jeudi 18 février 2010

هشدار نسبت به گسترش قدرت سپاه

گلن کسلر

هیلاري کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به اینکه سپاه بر بخش اعظم امور اقتصادي، سیاسي و نظامي چنگ انداخته است، گفت: "ایران بسرعت به سوي یک دیکتاتوري نظامي پیش می رود".

کلینتون این اظهارات را ابتدا در قطر و بعد در مقابل خبرنگاراني که او را در سفرش همراهي می کردند و بار دیگر بعد از ملاقاتش با ملک عبدالله، پادشاه عربستان ابراز کرد و کاملا مشخص بود که قصد دارد کاري کند تا تلاش هاي دستگاه دیپلوماسی آمریکا براي تحریم هاي جدید ایران مورد حمایت میزبانانش قرار بگیرد.

کلینتون تلاش می کرد تا نسبت به افزایش قدرت سپاه در ایران هشدار بدهد؛ شاید به این امید که بین سپاه و نخبگان سیاسي ایران شکافي ایجاد کند و تردید کشورهایي مانند چین و برزیل را نسبت به تحریم بیشترایران، از بین ببرد.

ایران اصرار دارد که به یهچ عنوان قصد تولید سلاح اتمي ندارد، اما در ماه هاي اخیر با بالاگرفتن بحران سیاسي در ایران، رهبران این کشور پیشنهاد آمریکا براي مذاکره درمورد برنامه هاي اتمي را با کشورهاي قدرتمند جهان، رد کردند.

مقامات آمریکایي گفتند که ان بار قصد دارند با تحریم ها سپاه را نشانه بگیرند، زیرا این ارگان در برنامه هاي موشکي و اتمي ایران دست دارد. به عقیده این مقامات چنین روشي به قدرت ساختاري این ارگان ضربه جدي مي زندو کم ترین صدمه را به مردم عادي ایران خواهد زد. کلینتون پیشنهاد داد که این تحریم ها مانع از رشد روز افزون نقش سپاه در سیاست داخلي ایران، مي شود.

هیلاري کلینتون به دانشجویان قطري گفت: "در ایران این روند قابل مشاهده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در صدد جایگزیني حکومت، رهبري و مجلس و استقرار یک دیکتاتوري نظامي است".

سپاه، که در سرکوب معترضان مخالف نقش مهمي دارد، و بر اساس گفته هاي رسانه هاي دولتي در دو سال گذشته از طریق قرار دادهاي دولتي بیش از 6 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است؛ اما این رقم احتمالا بزرگ تر خواهد بود زیرا بسیاري از این قرارداد ها هنوز فاش نشده است. سپاه از طریق بخش هاي خصوصي که در اختیار دارد، فرودگاه بین المللي تهران را اداره مي کند، بزرگراه هاي کشور را مي سازد و سیستم هاي مخابراتي را راه اندازي مي کند. همچنین تجارت کارخانه هاي تسلیحاتي کشور هم با سپاه است که این شامل برنامه هاي موشکي مي شود.

اگرچه دولت اوباما دائما گفته است که بدنبال دخالت در مسائل سیاسي ایران نیست، کلینتون گفت که فضاي سیاسي حاکم بر ایران نشان مي دهد که عقاید مختلفي در میان رهبران روحاني این کشور وجود دارد.

کلینتون در کنفرانس مطبوعاتي با سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، گفت که امیدوار است که این یک تغییر دائمي نباشد اما رهبران مذهبي و سیاسي ایران باید اقتداري را که باید از جانب مردم اعمال شود را پس بگیرند.

کلینتون در اظهارات مشابهي به خبرنگاران گفت که رهبران غیر نظامي یا درگیر وضعیت سیاسي هستند یا عرصه را در اختیار سپاه که تلاش مي کند با معترضان مقابله کند، گذاشته اند.

کلینتون در اقامتگاه صحرایي ملک عبدالله در 60 مایلي شمال ریاض بسر مي برد. بعد از صرف یک ناهار مفصل، آنها درحدود 4 ساعت درباره مسائل مختلفي تبادل نظر کردند از جمله افغانستان، یمن و مناقشه اسرائیل و فلسطین. اما ایران موضوع اصلي مذاکرات بود.

بزگ ترین مانع براي اعمال تحریم هاي شدیدتر علیه ایران، چین است که روابط گسترده اقتصادي با ایران دارد. دولت اوباما، عربستان سعودي، بزرگ ترین کشوري که نفت در اختیار چین مي گذارد را تشویق کرده است تا روي چین فشار بیاورد. ایران سومین کشوري است که نفت در اختیار چین قرار مي دهد.

بعد از این مذاکرات، سعود الفیصل درباره احتمال بي تاثیر بودن تحریم ها صخبت کرد و گفت: "ممکن است این تحریم ها در دراز مدت موثر باشد اما سعودي ها نگران تاثیر آن در کوتاه مدت هستند زیرا آنها به تهدیدي به اسم ایران، نزدیک تر هستند".

اما در عین حال وي نسبت به بي تمایلي چین نسبت به پذیرفتن تحریم هاي شدید تر علیه ایران ابراز نا خشنودي کرد. وي گفت که مطمئن است که چین نقش خود را بعنوان عضودائمي سازمان ملل با جدیت ایفا خواهد کرد و آنها هیچ نیازي به توصیه عربستان براي کاريکه باید انجام بدهند، ندارند.

کلینتون در دوحه، گفت: "دولت آمریکا همچنان راه را براي مذاکرات باز گذاشته است اما دست روي دست نخواهد گذاشت تا ایران به بمب اتمي دست پیدا کند". وي بار دیگر در مورد چتر دفاعي که در کمپین انتخاباتي اش در سال 2008 جنجال آفرین شده بود، بار دیگر تاکید کرد و گفت که ما همیشه از خودمان دفاع مي کنیم و همیشه از دوستان و متحدانمان دفاع خواهیم کرد. مسلم است که ما از کشورهاي خلیج فارس که با تهدید مستقیم ایران روبرو هستند نیز دفاع خواهیم کرد.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.