیاسی جنبش سبز بود، از برنامه ریزی قبلی مخالفان برای حوادث پس از انتخابات سخن گفت: "آن فرد ديگري كه عده اي آشوب گر بي دين را مردان خداجو مي نامد در جايي مي گويد به اعتقاد من كليد قفل بسته شده سياست ايران تنها و تنها فشارهاي اجتماعي است و اين همان نشانه هاي برنامه ريزي قبلي براي اين حوادث است."

وی همچنین از پروژه ای تحت عنوان "سپاه هراسی" نام برده و در تفسیر آن گفته است: "علت اصلی پروژه سپاه هراسی را باید در ناکامی توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان نظام اسلامی جستجو کرد زیرا ضرباتی که فتنه‌گران در جریانات اخیر از سپاه دریافت کردند بسیار کاری و موثر واقع شد."

این سردار سپاه به این ترتیب تاکید کرد که سپاه به صورت مستقیم و همچنین با بهره گیری از نیروهای شبه نظامی بسیج که تحت فرماندهی آن قرار دارند، در سرکوب معترضان نقش اساسی داشته است. گفته می شود در سرکوب روز سی خرداد سپاه نقش اصلی را در میان نیروهای نظامی و انتظامی بر عهده داشته است.

در همین راستا نماینده ولی فقیه در سپاه نیز همراستا با فرماندهان سپاه از "سپاه هراسی" و "بسیج هراسی" سخن گفت و آن را پروژه ای توصیف کرد که دشمنان جمهوری اسلامی به منظور "فرافکنی" مطرح می کنند: "اين اظهارات سخيف و دور از منطق نشانه نهايت عجز آنان و علامت اين است که سپاه پاسداران توانسته فتنه‌انگيزي و توطئه‌هايشان را به طور کامل با شکست مواجه سازد."

سوابق انقلابی و همراهی با آیت الله خمینی

علی سعیدی که روز چهارشنبه در همایشی که نمایندگان ولی فقیه در آن حضور داشتند سخنرانی می کرد، همچنین کوشید تا سپاه را یک نهاد نظامی مستقل و غیر حزبی معرفی کند: "سپاه پاسداران پرچم هيچ حزب و گروهي را بلند نمي‌کند و بلندگوي اشخاص و خواص نخواهد شد." این در حالی است که شواهد زیادی از نزدیکی احمدی نژاد و فرماندهان سپاه وجود داردوبرخی از وزرای کابینه دولت نهم و دهم از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران هستند.

او در ادامه با زیر سئوال بردن "سوابق انقلابی" و "همراهی با آیت الله خمینی"، این ویژگی ها را ملاک حقانیت خواص ندانست و تصریح کرد: "ملاک حقانيت احزاب، گروه‌ها و خواص همراهي آنان با محور حق است".

گفتنی است نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه محور حق را "ولی فقیه" معرفی کرده است.

علی سعیدی در عین حال به طرفداران آیت لله خامنه ای در روز 22 بهمن اشاره کرده و گفته است: "آن جواني که در راهپيمايي 22 بهمن فرياد حمايت از ولي فقيه سر مي دهد هزار بار از بعضي اشخاص پر مدعا که مدام خود را به امام منتسب مي‌کنند ولايتي‌تر و انقلابي‌تراست."

در خبری دیگر که به باور ناظران سیاسی می تواند حاکی از خیز نمایندگی ولی فقیه در سپاه برای قدرت گیری بیشتر در مسائل سیاسی و استراتژیک باشد، سردار سپهر تصریح کرده است: "به جرات مي‌توان گفت در بين همه ارگان‌هاي نظامي و غيرنظامي تنها نماينده ولي فقيه سپاه پاسداران داراي وظايف و مسئوليت راهبردي و استراتژيك مي‌باشد."

سردار سپهر که به عنوان معاون هماهنگ کننده علی سعیدی در سپاه مشغول فعالیت است، بخش عمده ماموریت های این نهاد نظامی را بر عهده نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه دانسته و خاطرنشان کرده است این امر مورد تاکید رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد.

کلینتون: حکومت سپاه

گفتنی است سه روز پیش وزیر امورخارجه ایالات متحده در پایتخت قطر، سپاه پاسداران را "نیروی چیره" در ترکیب قدرت در ایران معرفی کرد و از "چنگ انداختن" این نهاد نظامی بر ارکان حکومت خبر داد و گفت: "قوه‌ی مجریه، مجلس و خود رهبری زیر کنترل سپاه قرار گرفته‌اند."

هیلاری کلینتون که روز دوشنبه در جمع دانشجویان شهر دوحه سخنرانی می کرد، سپاه را تهدیدی مستقیم برای همگان نام نهاد که ایران را به سوی "دیکتاتوری نظامی" پیش می برد.

به نظر می آید اشاره فرماندهان سپاه پیرامون پروژه "سپاه هراسی" پاسخی باشد به اظهاراتی که کلینتون درباره این نهاد نظامی ایراد کرده است.

افزایش نگرانی روسها از حمله نظامی آمریکا به رژیم

خبرگزاری «ریا نووستی»: رئیس ستادکل نیروهای مسلح روسیه آمریکا را ازحمله به ایران برحذر داشت.

ژنرال "نیکلای ماکاروف" رئیس ستادکل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه روز چهارشنبه به خبرنگاران اعلام کرد که پیامدهای تصمیم احتمالی آمریکا برای حمله به ایران "وحشتناک" خواهند بود.

ماکاروف گفت: "من فکر می کنم پیامدهای (حمله) وحشتناک خواهند بود و نه تنها برای ایران، بلکه برای ما و همه منطقه آسیا - اقیانوس آرام".

ز پول خمس و زکات خوردن و مال مفت

وبلاگ رنگین

ز پول خمس و زکات خوردن و مال مفت ، لاریجانی را رسیده است کاری به جا ،که ملتی را بی غیرت میخواند

اقای لاریجانی (اخوند زاده ) فرزند میرزا هاشم لاریجانی است که با پول خمس و زکات مردم ساده بزرگ شده و انقدر در پول و مقام غرق شده که یادش رفته که ، که بوده و از کجا امده ، مزه قدرت انچنان سرمستش کرده که نان اوران خودش را بی غیرت میخواند این همان موقع است که باید گفت : تفو، بر تو ای چرخ گردون، تفو

حکومت اسلامی با بشر مشکل دارد

وبلاگ ستاره

حکومت اسلامی همیشه تعجب می کند و برافروخته می شود، وقتی از رعایت حقوق بشر صحبت می شود. از نظر آنها، بشر اصلا داخل آدم نیست که حقوقی داشته باشد.

رژیم وقتی می خواهد به وکلای مخالفش فحش بدهد، می گوید اینها "حقوق بشری" هستند.

در فرهنگ لغت، به مردم، بشر می گویند. اما در قاموس حکومت اسلامی "بشر" یعنی‌ مخالف.

کسی‌ که ذوب شده در ولایت نباشد، بسیجی‌ نباشد، ولایی نباشد، "بشر" است. و بشر در نظر حکومت اسلامی عامل شر است و شرش باید کنده شود.

حقوق بشر؛ رژیم تهران درخواستهای بین المللی را نپذیرفت

رادیو آلمان: دولت ایران انتقاد کشورهای غربی به نقض حقوق بشر در این کشور را نمی‌پذیرد. هیئت نمایندگی ایران اعلام کرد که مطرح کردن نقض حقوق بشر در ایران ابزاری در دست بعضی کشورهای غربی شده تا با مطرح کردن آن به ایران فشار وارد آورند. در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به شدت به نقض حقوق بشر در ایران اعتراض شد. در اعتراض به دولت ایران از جمله آمده است که این دولت با خواست آمریکا، فرانسه و هلند مبنی بر اعزام نمایندگان سازمان ملل به زندان‌های جمهوری اسلامی و گفت‌و‌گو با زندانیان مخالفت کرده است. رژیم ایران همچنین قبول نکرده که مجازات اعدام در این کشور لغو شود؛ زندانیان سیاسی آزاد گردند؛ قوه قضائیه کشور بی‌طرف شود و دادگاه‌های عادلانه با نظارت ناظران بی‌طرف برگزار شوند.


ادعاهای وقیحانه نماینده رژیم در اجلاس شورای حقوق بشر

جعفر پویه

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نشست سالانه خود را از روز دوشنبه با موضوع بررسی وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران در ژنو آغاز کرد. محمدجواد لاریجانی، رییس هیات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس است. به نظر می رسد برادران لاریجانی وظیفه پادویی و دفاع از ولایت جور و ظلم علی خامنه ای را به عهده گرفته و خود را متعهد به دفاع به هر قیمت از آن کرده اند. محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی قوه قضاییه را به عهده دارد که تحت سرپرستی برادرش یعنی، صادق لاریجانی است.
او در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حرفهایی به زیان آورد که همه مدافعان حقوق بشر و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در اجلاس را متعجب کرد. خبرگزاری رویتر می نویسد: "اين شورا همچنين وعده هاى نمايندگان ايران را ثبت كرده است كه در باره آزادى عقيده، آزادى بيان و حق تظاهرات مسالمت آميز اطمينان مى دهند."
همچنین در گزارش روز چهارشنبه اجلاس که از سوی 48 کشور عضو تایید شد آمده است: "ايران اعلام كرده كه يك دمكراسى باز و بر پايه موازين قانونى است و متعهد شده كه به طور كامل معاهده هاى بين المللى مربوط به حقوق بشر را رعايت كرده و اطمينان مى دهد كه شكنجه افراد حذف شده است."
این یاوه های مفت و بیهوده در مجمعی بین المللی هنگامی به زبان می آید و ثبت می شود که این روزها همگان شاهد برخوردهای غیر انسانی و تحقیرآمیز و شکنجه و آزار و اذیت و تجاوز جنسی توسط رژیم در بازداشتگاه های با نام و بی نام علیه دستگیر شدگان در اعتراضهای خیابانی هستند. ماجرای بازداشتگاه کهریزک، تجاوز جنسی به دختران پسران بازداشت شده که در عالی ترین سطوح نهادهای حکومتی مطرح و مورد کشمکش است، چیزی است که نمی شود آنرا پنهان کرد. اما با این همه، شورای حقوق بشر سازمان ملل که تشکیل شده از نمایندگان کشورهای عضو است، در چنبره بوروکراسی هزار توی خود گیر کرده و تنها به شنیدن یاوه های پوچ نمایندگان بی شرم گسیل شده از سوی رژیم ولایت فقیه بسنده می کند بدون آنکه این امکان را داشته باشد تا دروغهای آنان را رد کرده و نپذیرد و گامی موثر برای دفاع از مردم تحت ظلم و ستم ایران بردارد.
بنا به گزارشهای مخابره شده، نمايندگان جمهورى اسلامى پيشنهاد اسپانيا براى امضاى معاهده سازمان ملل در زمینه "منع شکنجه" را رد كرده اند و همچنين پيشنهاد آمريكا براى اعزام مانفرد نواك، حقوقدان اتريشى به عنوان نماينده ويژه در امور شكنجه به ايران و دسترسى وى به مراكز نگهدارى زندانيان را نپذیرفته اند. علت رد نماینده ویژه بررسی شکنجه را جواد لاریجانی اینگونه پاسخ داده است: "به دلیل منع شکنجه در قانون اساسی ایران نیازی به اعزام گزارشگر ویژه شکنجه نیست."
او همچنین ادعا کرد: "این پیشنهادها توسط گروهکی سازمان یافته از تعدادی از کشورها مطرح شده که فضای خطرناکی را در شورای حقوق بشر ایجاد کرده‌اند."
ارون رودز، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در واکنش به گفته های لاریجانی آنرا "نشانه رفتار فریبکارانه دولت ایران نسب به هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر" دانست.
دستگیری و تحت شکنجه قرار دادن فعالان سیاسی و حقوق بشری و مردمی که از ستمگریهای رژیم ولایت فقیه به جان آمده اند، همچنان ادامه دارد. بیدادگاه های رژیم بر خلاف ادعاهای منزجر کننده پادوهای بین المللی آنها، همچنان به صدور حکم اعدام برای دستگیرشدگان ادامه می دهد.
توقف این پروسه مرگ آفرین و برهم زدن بساط ظالمان و ستمگران رژیم ولایت فقیه تنها از عهده جوانان و مردم ایران بر می آید؛ همانها که جنبش آزادیخواهانه شان این روزها چشم جهانیان را خیره کرده است.

حمله خامنه ای به مردم ایران و دولت آمریکا

خامنه ای روز چهارشنبه خشم خود را از اظهارات وزير امور خارجه آمريكا كه گفته بود رژيم تهران در حال تبدیل شدن به یک ديكتاتورى نظامى است، نشان داد و گفت، آمریکا عليه جمهورى اسلامى دروغ پراکنی کرده است.

خامنه ای گفت، اکنون بار دیگر آمریکایی‌ها، مأمور خود را همچون دوره گردی به خلیج فارس فرستاده‌ اند تا دروغ‌ پردازی کند.

هيلارى كلينتون این هفته در سفر به قطر گفته بود، دولت ايران، رهبر عالى، رئيس جمهور و پارلمان در حال جايگزين شدن توسط سپاه پاسداران بوده و آنها در جهت يک ديكتاتورى نظامى حركت مى كنند

خامنه ای اظهارات وزیر خارجه آمریکا را حرکتی انفعالی خواند و بنحو مضحکی گفت، جمهوری اسلامی امسال برای چند دهمین بار در مبارزه خود با مستکبرین پیروز شد و آنها شکست خوردند.

خامنه ای در ادامه با تاکید بر ماجراجويی های رژیم گفت، به صراحت اعلام می‌کنیم، ما با استکبار و نظام سلطه و تسلط چند کشور بر جهان مخالفیم و با آن مبارزه می‌کنیم.

خامنه ای در مورد مسایل داخلی نیز در حالیکه حکومت نظامی خود را "ملت ایران" می نامید، بر ادامه سیاست سرکوب خشونت آمیز مخالفان تاکید کرد و گفت، ملت ایران در روز 22 بهمن با آگاهی، بصیرت، همت و توفیق الهی پاسخ کوبنده ای به همه مخالفان نظام جمهوری اسلامی داد و حجت را بر همه تمام کرد.


همسر کروبی: امکان سازش کروبی و احمدی نژاد وجود ندارد

سایت حکومتی آریا: فاطمه کروبی گفت: امکان سازش مهدی کروبی و احمدی نژاد وجود ندارد.

همسر کروبی در گفتگو با یک سایت نزدیک به اصلاح طلبان در پاسخ به این سوال که آیا امکان اینکه کروبی در مذاکرات احتمالی با محمود احمدی نژاد سازش کند و وی را به عنوان رئیس جمهور بپذیرد وجود دارد؟ گفت:چنین چیزی به هیچ عنوان امکان ندارد ما 47 سال است با هم زندگی می کنیم و من ایشان را به خوبی می شناسم و می دانم که چنین چیزی امکان ندارد رخ بدهد.

حامیان مادران عزدار تحت شکنجه هستند

حامیان مادران عزدار در سلولهای انفرادی بند 209 و تحت شکنجه می باشند
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ،تعدادی زیادی از حامیان مادران عزادار در سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین تحت شرایط طاقت فرسا وقرون وسطائی قرار دارند.
از بامداد روز یکشنبه 17 بهمن ماه یورشها به حامیان مادران عزادار آغاز شد و شب 19 بهمن به اوج خود رسید. یورشهای مامورین وزارت اطلاعات از ساعت 22:30 آغاز شد و تا ساعت 03:00 بامداد ادامه یافت که در اثر این یورشها گفته می شود حداقل 7 نفر از مادران دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شدند. به منزل هر مادر که یورش می بردند بیش از 5 مامور وزارت اطلاعات شرکت داشت که با خشونت و وحشیگیری بی حد و مرزی همراه بود. مامورین وزارت اطلاعات در مقابل چشمان وحشت زده و گریان فرزندانشان ، مادران را با وحشیگری دستگیر و با خود می بردند.این یورشها با هماهنگی و همکاری لباس شخصیهای که محل سکونت آنها در همسایگی مادران بودند صورت می گرفت.
اسامی تعدادی از حامیان مادران عزادار دستگیرشده به قرارزیر می باشند:
1- خانم گلی 49 ساله متاهل و داردی 2 فرزند می باشند او بامداد یکشنبه 17 بهمن ساعت 03:00 در منزل شخصی اش دستگیر شد.
2-خانم الهام احسنی 27 ساله کارشناس درمان عمومی، او همچنین از فعالین حقوق کودکان کار و خیابانی و از یاری دهندگان به زنانی که مبتلا به ویروس آچ .آی .وی است، بود. او دوشنبه شب 19 بهمن ساعت 22:30 دستگیرو هنوز از محل بازداشت وی خبری در دست نیست.
3- خانم ژیلا اکرم زاده مکوندی 49 ساله، دوشنبه شب 19بهمن حوالی ساعت 23:30 دستگیر و به سلولهای انفرادی بند 209 زندان اوین منتقل شد.
4 .دکتر لیلا سیف الهی دوشنبه شب 19 بهمن دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شد.
5-خانم فاطمه رستگاری متاهل و دارای 2 فرزند می باشد دوشنبه شب دستگیر و گفته می شود به بند 209 زندان اوین متقل شدند
6 خانم فرزانه زینالی 53 ساله متاهل و دارای 2 فرزند می باشد او 19 دی ما ه به منظور شرکت در مراسم اعتراضی مادران عزادار عازم پارک لاله بود که در مسیر توسط مامورین وزارت اطلاعات ربوده شد. خانم فرزانه 7-خانم رزا تمدن 53 ساله متاهل و دارای 2 فرزند می باشد.
خانواده های حامیان مادران عزادار از زمان دستگیری عزیزانشان برای پیگیری وضعیت،شرایط و محل بازداشت آنها به دادگاه انقلاب و زندان اوین مراجعه می کنند.برخورد پاسداران و مامور امنیتی که تحت عنوان افراد شاغل در دادگاه انقلاب و زندان اوین هستند با خانواده های حامیان مادران عزادار و حشیانه وغیر انسانی است و پاسخگوی خانواده ها نیستند و با لحنی بی ادبانه و تهدید آمیز با خانواده ها برخورد می کنند.
حامیان مادران عزادار که برای رسیدن به عدالت درکنار مادرانی هستند که فرزندان آنها با شکنجه های اسماعیل احمدی مقدم و احمدرضا رادان در کهریزک یا توسط نیروی انتظامی ،لباس شخصیها(اعضای ویژه سپاه پاسداران)،بسیج به شهادت رسیده اند و یا اینکه فرزندان آنها در زندانهای ولی فقیه بسر می برند، می باشند.مادران عزادار و حامیان آنها هر شنبه در پارک لاله گرد هم می آیند و با اعتراضات خود خواستار دستگیری و مجازات آمرین و عاملین کشتارهای مردم ایران هستند.آنها همچنین در کنار مادران عزدار بر آرامگاه شهدای راه آزادی مردم ایران گرد هم آمدند .که از جمله آنها روز تولد ندا آقا سلطان و اشکان سهرابی می باشد.ولی تاکنون پاسخ خواسته های به حق مادران عزادار و حامیان آنها باتون،توهین ،دستگیری ، سلول انفرادی و شکنجه بوده است.
مادران در هر آیین و مذهب و ملیت در جهان از احترام و ارزش خاصی برخودار هستند و بخصوص مادرانی که فرزندان خود را فدای راه آزادی مردم کرده باشند . اما مامورین ولی فقیه حرمت آنها را هم حفظ نکردند و با باتون ،مشت و لگد آنها را آماج ضربات و توهینهای خود در پارک لاله و جاهای دیگر قرار دادند و نهایتا در اوج بیشرمی و رذالت به منازل آنها یوررش بردند و با اهانت و وحشیگری آنها را دستگیر و در سلولهای انفرادی بند مخوف 209 محبوس کردند.بعد از کشتار مردم ایران در روز عاشورا که حرمت مذهبی را شکستند اینبار اما با دستگیری مادران حرمت تمامی مادران را هم شکستند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورش و حشیانه به منازل،دستگیری و در سلولهای انفرادی قرار دادن و شکنجه حامیان مادران عزدار را به عنوان یک عمل ضد بشری محکوم می کند و از شورای حقوق بشر ،کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگران ویژه زنان و دستگیریهای خودسرانه ملل متحد و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات فوری برای پایان دادن به جنایتهای ولی فقیه علی خامنه ای بر علیه مردم ایران است.

28 بهمن 1388 برابر با 17 فوریه 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد


روسیه : عرضه S -300 به رژیم تهران به تعويق می افتد

ایلنا: به ايران به دلايل فني به تعويق مي افتد . S -300 يكي از مقام هاي ارشد روسيه روز گذشته اعلام كرد كه عرضه سيستم دفاع هوايي

« الكساندر فومين » معاون اول مدير سازمان فدرال همكاري هاي فني نظامي روسيه با اعلام اين كه به ايران دلايل فني دارد گفت كه بعد از رفع شدن اين مشكلات فني پدافندهاي هوايي به ايران S -300 تاخير در ارسال سيستم هاي دفاعي ارسال مي شود.

فومين همچنين گفت كه اين مشكلات فني در فركانس هاي راديويي به وجود آمده است كه براي رفع آنها تلاش مي شود.


دستگيری همسر يكی از اعضای شورای شهر اردبيل

روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی: دستگيري همسر يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر اردبيل به اتهام جعل اسناد و مدارك از جمله جعل 39 عدد مهر ادارات مختلف دولتي و صنوف و اقدام به فعاليتهاي خلاف در پوشش شركت كاريابي باعث اختلاف و درگيري بين برخي اعضاي شوراي شهر در محل ساختمان اين شورا شد. اين درگيري با پرخاش همسر فرد دستگير شده به ساير اعضاي شورا به تصور اينكه شوهرش توسط اعضاي شورا لو رفته است آغاز شد. تبليغات انتخاباتي اين عضو شوراي شهر در جريان انتخابات شوراها به دليل ابتذال مورد اعتراض مردم متدين بود بطوري كه خواهان رد صلاحيت وي شدند اما به آن بي توجهي شد.

بازداشت فعال دانشجویی دانشگاه علم و صنعت

"یاسر خسروی زاده" دانشجوی سال چهارم مهندسی برق و از فعالین دانشجویی دانشگاه علم و صنعت روز سه شنبه 20 بهمن، پس از مراجعه به کمیتۀ موسوم به "پیگیری" وزارت اطّلاعات دستگیر شده و تاکنون خبری از وی در دست نیست.

به گزارش ندای سبز آزادی، پس از آزاد نمودن بسیاری از بازداشت شده های روز عاشورا نیروهای امنیّتی در مجال پیش آمده سعی در ایجاد ارعاب در جامعۀ دانشجویی از طریق اعمال تهدید و فشارهای پلیسی بر فعالین دانشجویی نموده اند.

در این راستا طیّ هفتۀ منتهی به 22 بهمن بسیاری از فعالین فرهنگی، صنفی ونشریاتی دانشگاه علم و صنعت - بعضاً به دفعات - به این کمیته فراخوانده شده اند و مورد بازجویی و تفتیش حوزه های خصوصی چون پیامک و ایمیل قرار گرفته اند. از آن میان "روح الله صحرایی"، "علیرضا ابوفاضلی" و "یاسر خسروی زاده" بدون هیچگونه اتهام تا امروز در زندان اوین در بازداشت به سر می برند.


بازداشت یک دانشجوی کرد در تهران

کردستان میدیا: به گزارش خبرگزاری کردستان، حامد امیدی، دانشجوی کرد در رشته‎ی کارشناسی تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، روز جمعه 23 بهمن‎ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.
تا لحظه‎ی مخابره‎ی این خبر از سرنوشت و علت بازداشت این دانشجوی کرد، اطلاع دقیقی در دست نیست.

تجمع خانواده ها در مقابل زندان اوین

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران روز چهارشنبه 28 بهمن ماه خانواده های زندانیان سیاسی،زندانیان آزاد شده اخیر ،مادران عزادار و مردم تهران از اوایل غروب در مقابل درب اصلی زندان اوین تجمع کردند و برآزادی عزیزانشان پافشاری می کنند . تعداد تجمع کنندگان نبست به چند شب گذشته بی سابقه است و تخمین زده می شود که تعداد آنها به بیش از 500 نفر می رسد.جمعیت از زیر پل تا درب اصلی زندان اوین امتداد دارد.
خانواده و حاضرین با شور و اشتیاق فراوان در انتظار آزادی زندانیان سیاسی بسر می برند و با آزادی هر زندانی صدای دست زدن و سوت کشیدن تمامی فضای زندان اوین را در بر می گیرد.خانواده ای که عزیزش آزاد شده است او را در آغوش می گیرند و سایرین هم او را احاطه می کنند و از زندانی آزاد شده سراغ عزیزان خود را می گیرند.تجمع خانواده تا ساعت 23:30 ادامه دارد.
از ساعت 10:10 دقیقه شروع به آزادی زندانیان سیاسی کردند. یکی از دانشجویان آزاده شده هنگامی که از درب زندان خارج می شد با ابراز احساسات حاضرین مواجه شد اوهر دو دستهای خود را به علامت پیروزی بالا می برد و باعث برانگیختن موجی از ابراز احساسات حاضرین گردید. تا ساعت 22:10 بیش 13 زندانی آزاد شدند.
همچنین تعدادی از مادران عزادار و حامیان آنها در جمعیت حضور دارند و با قرار گرفتن پشت حصارهای بلند زندان اوین، یاران در بند خود را تنها نگذاشتند وتجمع اعتراضی هر هفته خود را تقریبا به تجمع هر شب در مقابل زندان اوین تبدیل کرده اند و بر خواست به حق خود پافشاری می کنند.
زندانیان سیاسی زن که از بند 209 زندان اوین آزاد شده اند می گویند که تعداد بازداشت شدگان چندین برابر ظرفیت این بند می باشد و تعداد زندانیان به حدی زیاد است که تقریبا مجبور شده اند تعدادی از سلولهای انفرادی را به سلولهای چند نفره تبدیل کنند . سلولها مملو از بازداشتیها است و گفته می شود بند 209 در چند سال گذشته با این حجم گسترده بازداشتی هرگز مواجه نبوده است.این در حالی است که چند روز قبل از22 بهمن در حدود 100 نفر از بازداشتیهای بند 209 را به بند 350 زندان اوین منتقل کرده بودند.
با حضور گسترده خانواده ها ی زندانیان سیاسی و مردم در مقابل زندان اوین بنابه گفته شاهدان عینی برای اولین بار گارد ویژه را مقابل درب اصلی زندان اوین مستقر کردند.

28 بهمن 1388 برابر با 17 فوریه 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل