samedi 6 mars 2010

وزیر علوم رژیم اساتید و دانشجویان را به اخراج تهدید کرد

خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس): وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اصل ولايت‌پذيري به عنوان ميراث امام راحل و ضرورت تطبيق دانشگاهيان با اين اصل مهم، اظهار داشت: استاد يا دانشجويي كه نمي‌تواند با خواسته مردم در 9 دي و 22 بهمن 88 كه فرياد تبعيت از ولايت را سر دادند، خود را تطبيق دهد، كنار بكشد.

كامران دانشجو شب گذشته در جمع اعضاي هيئت علمي، روساي دانشگاه‌ها و بسيج اساتيد استان‌هاي گيلان، گلستان و مازندران كه در حاشيه همايش ملي تبيين علمي اصلاح الگوي مصرف به ميزباني دانشگاه علم و صنعت ايران شاخه پرديس بهشهر برگزار شد، درباره خصوصيات دانشگاه مدنظر دولت، تصريح كرد: ما نياز به اساتيدي داريم كه دانشجو را از صميم قلب دوست داشته باشند و نه به عنوان لشگر، حزب و پياده نظام كه به عنوان فرزندان خود و فرهيختگان نظام به آنها نگاه كنند و با كسي مماشات نداريم.

وي افزود: تخصص را در بالاترين سطح و توامان با دين مي‌خواهيم و آنهايي كه فكر مي‌كنند كسي را نداريم، ما آنقدر متخصص متعهد وارد دانشگاه مي‌كنيم و وارد مي‌شوند تا آن تعداد انگشت شمار كه فكر مي‌كنند تافته جدا بافته هستند، بدانند اينطور نيست.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري پرواز انسان به سوي كمال و توسعه را بدون علم و ايمان متناسب با هم محال دانست و گفت: انساني كه به درجه كمال مي‌رسد، زرهي به تن دارد و آن ولايت‌پذيري است و اگر باشد هيچ تيري در آن موثر نيست.

وي خطاب به روساي دانشگاه‌ها گفت: روساي دانشگاه‌ها حق ندارند كسي را جذب كنند مگر آنكه التزام به قانون اساسي داشته باشد و اگر غير از اين عمل كنند با آنها برخورد قانوني مي‌شود.

اعتراض دانشمندان هسته‌ای به نقض حقوق بشر در ایران

رادیو آلمان: جمعی از متخصصان برجسته فیزیک اتمی آلمان و کشورهای اروپایی معتقدند که هدف دولت ایران از پافشاری و ادامه برنامه‌ی مناقشه‌انگیز اتمی‌، منحرف کردن افکار عمومی جهان از نقض گسترده حقوق بشر در این کشور است.

بیش از ۱۷۷ تن از پژوهشگران برجسته فیزیک اتمی با انتشار بیانیه‌ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند. جمعی از امضا کنندگان این بیانیه در کنفرانس خبری روز جمعه که در انستیتوی مطالعات فرهنگی و سیاسی دانشگاه "آزاد" برلین برگزار شد، از دولت‌های غربی خواستند که توجه خود را به نقض گسترده حقوق بشر در ایران معطوف کنند.

سهراب مختاری که در کنفرانس خبری روز جمعه حضور داشت در مورد این بیانیه دانشمندان فیزیک و فیزیک اتمی می‌گوید: «در واقع از میان این ۱۷۷ نفر فقط ۲ محقق و دانشمند ایرانی هستند و بقیه آلمانی و از کشورهای اروپایی هستند. امید ابراهیمی یکی از پژوهشگران ایرانی در انستیتوی اتمی برلین Helmholtz-Zentrum و استاد او آقای تایمر و همین طور پرفسور فونکه از دانشکده‌ی علوم سیاسی دانشگاه آزاد برلین، که در این روزها همواره نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران را دنبال می‌کردند، این طومار را آماده کردند و در کنفرانس اتمی که هفته پیش در برلین برگزار شد در اختیار همگان قرار دادند که مورد استقبال بیشتر پژوهشگران و دانشمندان آن کنفرانس قرار گرفت. »


تردید درمورد صلح‌آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران

کنفرانس فیزیک اتمی سال ۲۰۱۰ به منظور بحث و تبادل نظر در مورد تاز‌ه‌های فیزیک اتمی هفته‌ی گذشته در برلین برگزار شد. امید ابراهیمی که در پژوهشکده فیزیک اتمی "مرکز هلم هولتس" در برلین مشغول تحقیق است، در مورد تهیه این طومار می‌گوید: «این طومار را ما پس از مشورت با دوستان‌مان در محل کار آماده کردیم و بعد در جریان کنفرانس از محققین و دانشمندان حاضر در کنفرانس در خواست کردیم که همبستگی و حمایت خود را از جنبش سبز ملی ایران نشان دهند و با امضا کردن این طومار دولت‌های بین‌المللی و دولت‌های غربی را زیر فشار بگذارند. چون به هرحال این‌ها کارشناسان فنی و تکنیکی این دولت‌ها هستند.»

به عقیده کارشناسانی که این بیانیه را امضا کردند، یکی از بزرگترین اهداف جمهوری اسلامی از پافشاری بر ادامه برنامه‌ی هسته‌ای، منحرف کردن افکار عمومی داخل و خارج از نقض حقوق بشری است که روزمره در ایران اتفاق می‌افتد. امید ابراهیمی تردید در مورد اهداف برنامه اتمی ایران را نیز بجا می‌داند و می‌گوید:«اگر جمهوری اسلامی قصد نداشت به سلاح اتمی دست پیدا کند، می‌توانست کاملا مرزها را باز بگذارد تا بازرسان بیایند و خیلی سریع می‌توانست این شک و تردیدی که جامعه‌ی بین‌المللی به برنامه‌ی هسته‌ای ایران دارد از بین برود.»

محکوميت سعيد ليلاز به سه سال حبس در دادگاه تجديد نظر

سایت ندای سبز آزادی: بنا بر اخبار رسيده حکم ۳ سال حبس تعزيری برای سعيد ليلاز در دادگاه تجديدنظر صادر شده است. گفتنی است سعيد ليلاز پيش از اين به ۹ سال حبس قطعی محکوم شده بود که اين حکم در دادگاه تجديدنظر به سه سال کاهش يافته است.لازم به توضيح است ليلاز که در تابستان امسال و تنها چند روز پس از انتخابات بازداشت شده بود هنوز برای مرخصی کوتاه مدت هم به خانه خود بازنگشته است.

ناپدید شدن و بی خبری از وضعیت فعالان حقوق بشر در ایران

از سرنوشت مهدی خدایی، فعال حقوق بشر پس از یورشهای گسترده و هدمفمند وزارت اطلاعات به اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبری در دست نیست.
به گزارش هرانا، سید مهدی خدایی، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد و مسئول سابق واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران پس از یورش های گسترده 11 اسفندماه به همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ناپدید شده است، مطلعان بازداشت وی را محتمل می دانند.

آقای خدایی اخیراً از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به تحمل 4 سال حبس تعزیری محکوم شده بود، لازم به ذکر است از تاریخ 11 اسفندماه لغایت 12 اسفندماه نیروهای امنیتی دست کم برای بازداشت 27 تن از همکاران فعلی یا سابق مجموعه فعال حقوق بشر در ایران اقدام کرده اند.


تداوم بازداشت فعالان حقوق بشر با بازداشت میلاد ابراهیمیان

میلاد ابراهیمیان جزئ بازداشت شدگان یورش هماهنگ ماموران وزارت اطلاعات به منازل اعضای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران است.
خبرگزاری هرانا - حسب گزارشات دریافتی میلاد ابراهیمیان، فعال حقوق بشر نیز جزو بازداشت شدگان یورش 11 اسفندماه به فعالان حقوق بشر است.

به گزارش هرانا، نیروهای امنیتی در نیمه شب 11 اسفندماه همزمان با موج گسترده بازداشت فعالان حقوق بشر خاصه همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به بازداشت میلاد ابراهیمیان، فعال دانشجویی و مسئول سابق واحد تامین و اجرای این مجموعه اقدام کردند.

نیروهای امنیتی با حضور در منزل آقای ابراهیمیان و ضبط لوازم شخصی وی، بدون ارائه توضیح در خصوص دلایل بازداشت وی را با خود به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

لازم به ذکر است، تاکنون دست کم 27 مورد بازداشت یا اقدام به بازداشت در طی یورش 11 اسفندماه به فعالان حقوق بشر و خاصه همکاران مجموعه گزارش شده است.

دروغ پردازیهای رئیس بانک مرکزی رژیم

واحد مرکزی خبر (صدا و سیمای رژیم): محمود بهمنی منابع حساب ذخیره ارزی کشور را در شرایط مطلوب ، قابل اتکاء و پشتوانه ای محکم برای اقتصاد کشورتوصیف کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بنا نداریم میزان حساب ذخیره ارزی را بیان کنیم ، افزود: بانک مرکزی حساب ذخیره ارزی را به گونه ای حفظ کرده است که پشتوانه ای محکم برای کشور باشد تا در مواجهه با بحران های جهانی بتواند برای مدت قابل قبولی پیامدهای آن را خنثی کند.

بهمنی درباره سرنوشت مدیریت حساب ذخیره ارزی پس از تبدیل شدن آن به صندوق توسعه ملی گفت: ما ترجیح می دهیم خزانه دست بانک مرکزی باشد اما در غیر این صورت هم بانک مرکزی حتما عضو هیئت امنا و یکی از اعضای اصلی نظارت بر آن خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در عین حال از آنجا که ابزارهای نظارتی لازم بر این صندوق پیش بینی شده تفاوت ندارد که زیرنظر بانک مرکزی یا مرجع دیگر اداره شود .

وی اعتماد و پشتیبانی مردم از نظام بانکی را رو به رشد دانست و افزایش بیش از 25 درصدی سپرده های مردم نزد بانکها را مبین این موضوع ارزیابی کرد.

یورش گسترده به فعالان حقوق بشر در شهرهای ایران

مجتبی گهستونی، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار طی یورش های گسترده به فعالان حقوق بشر مورخ 12 اسفندماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش هرانا، مجتبی گهستونی، مسئول سابق کمیته میراث فرهنگی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روزنامه نگار ، عضو فدراسيون بين‏المللي روزنامه ‏نگاران، سخنگوی سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی (تاریانا) مورخ 12 اسفندماه توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شهر اهواز بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

از دلایل بازداشت این فعال حقوق بشر و عرصه فرهنگی و مطبوعاتی اطلاع دقیقی در دست نیست اما گمان می رود نامبرده نیز در یورش های گسترده 11 و 12 اسفندماه که دست کم تاکنون 27 مورد گزارش شده است بازداشت شده باشد.


قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی برای سعید جلالی‌فر

کمیته گزارشگران حقوق بشر - خانواده‌ی سعید جلالی‌فر، فعال حقوق بشر از تعیین قرار وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی برای وی خبر داده‌اند. این درحالی است که این عضو دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر حدود صد روز است که در بازداشت نیروهای امنیتی و در زندان اوین به سر می‌برد.

از سوی دیگر، روز ۱۱ اسفندماه، سعید کلانکی دیگر عضو دربند کمیته در شعبه‌ی سوم بازپرسی امنیت دادگاه انقلاب حضور پیدا کرد. بنابر گزارش‌های دریافتی، برخورد بازپرس پرونده با وی مناسب نبوده و او را به حبس طولانی‌مدت تهدید کرده است.

سعید جلالی‌فر، فعال ۲۴ ساله‌ی حقوق بشر و از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر است که در تاریخ ۹ آذرماه پس از خروج از منزل بازداشت شد و از آن تاریخ در زندان اوین به سر می‌برد. وی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه زنجان است.

سعید کلانکی، از افراد باسابقه در زمینه دفاع از زندانیان سیاسی و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز، ۹ آذرماه در محل کارش بازداشت شد و سپس ماموران با وی به منزلش رفته و به تفتیش و ضبط وسایل شخصی وی اقدام نمودند.


بازداشت فعال حقوق بشر و دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد

محمد رضا لطفی یزدی یکی دیگر از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در یورش روز 11 اسفند ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در مشهد بازداشت شد.
خبرگزاری هرانا - محمد رضا لطفی یزدی از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و دانشجوی دانشگاه آزاد واحد مشهد شب گذشته به طرز وحشیانه ای توسط نیروهای لباس شخصی از منزل ربوده شد.

ساعات پایانی شب 11 اسفندماه، عده ای از نیرو های لباس شخصی با ارائه حکم بازداشت به نیابت از دادگستری تهران و بدون ارائه کارت شناسایی با یورش به منزل وی ضمن درگیری با اعضای خانواده،او را به همراه لوازم و وسایل شخصی خویش از جمله کامپیوتر ، موبایل شخصی وی و خانواده اش به مکان نا معلومی منتقل کرده اند.

قابل ذکر است که ستاد خبری اطلاعات مشهد و نیروی انتظامی خراسان رضوی از دستگیری وی اظهار بی اطلاعی نموده و تا کنون هیچ ارگان امنیتی مسئولیت این بازداشت را بر عهده نگرفته و جوابگو نبوده است.

لازم به توضیح است وی پیشتر به مدت بیست روز توسط اطلاعات مشهد بازداشت شده و پرونده وی نیز با اتهام تشویش اذهان عمومی در دادگاه در حال بررسی بوده و پس از برگزاری 3 جلسه از دادگاه او، احتمال تبرئه وجود داشت.

اين خامنه ای است که بايد از قربانيان خود طلب بخشش کند

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای، ادامه بازداشت روزنامه نگاران در ایران را بشدت محكوم كرد و خواستار آزادى فورى آنها شد.

در اين بيانيه از جمله آمده است، روزنامه‌ نگاران زندانى تحت فشار شديد قرار دارند تا به ‌طور علنى از خامنه اى طلب بخشش کنند. چرا اين روزنامه ‌نگاران بايد عذرخواهى کنند در حالى که تنها کارى که آنها کرده ‌اند، اطلاع‌ رسانى به شهروندان بوده است؟ اين رژیم جمهوری اسلامی است که بايد به خاطر دستگیری 110 روزنامه ‌نگار و سانسور و تعطيل کردن دست ‌کم 20 رسانه در هشت ماه گذشته از قربانيان خود طلب بخشش کند.

jeudi 4 mars 2010

انتقال سه زندانی کرد در ارومیه به سلول انفرادی

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر

عصر امروز (چهارشنبه) سه زندانی کرد در زندان مرکزی ارومیه به نام های علی احمد سلیمان ،علی حسین اندی و سزایی یامان به سلول انفرادی زندان منتقل شدند.
گفته می شود دلیل انتقال این سه زندانی به سلول ،درگیری لفظی با مأموران زندان بوده است.
یاد آور می گردد که این سه زندانی به اتهام اقدام علیه امنیت وهمکاری با احزاب مخالف در زندان به سر می برند.

اجرای حکم قطع عضو در خوزستان

خبرگزاری هرانا - با اینکه قطع عضوی در بدن درطی سی سال گذشته از جمله مجازات هایی است که به ندرت در محاکم دادگستری به اجرا در می آید، به تازگی در اهواز چنین حکمی اجرا شده است.

به گزارش گروه حوادث ایسکانیوز ، دادگستری خوزستان با اعلام خبر قطع عضو یک مجرم به سرقت تصریح کرد: حکم قطع عضو "شوقی – ز" پس از طی مراحل قانونی و شرعی در محل زندان "کارون" اهواز به اجرا درآمد. وی با توجه به مدرک های موجود ، محارب بود و حکم سنگین بر اساس مبارزه قاطع با مجرمان خطرناک اجرا شد.

از سوی دیگر یکی از اشرار سوسنگرد در میدان "لاله" این شهرستان شلاق خورد. "مهدی - ح" ششم مرداد 87 با تیراندازی در خانه یکی از شهروندان به تیراندازی پرداخته بود. این فرد، پیش تر به جرم حمل سلاح گرم و تیراندازی زندانی شده بود.

شایان ذکر است دادگاه، وی را به یک سال زندان در همدان ، 74 ضربه شلاق در میدان "لاله" سوسنگرد و پنج سال تبعید به یکی از شهرستان های دوردست ، محکوم کرد.

اسامی بازداشت شدگان در خانه جعفر پناهی

سایت ندای سبز آزادی: بنابر اخبار دریافتی پویا خبراسامی تعدادی از هنرمندان بازداشت شده در یورش ماموران وزارت اطلاعات به منزل جعفر پناهی فیلمساز برجسته به شرح زیر است.

1- جعفر پناهی 2- طاهره سعیدی (همسر جعفر پناهی) 3- سولماز پناهی (فرزند جعفر پناهی) 4- محمد رسول اف (فیلمساز) 5- ابراهیم غفور (فیلمبردار) 6- ایمان غفوری (دستیار فیلمبردار) 7- بامداد موجانی 8- آریان رحمانی 9- مهرداد میرکیانی 10- کوروش اصغری 11- مرتضی دهنوی 12- وحید وکیلی فر 13- مهدی پورموسی 14- جلال وفایی 15 - سیمین نوروزی 16- کاظم روزی طلب 17- شمسی صادقی 18- طاهره مهدوی 19- علی واحدی

بازداشت دو دانشجوی محروم از تحصیل بهایی

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر


بازداشت دو دانشجوی محروم از تحصیل بهایی/ یورش به منزل درسا سبحانی، فعال جنبش زنان

شب گذشته، ایقان شهیدی، شهروند محروم از تحصیل بهایی و عصر امروز، ۱۲ اسفندماه سما نورانی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه سهند تبریز به ترتیب در کرمانشاه و شیراز بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی پس از تفتیش منزل، آنان را بازداشت نمودند.

هم‌چنین شب گذشته، ۶ تن از نیروهای امنیتی با حضور در منزل درسا سبحانی، فعال کمپین یک میلیون امضا و شهروند محروم از تحصیل بهایی در ساری، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی پرداختند اما به دلیل عدم حضور او موفق به بازداشت وی نشدند.

از علت بازداشت و محل نگهداری ایقان شهیدی، ۲۱ ساله و سما نورانی، ۲۰ ساله اطلاعی در دست نیست. این افراد پی‌گیری‌های زیادی را در زمینه‌ی بازیابی حق تحصیل‌ انجام دادند. آنها به علت اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل محروم شدند.

سما نورانی، در مهرماه ۸۷ در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه سهند تبریز پذیرفته شد اما پس از گذراندن یک ترم اخراج گردید.

در ماه‌های اخیر و پس از حوادث روز عاشورا، تعداد زیادی از شهروندان بهایی بازداشت شده‌اند. طی چند روز اخیر تعدادی از بازداشت‌شدگان بهایی آزاد شدند اما طی دیروز و امروز، بازداشت بهاییان ادامه یافته است.

نامه یکی از متهمان محکوم به اعدام پرونده شیراز

هرانا - مهدی الف، یکی از متهمان پرونده انفجار حسینیه رهپویان شیراز است که خبرگزاری هرانا چندی پیش رنجنامه ای از نامبرده منتشر کرد، این زندانی سیاسی با نگارش و ارسال نامه ای که در پی می آید، سعی کرده است نقض مستمر حقوق خود و نبود فضای قانون مداری را به قلم خود بیان کند.


خدا کجاست ؟
امروز چهارشنبه 12/12/88 ساعت 9 صبح با مادرم تماس گرفتم، مادرم گفت که تهران هستم، آمده ام دادگاه تجدید نظر دنبال پرونده ات،
گفت ثبت دادگاه گفته پرونده را فرستادند دادگاه انقلاب شعبه 36، برای همین به آنجا مراجعه کردم، آنجا هم گفتند پرونده را فرستادند شعبه 15 خدمت قاضی صلواتی، مادر همچنان مشغول صحبت بود اما ناچار شدم به او بگویم ساعت 12 ظهر زنگ میزنم، آخر کارت تلفن نداشتم، ما وضع مالی خوبی نداریم که بخواهم همیشه کارت تلفن بخرم.
در این دو ماه اخیر این پنجمین باری هست که مادرم برای پیگیری پرونده ام به تهران می آید، بسیار رنجور و مریض است، به خوبی نمی تواند راه برود، او یک مادر است، یک مادر واقعی.
دوباره ساعت 12 ظهر زنگ زدم، مادرم گفت رفتم خدمت آقای صلواتی خیلی گریه کردم، التماس کردم، خواهش کردم، ولی او بی توجه به صحبتهای من بدون هیچ سندی، گفت "مهدی قبل از انفجار از کار برادرش خبر داشته، او با ناوهای آمریکایی در ارتباط بوده، او به ائمه اطهار دشنام گفته، به محسن (برادر کوچکش) یاد داده که به ائمه اطهار بدگویی کنند، مهدی به محسن گفته که حوزه علمیه قم را بمب گذاری کند"
مادرم گریه می کرد و میگفت: "مگر خدا نیست که شخصی مثل صلواتی این همه دروغ میگوید، این همه تهمت میزند، حکم نا حق میدهد، اعدام میکند"
حال من میگویم، مگر خدا نیست که مادر من این همه زجر بکشد؟ آخر من چه گناهی کردم
برادر بودنم گناهه ؟، خدایا دویست هزار تومان کمک به برادر هم اعدام داره ؟ اگه می دانستم پول دادن به برادرم محسن اعدام داره هیچ وقت به برادرم پول نمی دادم.
خدا کجاست ؟ خدایی که میگوید از رگ گردن به شما نزدیک ترم، کجاست اون خدایی که میگوید حق ظالم را از مظلوم میگیرم؟ کجاست اون خدایی که میگوید مرگ و زندگی دست من است، یا اینکه میگویند تا وقتی خدا نخواهد برگی از درخت نمی افتد، کجاست تا زجه های مادرم را ببینید؟ کجاست تا شکستن من رو بشنود، کجاست تا آه مظلوم را از این مستبدان بگیرد.
این مستبدان می خواهند پازل ننگین سیاستشان را با کشتن من و امثال من تکمیل کنند، تا چهره واقعیشان را همچنان مخفی نگه دارند ولی ماه هیچ وقت پشت ابر نمی ماند، بلاخره یک روزی مشخص میشود، ایمان دارم انوقت انها هستند که محاکمه میشوند، عدل الهی باید در موردشان اجرا بشود.
باری، خدایا بشنو شکستن گردن های بی گناه را
ببین طناب های دار را
ببین گریه های مادران و فرزندان را
ببین تن های کبود بنده هایت را و بشنو سنگ قبرهای بی گناهان را
از باران بشوی چهره های کریه سیاه انسان نماها را
بباران، بباران

مهدی. الف
زندانی سیاسی محکوم به اعدام
زندان رجایی شهر کرج
12 اسفندماه 1388

اطلاعیه پلیس: پاس‌ور نیستیم، همچنان پلیس هستیم

ایرنا: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای با اعلام لغو جایگزینی واژه “پاس ور” به جای پلیس، تاکید کرد که پلیس همچنان پلیس است.

در اطلاعیه مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که در پایگاه اطلاع رسانی ناجا منتشر شده، درباره علت لغو این جایگزینی آمده است: پیرو اعلام جایگزینی واژه “پاس ور” به عنوان معادل واژه “پلیس” که بنا به پیشنهاد گروه واژه گزینی نظامی و با ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت، فرهنگستان زبان و ادب فارسی طی نامه ای به محضر مقام معظم رهبری ایراداتی در خصوص جایگزینی این واژه مطرح کرد که بنا به نظر معظم له این اقدام متوقف شد.

سرکرده پاسداران: بسیج و سپاه آماده باشند

خبرگزاری حکومتی مهر: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دفاع از دستاوردهای‎ ‎انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام ‏خمینی(ره) وظیفه بسیج و سپاه است و باید برای‎ ‎مقابله با تهدیدهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ‏آماده باشند. ‎

پاسدار جعفری در همایش تجدید میثاق با ولایت در گلزار شهدای یاسوج به جریانات پس از انتخابات امسال اشاره‏‎ ‎و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ‏جهت‌گیری و مسیر اصلی را به خوبی برای‎ ‎همگان تبیین و مردم نیز در 9 دی و 22 بهمن همه چیز را ‏شفاف کردند‎.

فعالین کودکان همچنان در بند 209 زندان اوین بسر می برند

بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،مریم ضیائی از فعالین کودکان کار و خیابانی بیش از 60 روز است که در بند مخوف 209 زندان اوین بسر می برد.
خانم مریم ضیائی 40 ساله متاهل و دارای 2 فرزند می باشد در تاریخ 10 دی ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات به منزلش دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد.مامورین وزارت اطلاعات برای مدتی طولانی منزل او را مورد بازرسی قرار دادند.آنها پس از بازرسی طولانی اقدام به ضبط کیس کامپیوتر،رسیور ماهواره و سایر وسائله شخصی وی کردند.خانم ضیائی چندین هفته از داشتن هرگونه تماس با خانواده و فرزندانش محروم بودند.در این مدت فرزندان او در شرایط سخت عاطفی بسر می بردند.
از زمان دستگیری خانم ضیائی همسر او آقای منصور حیات غیبی بطور مستمر پیگیر و ضعیت و شرایط او بوده و در طی این مدت به مراکزی مانند، دادسرای انقلاب،دادستانی و زندان اوین مراجعه کرد ولی پاسخ مشخصی به او داده نمی شد. بعد از بیش از 60 روز پیگیری به این خانواده اطلاع داده شد که هفته آینده در مقابل قرار دادن وثیقه او می تواند از زندان آزاد شود. خانم ضیائی متهم شده است که با رسانه ها در ارتباط بوده و همچنین در ارتباط با سازمان مجاهدین بوده است. در حال حاضر به اکثر فعالین اجتماعی، زنان،دانشجویان،فعالین سیاسی و سایر اقشار جامعه بصورت کلیشه ای اتهاماتی مانند ارتباط با بیگانه، ارتباط با رسانه ها ،اقدام علیه امنیت ملی و غیره نسبت داده می شود.
در حال حاضری تعدادی از فعالین کودکان کار و خیابانی با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و بند مخوف 209 زندان اوین منتقل شدند که نام تعدادی از آنها به قرار زیر می باشد؛
1. سعیده میرزائی 25 ساله فوق لیسانس شیمی ،7 بهمن ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد
2. مهدی سلیمی والا (آمیزش) 22 ساله،10 دی ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد
3. آقای بابک نظری 22 ساله،7 بهمن ماه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به بند 209 زندان اوین منتقل شد
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، یورش به فعالین اجتماعی،دستگیری و انتقال آنها به بند مخوف 209 ،تحت شکنجه های وحشیانه قرار دادن برای وادار کردن آنها به اعتراف جهت پرونده سازی را محکوم می کند و از یونیسف،کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سایر سازمانهای حقوق بشری خواستار اقدامات عملی برای آزادی فعالین کودک در ایران است.

13 بهمن ماه برابر با 04 مارس 2010

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
یونیسف
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

بازداشت عضو ستاد موسوی در تبریز

سایت کلمه: مهندس رسول ایمان زاده در تبریز بازداشت شد

به گزارش ندای سبز آزادی، مهندس رسول ایمان زاده ، از اصلاح طلبان استان آذربایجان شرقی و عضو ستاد مهندس موسوی در این استان روز دوشنبه ، به اتاق ۳۷ زندان تبریز ، متعلق به وزارت اطلاعات ، احضار و سپس بازداشت شد.

تا این لحظه علت احضار و بازداشت این فعال اصلاح طلب مشخص نشده است.

برنامه هسته ای رژیم تهران می تواند تهدیدی برای ناتو باشد

به گزارش ریانووستی، دبیر کل ناتو اعلام کرد، برنامه هسته ای رژیم تهران می تواند برای اعضای پیمان آتلانتیک شمالی تهدیدی باشد و از جمهوری اسلامی خواست روند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

بر اساس این گزارش، آندرس فوگ راسموسن که در بروکسل در جمع خبرنگاران سخن می گفت تاکید کرد، اگر رژیم تهران به توانایی های هسته ای دست یابد، این مسئله می تواند برای متفقین ناتو تهدید تلقی شود.

وی اظهار داشت: ناتو در مذاکرات بین المللی در امور برنامه هسته ای رژیم تهران شرکت ندارد اما بدقت آنها را پیگیری می کند و از تلاش هایی که در خصوص یافتن راه حل دیپلماسی این مسئله می شود حمایت کرده و مقامات جمهوری اسلامی را به توقف روند غنی سازی دعوت می کند.

احتمال همراهى چين با اعمال تحريمها عليه رژيم تهران

خبرگزارى فرانسه در گزارشی نوشت، چين احتمال دارد در آخرين روز با تحريمها عليه رژيم تهران در شوراى امنيت سازمان ملل موافقت كند. چين تاكنون سه ‌بار از تحريمها عليه رژيم تهران حمايت كرده است، اما در حال حاضر تنها كشورى است كه در میان اعضای دائم شورای امنیت با تحريمهاى جديد عليه رژيم تهران مخالفت می کند. کارشناسان گفتند، احتمال دارد چین پيش نويس قطعنامه غربیها را در صورتى كه امتياز کافی دريافت كند، به تصويب برساند. روز گذشته آمريكا اعلام كرد چاره‌ ای جز تحريمهاى بيشتر و عميق تر عليه رژيم تهران در رابطه با برنامه اتمى اين رژيم باقی نمانده است.

هجوم به 6 خانواده بهایی در روزهای گذشته

وبلاگ خبرنورد

در ادامه هجومهای گسترده و روزافزون به منازل شهروندان بهایی، 6 خانه دیگر به دست نیروهای امنیتی ایران کاویده شد.

در روزهای 11 و 12 اسفند ماه، منازل، ایقان شهیدی در کرمانشاه، سما نورانی در شیراز، درسا سبحانی در ساری، حسام میثاقی، نوید خانجانی و سپهر عاطفی در اصفهان با حملات شدید مامورین اطلاعات مواجه گردید؛ در این میان ایقان شهیدی ، نوید خانجانی و سما نورانی نیز دستگیر شدند و از آنجا که حسام میثاقی، سپهر عاطفی و درسا سبحانی در منزل حضور نداشتند، قادر به بازداشت این 3 نفر نگشتند.

تمام این 6 جوان بازداشتی از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی بوده اند که برای حقوق اولیه خود و دیگر دانشجویان این مرز و بوم تلاش می کردند. درسا سبحانی نیز یکی از اعضای کمپین یک میلیون امضا به همراه دیگر شیر زنان ایرانی برای احقاق حقوق و اعتلای سطح فرهنگ و علم زنان این سرزمین می کوشید.

شگفت است که این آینده سازان ایران، نه تنها به خاطر اعتقاداتشان،از تحصیل در دانشگاههای کشور محروم شده اند؛ بلکه اگر پیگیر حقوق ابتدایی خویش نیز شوند، راه به زندانهای مخوف می برند.

این دستگیری و هجومها در شرایطی صورت می گیرد که حدود 50 بهایی در زندانهای این سرزمین اسیرند، بسیاری حکمهای ناعادلانه خود را دریافت کرده اند و در انتظار شروع محکومیت خود به سر می برند و تعداد زیادی با قید وثیقه های سنگین، از زندانهای سراسر ایران آزاد شده اند و منتظر فرا رسیدن دادگاه خود هستند. هر روز عده ای مورد تهدید، بازجویی و ارعاب قرار می گیرند و هر خانواده بهایی با کابوس یورشهای نیمه شامگاهی سر بر بالین می گذارد.

آزار و فشار بر بزرگترین اقلیت غیر مسلمان ایران بعداز انتخابات خرداد ماه 88 و به نیز پس از تعطیلی تشکیلات جایگزین بهایی در اسفند 87 ، افزایش محسوس یافته است. به نظر می رسد پس از دستگیری 7 مدیر جامعه بهایی ایران در اردیبهشت 87 و نیز اعلام تعطیلی هیئتهای خادمین در شهرهای ایران، نیروهای دولتی، در حال گستراندن سایه سنگین خود بر سر تمام شهروندان بهایی ایران هستند و این ناامنی و وحشت را هر روز در گوشه ای از این خاک به ارمغان می برند.

ادامه بی خبری از وضعیت فعال دانشجويی دانشگاه شریف

سایت کلمه: با گذشت بیش از ۲۰ روزاز بازداشت تارا سپهری فر، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف بیخبری از وضعیت وی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ادوار نیوز، دبیرانجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، تنها در یک تماس تلفنی بسیار کوتاه در روز بعداز بازداشت از نگهداری خود در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده است.

سپهری فر در آستانه ۲۲ بهمن بازداشت شد.

بیخبری از وضعیت این فعال دانشجوی موجب نگرانی از اعمال فشار بر وی در راستای‌ جلوگیری از ادامهٔ فعالیت انجمن اسلامی دانشگاه شریف که از معدود انجمنهای اسلامی باقیمانده مانده است که به صورت قانونی‌ مشغول فعالیت هستند، شده است

پیشنویس تحریم‌های جدید/فرانسه خواهان تحریم نفتی رژیم

فرانسه در گفت‌وگو با دیگر کشورهای غربی خواستار گسترش تحریم‌های جدید به حوزه‌ی نفت و گاز ایران شده است. کشورهای مهم غربی نگران آنند که رژیم تهران بخش بزرگی از درآمدهای نفت و گاز خود را صرف پروژه مخفی برای دستیابی به تسلیحات اتمی کرده است.

رادیو آلمان: آمریکا و متحدان اروپایی آن پیش‌نویس تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی را به کشورهای چین و روسیه ارائه کرده‌اند. در این پیش‌نویس، اقدامات تنبیهی مشخصی علیه سپاه پاسداران، شرکت‌های بیمه و بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی پیشنهادات مشخصی را برای برقراری تحریم‌های جدید علیه ایران به دو کشور روسیه و چین ارائه کرده‌اند. این پیشنهادات به مثابه پیشنویسی برای تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد در آینده نزدیک به شمار می‌آیند.

به گفته محافل دیپلماتیک، روسیه آمادگی خود را برای بررسی این پیشنهادات اعلام کرده است، اما هنوز واکنشی از سوی چین گزارش نشده است. در این پیش‌نویس مجازات‌های مشخصی برای تحریم مقام‌ها و نهادهای سیاسی ایران، از جمله سپاه پاسداران در نظر گرفته شده است. محدودیت در زمینه کشتیرانی، تحریم موسسات مالی، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه ایرانی نیز از جمله اقدام‌های تنبیهی علیه ایران به شمار می‌آیند.

از سوی دیگر با تهیه فهرستی از اشخاص حقیقی و حقوقی، پیش‌نویس خواهان مسدود کردن حساب‌های بانکی این افراد و ممنوعیت سفر آنها به کشورهای غربی شده است.

جمهوری اسلامی در اوایل فوریه ۲۰۱۰ اعلام کرد، که خواهان غنی‌سازی اورانیوم به میزان بیست درصد در ایران است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی ایران را متهم به عدم همکاری کرده و با این تحریم‌ها خواهان آنند، که تهران را به پذیرش سیاستی سازنده برای حل مناقشه اتمی وادار کنند.

آمریکا و اتحادیه اروپا در آخرین واکنش خود سیاست اتمی ایران را «تحریک‌آمیز» خوانده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در سه نوبت تحریم‌هایی را علیه ایران تصویب کرده است.

کشورهای مهم غربی نگران آنند، که ایران بخش بزرگی از درآمدهای نفت و گاز خود را صرف پروژه مخفی برای دستیابی به تسلیحات اتمی کرده است.

ظاهراَ فرانسه در گفت‌وگو با دیگر کشورهای غربی خواستار گسترش تحریم‌های جدید به حوزه‌ی نفت و گاز ایران نیز شده است. بنا به گزارش‌های رسیده، پاریس مدعی است، که درآمدهای حاصله از نفت و گاز توسط جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه اتمی و موشکی بکار گرفته می‌شود. آمریکا، بریتانیا و آلمان با رد این پیشنهادات، قبول آن را در شرایط کنونی از سوی چین و روسیه ناممکن می‌دانند.


مخالفت برزیل با تحریم‌ها

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا در سفری شش روزه‌ی خود به آمریکا لاتین خواهان جلب حمایت برخی کشورها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است. به جز سفر به شیلی، که به خاطر زلزله اخیر در این کشور صورت گرفت، خانم کلینتون در پنچ کشور آرژانتین، اروگوئه، برزیل، کستاریکا و گواتمالا بطور مشخص درباره برنامه اتمی ایران با مقامات این کشورها گفت‌وگو داشته و یا خواهد داشت.

وزیر امورخارجه آمریکا در سفر خود به برزیل با مخالفت مقام‌های این کشور برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران مواجه شد. لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، در روز چهارشنبه ۳ فوریه، گفت: «این عاقلانه نیست، که تهران را در گوشه‌ای تحت فشار قرار داد.» به گفته مقامات برزیلی حل مناقشه اتمی با ایران باید از راه‌های دیپلماتیک ادامه یابد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان کلینتون و همتای برزیلی‌اش، وزیر امورخارجه آمریکا باردیگر تاکید کرد، که واشنگتن همچنان مایل به مذاکره با جمهوری اسلامی است، اما این مذاکرات تنها پس از تصویب تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت سازمان ملل امکان‌پذیراست. در مقابل آموریم، وزیرامورخارجه برزیل، برقراری تحریم‌های جدید را «غیرسازنده» خواند.

برزیل در حال حاضریکی از ده عضو غیردائمی در شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آید.

شکنجه کشیش سالخورده در سیاهچالهای رژیم

شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان: همسر ویلسون عیسوی از وجود آثار شکنجه بر روی بدن شوهرش خبر داد و به نقل از مقامات امنیتی، از امکان صدور حکم "اعدام" برای این کشیش سالخورده خبر داد.

"مادلین نازنین" همسر كشیش "ویلسون عیسوی"، کشیش کلیسای آشوریان کرمانشاه که از۱۳ بهمن ماه ۱۳۸۸ در بازداشت به سر می برد، پس از یکبارملاقات با همسرش، وضعیت وی را "اسف بار" خواند.

به گزارش FCNN، از اصفهان، روز سه شنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۳۸۸ (۲ فوریه ۲۰۱۰) ماموران امنیتی شهر اصفهان، کشیش ویلسون عیسوی را که به منزل یکی از دوستانش در شاهین شهر اصفهان رفته بود، دستگیر و بدون ذکر اتهامی روانه بازداشتگاهی در همان شهر کردند. یک ماه پیش از آن و در۱۳ دی ماه نیز، پس از یورش ماموران اطلاعات به خانه کشیش عیسوی و تفتیش آن محل، کلیسای پنطیكاستی و قدیمی آشوریان شهر کرمانشاه را پلمپ کردند و اعضای ثابت آن را تحت کنترل قرار دادند.

هم اکنون و طبق اظهارات همسر ایشان، وی در بازداشتگاهی نامحسوس در جاده قدیم شاهین شهر (اصفهان) بازداشت می باشد و وی تاکنون یک با موفق به برقراری تماس با همسرش شده که وضعیت اسفبار و شکنجه های صورت گرفته بر روی وی را قابل رویت اعلام کرد. مسئول بازداشتگاه مربوطه نیز اتهام وارده به ویلسون را "غسل تعمید و مسیحی کردن مسلمانان" ذکر کرده و وی را "در انتظار برای دادگاه و سپس حکم اعدام" اعلام کرد.

تهدید جامعۀ بین المللی از سوی نمایندۀ رژیم در آژانس اتمی

رادیو فرانسه: تهدید جامعۀ بین المللی از سوی نمایندۀ رژیم در آژانس بين المللی انرژی اتمی علی اصغر سلطانيه

نمایندۀ جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بيان اين كه در اين نشست اعلام كرده است که پيشنهاد ايران برای تبادل هم‌زمان سوخت در خاک ايران هم‌چنان روی ميز است متذکر شد که:" این پیشنهاد آزمونی برای حسن نيت كشورها و عزم آنان برای آن كه فضا را از تقابل به همكاری تبديل كنند است. به آنان تاكيد كردم كه اين پيشنهاد هميشه روی ميز نخواهد ماند و اگر نسيم و بادی بوزد اين پيشنهاد را از روی ميز خواهد برد".

علی اصغر سلطانيه شب گذشته پس از پیان نشست شورای حکام ، شدیدأ از گزارش"یوکیا آمانو" مديرکل جدید آژانس انتقاد کرد. در این زمینه وی متذکر شد که:"گزارش مديركل آژانس بعضأ باعث ايجاد ابهام در افكار عمومی شده است و در برخی موارد اين گزارش با واردشدن به جزييات فنی ، سوء‌تفاهم‌هايی ايجاد كرده است".

وی خطاب به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متذکر شده است که:" موضوع هسته ای ايران يک بهانه ای بيش نيست و هدف آمريکا و چند کشور ديگر غربی آن است که آژانس را به يک سازمان بازرسی تحت نظارت شورای امنيت تبديل کنند تا بتوانند با قدرت حق وتو خواسته های خود را تحميل کنند و به بيانی از نيويورک به وين ديکته نمايند".

وی ادامه داد: "همين كه هيچ كشوری تاكنون موافقت نكرده است تا به ما سوخت راكتور تهران را بدهد سند تاريخی برای ملت شريف ايران است و نشان از درستی تصميم مسوولان نظام مقدس جمهوری اسلامي ايران دارد. تصميمی كه بايد خودمان غنی‌سازی كنيم و نمی‌شود به كسی اعتماد كرد و بايد مستقل باشيم. اين اقدام آن‌ها ثابت كرد كه اين تصميم تاريخی تصميمی درستی و معقول بوده است".

چين از قول آمريکا برای رفع نگرانيهای پکن خبر داد

به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي وزارت امور خارجه چين امروز پنجشنبه اعلام کرد مقامات امريکايي در مذاکره با مقامات چيني در پکن وعده داده اند در جهت بهبود روابط دو کشور و رفع تنشهاي اخير بر سر تصويب فروش تسليحات به تايوان و ديدار با دالاي لاما گام بردارند .
کين گانگ سخنگوي وزارت امور خارجه چين امروز با بيان اين مطلب به خبرنگاران گفت جيمز اشتينبرگ معاون وزير امور خارجه امريکا در طول اقامت سه روزه در پکن با يانگ جيچي وزير خارجه و ديگر مقامات چيني ديدار و گفتگو کرد . وي افزود دراين مذاکرات رفتار امريکا در مورد تايوان و مسئله تبت و تاثير منفي ان بر مناسبات دوجانبه مورد بحث و بررسي قرار گرفت .
طرف امريکايي در شرايط کنوني با در نظر گرفتن منافع اصلي و نگرانيهاي عمده پکن ،‌ موضع چين را در اولويت دستور کار خود قرار داده و وعده داده است تا در جهت بهبود روابط اقدامات لازم را اتخاذ کند .


احتمال همراهى چين با اعمال تحريمها عليه رژيم تهران

خبرگزارى فرانسه در گزارشی نوشت، چين احتمال دارد در آخرين روز با تحريمها عليه رژيم تهران در شوراى امنيت سازمان ملل موافقت كند. چين تاكنون سه ‌بار از تحريمها عليه رژيم تهران حمايت كرده است، اما در حال حاضر تنها كشورى است كه در میان اعضای دائم شورای امنیت با تحريمهاى جديد عليه رژيم تهران مخالفت می کند. کارشناسان گفتند، احتمال دارد چین پيش نويس قطعنامه غربیها را در صورتى كه امتياز کافی دريافت كند، به تصويب برساند. روز گذشته آمريكا اعلام كرد چاره‌ ای جز تحريمهاى بيشتر و عميق تر عليه رژيم تهران در رابطه با برنامه اتمى اين رژيم باقی نمانده است.

یکی از دانشجویان زندانی پلی تکنیک در معرض تجاوز

یکی از دانشجویان زندانی پلی تکنیک در شرایط غیر انسانی بسر می برد
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،فرزان حکیم زاده دانشجوی سال چهارم پلی تکنیک تهران در شرایط غیر انسانی در زندان گوهردشت کرج بسر می برد
فرزان حکیم زاده دانشجوی سال چهارم رشته گرافیک پلی تکنیک تهران که گفته می شود در روز عاشورا دستگیر و به سلولهای انفرادی بند سپاه زندان گوهردشت کرج منتقل شد.او چند هفته تحت بازجوئیهای مستمر که توام با شکنجه های فیزیکی و روحی بود بسر برد. سپس آقای حکیم زاده را به بند 4 سالن 12 جوانان منتقل کردند.
بازجویان وزارت اطلاعات و مسئولین زندان گوهردشت برای تحت فشار قرار دادن این زندانی او را به این سالن بسته منتقل کردند و ازطریق باند مافیایی این سالن او را مورد اذیت و آزارهای مختلف قرار می دهند . این دانشجو در شرایط بسیار حادی قرار دارد.
در حال حاضر تعداد دیگر از دستگیر شدگان روز عاشورا در این بند بسر می برند که از جمله آنها دستگیری 15 نفر از اعضا و دوستان یک خانواده بنام خانواده شادمهر می باشد. آنها بدلیل دریافت اس.ام. اس دستگیر و برای مدتی طولانی در سلولهای انفرادی بند 5 و بند سپاه بسر بردند.آقای زاوش شادمهر دانشجوی صنعتی شریف و همراه با پدرش آقای شادمهر در بند 4 زندان گوهردشت در حالت بلاتکلیفی بسر می برند.
در سالن 12 معروف به سالن جوانان زندان گوهردشت کرج باندی مافیائی توسط علی محمدی معاون زندان و محمود مغنیان رئیس بند 4 تشکیل شده است. این باند مافیایی تحت امر این دو فرد عمل می کنند. آنها در تجاوز به زندانیان نوجوان و جوان که تازه به این سالن وارد می شوند شرکت دارند و همچنین انواع مختلفی از مواد مخدر که از جمله آن شیشه به وفور در این سالن توسط این باند به فروش میرسد.همچنین در انتهای سالن 12 سلولی وجود دارد که توسط علی محمدی و محمود مغنیان در اختیار این باند قرار داده شده که برای شکنجه وحشیانه جوانانی که از فرامین این باند مافیایی اطاعت نمی کنند بکار برده می شود. یکی از شیوهای معمول این باند در رابطه با زندانیان تازه وارد که اکثرا کم سن وسال هستند مورد تجاوز جنسی قرار دادن آنها است. این سالن بسته است و ارتباط آن با سایر سالنها به سختی صورت می گیرد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،دستگیری،انتقال به سلولهای انفرادی ،تحت بازجوئی و شکنجه های جسمی و روحی قرار دادن و در شرایط سخت و بلاتکلیفی بودن دستگیرشدگان اخیر را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر ،گزارشگران شکنجه و دستگیریهای خودسرانه سازمان ملل خواستار اقدامات عملی برای آزادی فوی و بی قید وشرط زندانیان سیاسی در ایران است.
فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران
13 بهمن ماه برابر با 04 مارس 2010

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
دیدبان حقوق بشر

آخرین وضعیت وبلاگ نویس و فعال دربند حقوق بشر

خبرگزاری هرانا - نصور نقی زاده، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر از سوی ماموران امنیتی در قزوین بازداشت و به تهران منتقل شده است.

در پیگیری های صورت گرفته از سوی خانواده نصور نقی پور و در مراجعه به دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات قزوین اتهام انتسابی به وی ارتباط با رسانه های بیگانه اعلام شده است.

ماموران اداره اطلاعات قزوین از انتقال این وبلاگ نویس به بازداشتگاهی در تهران خبر دادند و بازداشت نامبرده را از سوی تیم اعزامی از تهران اعلام داشته اند.

خانواده وی با وجود گذشت بیش از یک روز از بازداشت او همچنان در نگرانی از وضعیت وی به سر می برند و پیگیری های ایشان در شهر قزوین راه به جایی نبرده است.

لازم به ذکر است، نصور نقی پور، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر که در عرصه های اندیشه و حقوق فعالیت می کرد، ساعت 21 سه شنبه مورخ 11 اسفندماه در منزل شخصی خود در قزوین بازداشت شد.

تهدید، بازجویی و ضرب و شتم پدر دانشجوی بهايی

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

بنابر گزارش‌های دریافتی، امروز ۱۳ اسفندماه زمانی که پدر درسا سبحانی، قصد خروج از منزلش را داشت طی هجوم ۶ نیروی امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس وی را با دست‌بند و چشم‌بند بازداشت نموده و به مدت ۴ ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار دادند.

نیروهای امنیتی اعلام داشتند اگر وی، دخترش درسا سبحانی را روز شنبه به وزارت اطلاعات تحویل ندهد وی را به همراه همسر و دختر کوچکش بازداشت خواهند نمود و منزل شخصی آنها را نیز مصادره خواهند کرد.

شب گذشته، ۶ تن از نیروهای امنیتی با حضور در منزل درسا سبحانی در ساری، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی پرداختند اما به دلیل عدم حضور او موفق به بازداشت وی نشدند.

درسا سبحانی، از فعالان کمپین یک میلیون امضا و فعال در زمینه حق تحصیل است. وی به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده است.

وجود این رژیم سرکوبگر توهین به بشریت است

کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل امروز در ادامه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت وضعیت حقوق بشر در ایران بدتر می شود و او بشدت از این وضع نگران است.

خانم پیلای که گزارش وضعیت حقوق بشر در سال 2009 میلادی را به این شورا ارائه می داد به سرکوب معترضان در ایران اشاره کرد.

در همین حال، وزیر خارجه آلمان با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر در ایران، بشدت با عضویت احتمالی جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر سازمان ملل مخالفت کرد.

گیدو وسترووله در ژنو گفت تلاش رژیم تهران برای عضویت در این شورا، اهانت به تمامی ارزش هایی است که این شورا بر اساس آن بنا شده است.

بازداشت فعال حقوق بشر و دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد

محمد رضا لطفی یزدی یکی دیگر از اعضای سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در یورش روز 11 اسفند ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات در مشهد بازداشت شد.
خبرگزاری هرانا - محمد رضا لطفی یزدی از همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و دانشجوی دانشگاه آزاد واحد مشهد شب گذشته به طرز وحشیانه ای توسط نیروهای لباس شخصی از منزل ربوده شد.

ساعات پایانی شب 11 اسفندماه، عده ای از نیرو های لباس شخصی با ارائه حکم بازداشت به نیابت از دادگستری تهران و بدون ارائه کارت شناسایی با یورش به منزل وی ضمن درگیری با اعضای خانواده،او را به همراه لوازم و وسایل شخصی خویش از جمله کامپیوتر ، موبایل شخصی وی و خانواده اش به مکان نا معلومی منتقل کرده اند.

قابل ذکر است که ستاد خبری اطلاعات مشهد و نیروی انتظامی خراسان رضوی از دستگیری وی اظهار بی اطلاعی نموده و تا کنون هیچ ارگان امنیتی مسئولیت این بازداشت را بر عهده نگرفته و جوابگو نبوده است.

لازم به توضیح است وی پیشتر به مدت بیست روز توسط اطلاعات مشهد بازداشت شده و پرونده وی نیز با اتهام تشویش اذهان عمومی در دادگاه در حال بررسی بوده و پس از برگزاری 3 جلسه از دادگاه او، احتمال تبرئه وجود داشت.

سفير ايتاليا در تهران احضار شد

تلویزیون رژیم: سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص دستگيري معصومي نژاد خبرنگار صدا و سيما و يک ايراني ديگر در ايتاليا اظهار داشت: اخبار منتشر شده درباره اين دستگيري نشانگر بازي جديدي است که اين بازي با هدف حاشيه پردازيهاي خاص و اغراض مبهم انجام گرفته است.
رامين مهمانپرست افزود: ما براي توضيح خواستن و آگاهي يافتن از ابعاد اين موضوع سفير ايتاليا در تهران را فراخوانده ايم و به طور جدي اين موضوع را در دستور کار داريم.

کاریکاتور؛ چهارشنبه سوری، خامنه ای: ریش ناقابلی دارم

فیلم تازه منتشر شده از حمله بسیجی ها به دانشگاه مشهد

http://www.youtube.com/watch?v=T_9AQVMfSRc&feature=player_embedded

یک زندانی سیاسی کرد بعد از 4 سال بازداشت هنوز بلاتکلیف است

کوردستان میدیا: لقمان روزگرد، زندانی سیاسی کرد که 4 سال پیش توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصیش دستگیر شده بود تا کنون در بلاتکلیفی به سر می برد و از روند پرونده و اتهام خود هیچ اطلاعی ندارد.
كمپين دفاع از زندانيان سياسي و مدنی، ضمن اعلام این خبر افزود: لقمان روز گرد اهل شهر بوکان است که حدود 4 سال گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر دستگیر و مدتی را زیر شدیدترین شکنجه های ممکن در بازداشت اطلاعات شهر بوکان سپری کرده است. نامبرده سپس به اداره اطلاعات و زندان شهر ارومیه انتقال داده می شود که از آن وقت تا حالا بلاتکلیف در بند 3 زندان شهر ارومیه زندانی می باشد.

چهارشنبه سوری، آئین ملی و نشانه اتحاد ماست

برگزاری هر چه گسترده تر و آشكارتر آيين های نوروزی وظيفه ملی - مبارزاتی ماست و در ميان آيين های نوروزی، كه برگزاری دسته جمعی آن ميسر است، چهارشنبه سوری بهترين فرصت برای نمايش عشق به ميهن و آيين های ميهنی و اعلام انزجار از رژيم حاكم بر ميهنمان است.

برای حضور در مراسم چهارشنبه سوری امسال به ديگر هموطنانمان در خيابان ها و مراكز اصلی شهر محل سكونتمان بپيونديم تا ضمن نشان دادن اتحادمان ، بار ديگر ، و اينبار پرقدرت تر از هميشه ، صدای دادخواهيمان را به گوش جهان و جهانيان برسانيم.

یک عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر بازداشت شد

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

نوید خانجانی، فعال مدنی - دانشجویی شام‌گاه سه‌شنبه ۱۱ اسفندماه در منزلش در اصفهان بازداشت شد.

بنا بر گزارش‌های دریافتی، حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب، ۷ تن از ماموران امنیتی با حضور در منزل این فعال مدنی، ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی وی از جمله کامپیوتر اقدام به بازداشت او کردند.

نیروهای امنیتی که حکم بازداشت وی را از دادگاه انقلاب در دست داشتند، ابراز کردند وی را به دادسرای نیکبخت اصفهان خواهند برد و فردا او را به زندان اوین منتقل خواهند کرد.

نوید خانجانی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی است. وی همچنین به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده است و در سال‌های اخیر فعالیت‌های چشمگیری را در زمینه حق تحصیل انجام داده است.

با بازداشت نوید خانجانی، تعداد اعضای دربند کمیته گزارشگران حقوق بشر به ۷ تن رسید. در حال حاضر شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، نوید خانجانی، سعید جلالی‌فر، سعید کلانکی، سعید حائری و مهرداد رحیمی اعضای دربند این نهاد مدنی هستند.

آمریکا: گسست میان مردم ایران و یک رژیم پلیسی

رادیو فرانسه: سخنگوی وزارت امور خارجۀ امریکا، در گفتگوئی با خبرنگاران به رابطۀ ملت و دولت در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و آن چه را که از آن با عنوان"گسست" میان مردم ایران و یک رژیم به گفتۀ او "روز به روز پلیسی تر" می خواند مورد انتقاد قرارداد. سخنگوی وزارت امورخارجۀ آمریکا گفت این "گسست" از زمان اعلام پیروزی مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم بیشتر شده است.

از نظر ایالات متحدۀ آمریکا، جمهوری اسلامی ایران ظاهراً قصد ندارد به مسئولیت ها و تعهدات خود در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور احترام بگذارد.

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید واشنگتن، دیروز (سه شنبه) ضمن بیان این مطلب افزود مقامات جمهوری اسلامی ایران به جهانیان نشان داده اند که در نظر ندارند به مسئولیت های خود در این مورد احترام بگذارند. این سخنگو افزود اگر بنا بر این شیوه باشد، آمریکا به مراحل بعدی (برخورد با فعالیت های هسته ای ایران) خواهد پرداخت.

همزمان با این اظهارات سخنگوی کاخ سفید، فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ امریکا، در گفتگوئی با خبرنگاران به رابطۀ ملت و دولت در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و آن چه را که از آن با عنوان"گسست " میان مردم ایران و یک رژیم به گفتۀ او "روز به روز پلیسی تر" می خواند مورد انتقاد قرارداد. سخنگوی وزارت امورخارجۀ آمریکا گفت این "گسست" از زمان اعلام پیروزی مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم بیشتر شده است.

فیلیپ کراولی گفت مردم آن چه را که از٩ ماه پیش در ایران می گذرد به چشم خود می بینند و می فهمند که رژیم روز به روز از ماهیت پلیسی تری برخوردار می شود.

خبرگزاری فرانسه پس از اشاره به توقیف روزنامۀ اعتماد و هفته نامۀ ایراندخت و نیز دستگیری جعفر پناهی، سینماگر معروف ایرانی، در روز سه شنبه به نقل از سخنگوی وزارت امورخارجۀ آمریکا می نویسد دولت ایران شهروندان خود را از حق دسترسی به اخبار و اطلاعات محروم می کند. فیلیپ کراولی از این حق به عنوان "حقی جهانشمول" یاد کرده و محروم شدن مردم از آن را مورد انتقاد قرار داده است.

به باور این مقام آمریکائی، رویدادهای اخیر در ایران به آمریکا امکان خواهد داد تا دیگر قدرت های بزرگ جهان را به موافقت با اعمال تحریم های جدید علیه ایران در ارتباط با برنامۀ هسته ای این کشور متقاعد سازد.

در این میان، دولت کانادا در روز سه شنبه اعلام کرد در مقام رئیس دوره ای هشت کشور بزرگ صنعتی جهان ( گروه کشورهای موسوم به گروه ژ-هشت) از اعضای این گروه خواهد خواست در شورای امنیت سازمان ملل مجازات های تازه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب برسانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه از اوتاوا، وزیر امورخارجۀ کانادا این درخواست را در نشست وزرای امورخارجۀ هشت کشور در پایان ماه مارس مطرح خواهد کرد.

آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، ژاپن و روسیه در این گروه عضویت دارند. وزیر امورخارجۀ کانادا افزود از نظر این کشور تصویب مجازات های جدیدی علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد امری ضروری است.

60 درصد مردم آمریکا موافق استفاده از گزینه نظامی

به گزارش سایت عصر ایران، شبکه خبری " فاکس نیوز " آمریکا در یک نظر سنجی جدید از شهروندان آمریکایی نظر آنها را درباره اتمی شدن جمهوری اسلامی پرسیده است .

در این نظر سنجی که در به صورت تلفنی طی روزهای 23 و 24 فوریه (هفته گذشته) و از بین 900 نفر به عمل آمده است ، 60 درصد از پرسش شوندگان گفته اند که دیپلماسی و استفاده از تحریم در برابر سیاست اتمی جمهوری اسلامی کارایی ندارد.

در برابر این پرسش که آیا استفاده از دیپلماسی و تحریم در برابر جمهوری اسلامی کارایی دارد و یا اینکه باید از ابزار نظامی استفاده شود ؟ 25 درصد از پرسش شوندگان گفته اند که دیپلماسی و ابزار تحریم کارایی دارد ولی 60 درصد گفته اند که باید از ابزار نظامی علیه جمهوری اسلامی استفاده شود.

همچنین در پاسخ به این پرسش که دست یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای :

1- یک فاجعه
2- مشکلی که می توان آن را مدیریت کرد
3- مشکلی نیست
4- نمی دانم

56 درصد از شرکت کنندگان در نظر سنجی گفته اند که دست یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای یک فاجعه است ، 37 درصد گفته اند که مشکلی است که می توان آن را مدیریت کرد ، 3 درصد گفته اند که مشکلی نیست و تنها 3 درصد پاسخ نمی دانم داده اند

رزمایش نظامی چریک و ضد چریک نیروی دریايی پاسداران

ایرنا: رزمایش نظامی چریک و ضد چریک با بهره گیری از آخرین تجهیزات و تاکتیک ها با هدف افزایش هوشیاری و آمادگی رزمی و دفاعی کارکنان در نیروی دریایی سپاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این تمرین، نیروهای عمل کننده در قالب چریک و مهاجم و ضدچریک و مدافع سازماندهی شدند و با رعایت اصول حفاظت اطلاعات، نیروهای چریک توانستند با استفاده از تاریکی شب و با غلبه بر مقاومت های نیروهای ضد چریک، به داخل یگان های دفاعی و قرارگاهی نفوذ کنند.

فرمانده منطقه سوم دریایی سپاه، عملیات چریک و ضد چریک را یکی از مراحل این رزمایش عنوان و تاکید کرد که قصد داریم تا حالت های متفاوت دفاعی و تهاجمی را در شرایط مختلف تمرین کرده و نیروهای خود را برای احتمالات مختلفی که ممکن است حادث شود، آماده نگه داریم.

محكوميت يکی از عوامل رژیم در آمريكا به اتهام قاچاق اسلحه

جهان نیوز: دادگاهي در آمريكا يك ايراني بنام امير اردبيلي را به اتهام قاچاق اسلحه به ايران به حبس محكوم كرد.

اميرحسين اردبيلي در سال 1386 در گرجستان دستگير و به آمريکا تحويل داده شد وي توسط دولت فدرال آمريكا به اتهام قاچاق اسلحه براي ايران در ايالت Delaware آمريکا زنداني ا‌ست.

هنوز از واکنش مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه اطلاعی در دست نیست.

شورای حکام آژانس اتمی امروز پرونده رژیم را بررسی می کند

خبرگزاری مهر: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه گزارش جدید مدیر کل این آژانس درباره فعالیت هسته ای ایران را بررسی می‌کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه 10 اسفند در سخنان افتتاحیه نشست شورای حکام اعلام کرد که تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران دشوار است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به اظهارات اخیر یوکیو آمانو گفت: امیدواریم که آمانو رویکردش را درقبال ایران تغییر دهد.

نشست 5 روزه شورای حکام که از روز دوشنبه 10 اسفند درشهر وین پایتخت اتریش آغاز به کار کرده، بعنوان نخستین نشست سالانه این شورای 35 عضوی از دهم تا چهاردهم اسفند، ادامه خواهد داشت.

محبوبه کرمی فعال حقوق زنان بازداشت شد

هرانا - ساعت 10 شب گذشته، 11 اسفند، ماموران امنيتي با داشتن حكم تفتيش و بازداشت محبوبه کرمی، از اعضای کمپین یک میلیون امضاء و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به منزل او آمده و پس از بازرسی و جلب وسایل شخصی او و برادرش، وی را بازداشت کردند. تا کنون از محل نگهداری خانم کرمی اطلاعی به دست نیامده است.

به گزارش هرانا به نقل از محسن کرمی، برادر وی، تاریخ حکم صادره 5 خرداد بوده و اتهام مطرح شده، اغتشاش و شرکت در تجمعات ذکر شده بود. آقای کرمی در این رابطه متذکر شد که محبوبه در سال گذشته وقت رسیدگی به امور شخصی خود را نداشته و در حال پرستاری از پدرش که بیمار است بوده.

لازم به ذکر است این پنجمین باری است که محبوبه کرمی بازداشت می شود. بار اول و دوم در رابطه با درگیری های 18 تیر بازداشت شد. بار سوم، 24 خرداد 1387 به اهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و پس از 70 روز آزاد شد. باردیگر، 6 فروردین 1388 به همراه 11 تن از اعضای کمپین و فعالان جنبش زنان که قصد دیدار نوروزی با خانواده زهرا بنی یعقوب را داشتند به اتهام اخلال در نظم عمومی دستگیر و پس از 13 روز آزاد شد. در همه پرونده های فوق، حکم تبرئه برای وی صادر شده است.

افتخاری دیگر برای رژیم اسلامی، سن فحشا به 10 سال کاهش یافت

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار «فردا» گفت: در ایران پدیده زنان خیابانی در حال گسترش است. مطالعات نشان می دهد که سن فحشا به 10 سال کاهش یافته و دختران جوان که به تازگی وارد این کار شده اند بیشترین تعداد آنها را تشکیل می دهند.

دکتر "امان الله قرایی مقدم" در تبیین علل شیوع فحشا در کشور می گوید: مهمترین عامل بروز فحشا فقر و ناتوانی زنان در تامین مایحتاج اولیه زندگی شان است.طلاق و نابسامانیهای خانوادگی، افزایش حاشیه نشینی و مهاجرت ، بی سوادی و ناآگاهی و اعتیاد از جمله عوامل افزایش پدیده فحشا است. زنان به دلیل پایین بودن سطح آگاهی و عدم تکوین شخصیت و تلقین پذیری در این زمینه آسیب پذیر تر هستند. همچنین پدیده زنان خیابانی زاییده فرار دختران و زنان از خانواده است و عمده ترین عامل فرار زنان و دختران به نابسامانی های زندگی و خانوادگی باز می گردد و این نابسامانی فقط نابسامانی اقتصادی نیست.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: یك نهاد در کشور وجود ندارد به صورت اصولی به بررسی مشكلات زنان خیابانی بپردازد. در نتیجه هیچ آمار قابل استنادی برای حل این مشكل نیز وجود ندارد. در حالی که پدیده زنان خیابانی یکی از آسیب های مهم اجتماعی است، اما آمار رسمی برای وجود ندارد. از این رو به دلیل نبود آمار دقیق بیشتر طرح‌های ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی نیز درباره ساماندهی زنان خیابانی به دلیل عدم پذیرش جامعه و مسئولان با شكست رو به رو شده است.

موج فتنه را در منطقه و جاهای ديگر مشاهده می ‌كنيم

روزنامه آفتاب یزد: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هشدار داد كه جهان اسـلام از وحـدت و هـمـدلـي فاصله گرفته و در ‌همين ارتباط گفت:اختلافات، منحصر به جهان اسلام نيست و در مسيحيت هم وجود دارد اما در اسلام با حضور ‌محور اصلي وحدت يعني قرآن و پخش آن از رسانه‌هاي گوناگون انتظار بيشتري در مورد وحدت وجود دارد.‌ ‌به گزارش ايلنا، اكبر هاشمي‌رفسنجاني كه در همايش كنفرانس وحدت اسلامي اين سخنان را مي‌گفت ادامه داد: چيزي كه براي همه روشن است اين است كه جهان اسلام با همه ‌وسعت و امكاناتي كه دارد و مي‌تواند قوي‌ترين بخش جامعه بشري باشد، دچار اختلافات است و از وحدت و ‌همدلي مقداري فاصله دارد كه اين برخلاف خاص صريح قرآن، اسلام و عقل است.‌ ‌وي تاكيد كرد: يكي از ملاك‌هاي به دست آوردن اتحاد، تقواست و شايد اين كمبود براي جامعه ‌اسلامي وجود داشته باشد و بسيار دردآور است.‌ ‌وي با بيان اينكه <دردهاي مربوط به اختلافات بي‌علاج نيستند> تصريح كرد: برخي از اختلافات فكري و عقيدتي، ‌بخشي فقهي و قسمتي ديگر هم سياسي است كه دو نهاد درگير آن هستند و نزاع‌هاي فرعي فراواني هم وجود ‌دارد كه خود را به سه منبع ذكر شده اختلاف منتهي مي‌كنند.‌ ‌هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه <راه‌حل اصلي مشكلات در قرآن است> خاطرنشان كرد: ممكن است اختلافاتي در ‌تفسير وجود داشته باشد اما اگر نكات مشتركي را از آن بيرون بياوريم و تابلوي راه قرار دهيم، مي‌توانيم بسياري از ‌اختلافات و نزاع‌ها را حل كنيم و در عين حال مقداري از اخـتـلافـاتـي كـه بـايد باشد، بماند.‌ ‌وي با طرح اين پرسش‌‌كه <چه چيزهايي لازم است تا انساني مانند زمان پيامبر به دست بيايد> تصريح كرد: اگر ‌انسان‌ها عالم، آگاه، متقي و متخلق به اخلاق اسلامي پرورش يابند، هم تكامل سرعت مي‌يابد و هم اختلافات ‌كم مي‌شود و اختلافات باقي‌مانده نيز به بُعد ناداني يا بداخلاقي انسان‌ها برمي‌گردد و حتي در بين علما هم اگر ‌كساني مبتلا به سـوءاخلاق بـاشنـد اختلافـات بـروز مـي‌كنـد و لـذا علم اخلاق عمـده‌ترين راه ايجاد وحدت و پرهيز از ‌اختلاف و نزاع است.‌‌وي با بيان اينكه <اگر انسان‌ها قرآن را با دقت، مورد بررسي قرار دهند راه‌حل تمام انحرافات اخلاقي را پيدا مي‌كنند ‌كه رفتار ائمه شيعه و سني نيز از آن نشأت گرفته> گفت: متاسفانه در حوزه‌ها به اين مسئله پرداخته نمي‌شود ‌و علي‌رغم پرداختن به ادبيات، اصول و... به اخلاق به طور عيني و تحليلي توجه نشده و به طور رسمي تدريس ‌نمي‌شود در حالي كه بحث‌هاي اخلاقي قرآن بيشتر است.‌ ‌وي با تاكيد بر اينكه <در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه و رسانه‌ها بايد اخلاق در ابتداي كار تدريس شود> ‌ادامه داد: خداوند يك مسير بسيار عظيمي را تعبيه كرده و آن اجتهاد است و بحث‌هايي كه هم‌اكنون مطرح ‌است در ابتداي اسلام و مجتمع كوچكي مانند مدينه مطرح نبود و لذا از همان زمان پيامبر (ص) دستور تفقه داده شد و ‌اجتهاد مكمل خاتميت دين است كه اگر آن را نداشتيم آنچه از طريق اصحاب پيامبر (ص) و ائمه مي‌رسيم، كـافي نبود.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: اجتهاد بايد در فضاي آزادانديشي كه انسان بتواند به خوبي مطالعه ‌كند، انجام شود و آزادانديشي عضو اصلي اجتهاد است، زيرا قرآن هيچ‌گاه نگفته گوش‌هايتان را ببنديد و به حرف ‌كسي گوش ندهيد و اوج گـرفـتـن تمدن اسلامي نيز معلول آزادانديشي آن بود.‌‌وي با تاكيد بر اينكه <حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بايد به اختراعات و ابتكارات جديد در دنيا توجه كنند> گفت: خداوند ملتي ‌را كه گوش آن باز باشد و به خود اجازه دهد به دنبال بهترين‌ها برود و آنها را بپذيرد، دوست دارد و با وجود اجتهاد، ما ‌ظرفيت زيادي را در اين زمينه داريم و اين بابي است كه خداوند به روي ما باز كرده است.‌‌وي با بيان اينكه <تحجر، دگماتيسم و تعصب مانع آزادانديشي مي‌شود> تصريح كرد: علم و فرهنگ چيزي نيست كه ‌انسان بتواند از آن فرار كند و فرهنگ را مي‌توان در هر جامعه‌اي گسترش داد البته نشر دانش آسان‌تر از آن است.‌ ‌هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سفارش اسلام در مورد قرارگيري علم و دانش و تاكيد بر اينكه تعقل هيچ ‌سـازگـاري بـا تـحـجـر نـدارد به موضوع فرقه‌گرايي پرداخت و اظـهـار داشـت: بـرخـي فرقه‌ها ريشه‌هاي استكباري دارند اما ‌فرقه‌هايي كه خودمان مي‌سازيم پايه نزاع و خشونت مي‌شود و فرقه‌گرايي فكري يك موضوع من‌درآوردي است كه ريشه ‌آن در خوارج مي‌باشد. وي تاكيد كرد: تندروي و افراط و تفريط در اسلام وجود ندارد و اين مسئله از انحرافات تاريخي بشريت است و بايد ‌تـوجه داشت كه با اعتدال، همه مسائل را مي‌توان حل كرد.‌ ‌وي در پايان با هشدار نسبت به اينكه موج فتنه را در منطقه خودمان مـي‌بـيـنم كه از اختلافات عمدتا سياسي ‌سرچشمه مي‌گيرد، ابراز عقيده كرد: اشكال عمده اين اختلافات در اخلاق است و لذا اخلاقيون بايد به داد بشريت ‌برسند.

حمله جمعی از نیروهای شبه‌ نظامی به منزل مسکونی کروبی

سحام نیوز- در پی حمله جمعی از نیروهای خودسر و شبه‌نظامی به منزل مسکونی مهدی کروبی و ایجاد مزاحمت برای همسایگان وی و خانواده‌اش، فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی اقدام به انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به ملت ایران کرد. در این نامه آمده است:

بسمه تعالی

در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند ایران اسلامی ره به جایی می بریم که نه تنها دیگر آرمان و اندیشه های بنیانگذار کبیر امام خمینی(ره) به فراموشی سپرده شده است بلکه جریانی تمامیت خواه و تحجرگرا که همواره حضرت امام نیز نسبت به نفوذ آن به عرصه حاکمیت دل نگران بودند ، با استقرار در این عرصه مترصد بهره گیری از هر فرصتی برای به مسلخ بردن اصول مترقی قانون اساسی، حذف وفاداران به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و اندیشه های آن حضرت بدان جهت که با اندیشه خودشان قرابتی ندارد ، هستند و تمامیت خواهان حاکم این روزها نه تنها فعالان سیاسی معتقد به اصلاحات در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی را بر نمی تابند بلکه برآنند تا با بهره گیری از توان افرادی که مفهوم ” آزادی حداقل هم ” در اندیشه شان معنایی ندارد به استقرار حاکمیت یکدست مورد خواستشان دست یابند ؛ و وااسفا که در این عرصه بر خلاف روال گذشته حتی قائل به پذیرش فضای نقد حداقلی در میدان مطبوعات هم نیستند .

۱ – اینجانب فاطمه کروبی متاسفم از اینکه این روزها باید داد از فراموشی قانون و حاکمیت تمامیت خواهی جریانی برآورم که هیچ حرکتی را تحمل نمی کنند ، وقتی همسرم به سنت همیشه برای تجدید بیعت با آرمان های امام در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور می یابد با باتوم و گاز فلفل به او حمله می کنند و در همان جا فرزندم علی را دستگیر کرده و مورد آزار،کتک و شکنجه قرار می گیرد و مورد سخیف ترین و زشت ترین فحشها و توهین ها نسبت به خود و خانواده قرار می گیرد و هیچ گروهی مسئولیت چنین برخوردی را نمی پذیرد ،جالب آنکه دادستان هم اظهار بی اطلاعی می کند در حالیکه در آخرین مرحله او را به یکی از مراکز نیروی انتظامی می برند که موبایلش تا چند روز پیش در آنجا بود.

۲-روز یکشنبه گروهی بی نام و نشان با عنوان همیشگی ستادهای خودجوش مردمی با بلندگو و فریادهای مکرر در مقابل منزل مسکونی و استیجاری مان در ساختمان ۵ طبقه ای در خیابان نیاوران که تنها در یک طبقه آن ما سکونت داریم ، تجمع کرده و با فریاد ها و پرتاب کردن اشیایی چون گوجه و تخم مرغ به سمت ساختمانی که محل رفت و آمد دیگر همسایگان ماست به ایجاد رعب و وحشت میان سایر ساکنان محله پرداختند . گروهی که چنین فریاد بر می آوردند و خواستار برخورد با مهدی کروبی بودند گویی فراموش کرده اند که آقای کروبی سالهاست که نسبت به چنین بی مهری هایی در دوران مبارزه با رژیم پهلوی و چه در نظام جمهوری اسلامی عادتی دیرینه دارند و از این سخنان سخیف و بی محتوای عناصری معلوم الحال صحنه را خالی نخواهند کرد. جبهه رسانه ای تمامیت خواهان ،حقوق بگیران اجیر شده را خانواده معزز و محترم شهدا نامیدند که لازم است یاد آوری شود این خانواده ها دارای شأن و منزلت و مورد احترام همه هستند ،اگر لازم باشد فیلم و حرکات این اوباشها را منتشر خواهم کرد .

۳- اینک باید تاسف بخورم به حال کشور و دولتمردانش که حتی تحمل تنها روزنه های تنفس عرصه نقد از سوی مطبوعات را هم ندارند . دیگر جای تاسفی باقی نمی ماند برای آنکه مرگ مجله ام ” ایران دخت ” ‌۹ ساله ام را به نظاره بنشینم که در طول این سالها فقط دو مورد تذکر داده شده و رعایت هم نمودیم چرا که مدت هاست فریاد خاموشی ” قانون “‌را می شنوم . اما امروز اینکه ” ایران دخت “‌ را نه به جرم ناکرده مطبوعاتی اش بلکه به اتهام عدم التزام مجمع اسلامی بانوان به قانون اساسی ! به مسلخ بردند انتظار نبود . مجمع اسلامی بانوان که از ۲۰/۹/۷۷ سیاسی شده ، از تشکلهای فعالی بوده که در عرصه های مختلف اعم از سیاسی،اجتماعی و فرهنگی نقش به سزایی داشته و در بین احزاب ،امتیاز سوم یا چهارم را از وزارت کشور کسب نموده است.

۴- متاسفم که باید بگویم مجله ایران دخت با پیشنهاد فردی بسته شد که علی رغم ادعاهایش مبنی بر آنکه با فرهنگ دموکراسی آشنایی دارد هیچ اعتقادی به آزادی ندارد . مجله ایران دخت با پیشنهاد جناب محمد علی رامین بسته شد که دو روز قبل از آنکه چنین تصمیمی اعلام شود طی تماس تلفنی با اینجانب با ادبیاتی زشت و ناپسند گفتند “‌اگر آقای کروبی در هر کشور دیگری بود باید اعدام می شد “‌ به نظر می رسد جناب رامین که سخت ترین روزهای انقلاب و دوران جنگ تحمیلی را در اروپا سیر می کردند و این روزها به نحو عجیبی انقلابی ؛البته از نوع خود شده اند ؛نه تنها می خواهند آقای کروبی را به عنوان فردی که از سال۱۳۴۱به مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند به پای چوبه دار در نظام جمهوری اسلامی ببرد بلکه مجله ایراندخت را در جلسه ای که متعلق به جریان فکری نزدیک به ایشان است بی هیچ بهانه ای و شاید تنها بدان دلیل که مورد اقبال و خواست عمومی قرار گرفته بود به تعطیلی می کشاند و آن را اعدام می کند .

اما اکنون من به آقای رامین و دیگر همفکرانشان می گویم که هیچ گاه نمی توانید اندیشه ای را به مسلخ ببرید و اعدام کنید ،تفکر و اندیشه همواره می ماند و این گونه رفتارهای غیر قانونی و غیر معقول محکوم به شکست است از آنجا که دستور صادره علیه ایراندخت غیر قانونی صادر گردیده ،مجمع اسلامی بانوان به شکایت قضایی از این رفتار اقدام خواهد کرد و امیدوارم دستگاه فضایی مطابق وظیفه ذاتی خود به تظلم رسیدگی کرده و اجازه ندهند قوه مجریه حقوق و آزادیهای اشخاص حقیقی و حقوقی را به همین سادگی پایمال کنند.

فاطمه کروبی

دبیر مجمع اسلامی بانوان

احکام سنگین برای دانشجویان آسیب دیده کوی

سایت ندای سبز آزادی: بنا به گزارش‌های رسیده از دانشگاه تهران، پس از فیلم افشاگرانه بی بی سی در مورد حمله به کوی، کمیته انضباطی دانشگاه تهران و کمیته‌های دانشکده‌های تابعه اقدام به صدور احکام بسیار سنگین اخراج و تعلیق برای دانشجویانی کرده‌اند که در جریان حمله ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۸ به کوی آسیب دیده یا بازداشت شده بودند.

بسیاری از این دانشجویان، در ابندای سال جاری تخصیلی نیز با محرومیت از تحصیل و محدودیت ورود به خوابگاه کوی دانشگاه مواجه شدند، با این حال احکام کنونی اغلب بسیار سنگین‌تر از قبل است. ظاهراً محروم کردن و اخراج کردن آسیب دیدگان اولین قدم کودتاچیان در واکنش به افشاگری نیروهای امنیتی علیه یکدیگر بوده که در بی بی سی انعکاس یافت. این نیز جلوه دیگری از عدالت موعود کودتاست.

تفکیک جنسیتی در دانشگاه بهشتی

سایت آفتاب: دانشگاه شهید بهشتی تهران همزمان با شروع ترم جدید تحصیلی در این دانشگاه فهرست های حضور و غیاب دانشجویان را در تمامی دانشکده های خود برای دانشجویان دختر وپسر تفکیک کرده است.

بر این اساس برخی از اساتید در کلاس های درس دانشجویان مکلف به جدا نشستن دختران و پسران کرده اند، که این امر با اعتراض برخی از دانشجویان همراه شده است.

همچنین براساس اعلام برخی از دانشجویان تعدادی از مبادی ورودی این دانشگاه همچون در دانشکده دندان پزشکی، بهداشت و ادبیات برای دانشجویان دختر و پسر تفکیک شده است.

مخالفت دستگاههای امنیتی با برگزاری مراسم سالگرد دکتر مصدق

سایت میزان خبر : حسین شاه حسینی فعال ملی با سابقه و سخنگوی هیات امنای احمد آباد (مزار دکتر مصدق) با اعلام اینکه مطابق رویه سالهای اخیر از مدتها قبل در نامه هایی به فرمانداری نظرآباد و استانداری تهران زمان و برنامه مراسم چهل و دومین سالگرد درگذشت رهبر نهضت ملی ایران را ارائه کردیم، افزود تمام نهادهای مورد مراجعه پاسخ نهایی را به روز سه شنبه موکول نمودند و در نهایت در مراجعه روز سه شنبه من به اتفاق محمود مصدق نماینده خانواده دکتر مصدق به بخشداری نظرآباد از مخالفت شورای تامین استان با برگزاری هرگونه مراسمی در قلعه احمد آباد خبر دادند.

این در حالیست که قلعه احمد آباد یک ملک کاملاً شخصی بوده و بنابر قانون برگزاری مراسمی نظیر سالگرد درگذشت افراد در آن نیازی به مجوز ندارد.

شاه حسینی با اعلام این مطلب به «میزان خبر» گفت: مسوولان سیاسی و امنیتی با بهانه هایی نظیر وضعیت ممکلت و احتمال سو استفاده فرصت طلبان با برگزاری مراسم مخالفت نموده اند افزود: در ساعات پایانی روز سه شنبه نیز از سوی برخی نهادها با تماسهای تلفنی خواهان اعلام لغو مراسم از سوی هیات امنا و خانواده دکتر مصدق شدند که آنان نیز از پذیرش این درخواست امتناع نموده اند و حضور علاقمندان بر مزار دکتر مصدق را امری شخصی دانسته اند که افراد با مسوولیت خود انجام می دهند.

قاچاق سلاح؛ دستگیری دو مامور رژیم در ایتالیا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستان ضد تروریستی شهر میلان در ایتالیا امروز اعلام کرد دو تبعه ایرانی بهمراه پنج تبعه ایتالیايی به دلیل صارات غیرقانونی سلاح به رژیم تهران و نقض تحریم های بین المللی دستگیر شدند.

به گفته این منبع، دو تبعه ایرانی دستگیر شده برای رژیم تهران کار می کردند.

دادستان ضد تروریستی شهر میلان گفت دو تبعه ایرانی دیگر نیز در این ماجرا دست داشتند که هم اکنون در ایران بسر می برند.

وی افزود برخی از این افراد، عضو سرویس مخفی رژیم تهران هستند.

بازداشتهای گسترده؛ یورش ماموران به منازل فعالان حقوق بشر

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

یورش نیروهای امنیتی به منازل حسام میثاقی و سپهر عاطفی، دو عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر/ اتهام محاربه برای این دو فعال مدنی

صبح امروز، چهارشنبه ۱۲ اسفندماه تعدادی از نیروهای امنیتی با حضور در منازل حسام میثاقی و سپهر عاطفی در اصفهان، به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی اقدام نمودند اما به دلیل عدم حضور این دو فعال حقوق بشر در منازلشان موفق به بازداشت آن‌ها نشدند.

این افراد حکم دادگاه انقلاب برای بازداشت میثاقی و عاطفی را در اختیار داشتند. به گفته خانواده‌های این دو فعال مدنی، اتهام این افراد از سوی نیروهای امنیتی، «ارتباط با منافقین» و «محاربه» عنوان شده است. همچنین ماموران اضافه نمودند که طی پروژه‌ی بازداشت «اعضای جنبش نرم» برای دستگیری این افراد اقدام نموده‌اند.

از منزل میثاقی، تعداد زیادی سی‌دی، اسناد، مودم و همچنین کامپیوتر شخصی وی را ضبط نمودند. از منزل عاطفی نیز کامپیوتر، مودم و تعدادی کتب شخصی ضبط گردید.

این درحالی است که شب گذشته، نیروهای امنیتی نوید خانجانی دیگر عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر را در اصفهان بازداشت کرده بودند. در حال حاضر ۷ تن از اعضای این نهاد مدنی در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند.

حسام میثاقی و سپهر عاطفی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و از اعضای هیئت موسس جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی هستند. این دو فعال مدنی، به دلیل به اعتقاد به آیین بهایی از تحصیل در دانشگاه محروم شده‌اند.

همچنین گزارش شده دکتر حسام فیروزی، فعال حقوق بشر و پزشک تعدادی از زندانیان سیاسی شب گذشته با مراجعه‌ی ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

گزارشها حاکی است که بهزاد مهرانی وبلاگ نویس و فعال حقوق‌بشر نیز صبح امروز در خیابان بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

احضار و محاکمه 2 عضو سندیکای شرکت واحد

احضار و محاکمه 2 عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران
بنابه گزارشات رسیده به فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،آقای همایون جابری از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران روز گذشته به دادگاه انقلاب فراخوانده شد ومورد محاکمه قرار گرفت.
روز سه شنبه 11 اسفندماه آقای همایون جابری 33 ساله از اعضای سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران و حومه بدلیل اینکه قصد شرکت در گرامیداشت روز جهانی کارگر در سال جاری را داشت به شعبه 14 دادگاه انقلاب تهران فراخوانده شد. در احضاریه آقای جابری قید شده بود که می بایست راس ساعت 09:00 در دادگاه برای محاکمه حاضر شود .ولی بعد از 2:15 ساعت تاخیر ، دادگاه ساعت 11:15 تشکیل و تا ساعت 13:30 ادامه داشت. او توسط فردی بنام محمدی رئیس شعبه 14 دادگاه انقلاب مورد محاکمه قرار گرفت. نماینده دادستان اتهاماتی مانند ،اقدام علیه امنیت ملی و اقدام علیه نظام را به او نسبت داد. آقای جابری و وکیلش آقای خورشید اتهامات فوق را رد کردند. محمدی به پرونده سازیهای سالهای گذشته که بسته شده پرداخت وبا لحن تهدید آمیزی خطاب به آقای جابری گفت:"جوری واصت رای میدهم که دنبال این کارها دیگه نری"و ادامه داد چه جوری که تا به حال به تو حکم ندادند. محمدی رئیس شعبه 14 دادگاه انقلاب همچنین مسئله آقای منصور اسالو را پیش کشید و اظهار تاسف کرد که چرا به او کم حکم داده است.
آقای همایون جابری 3 ساعت قبل از شروع مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر در خیابان توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به زندان اوین منتقل شد و 3 هفته در بازداشت بسر برد. از این پرونده سازی 10 ماه می گذرد که آقای جابری به دادگاه فراخوانده می شود و به نظر می آید که هرچه به روز جهانی کارگر نزدیک می شویم پرونده های ساخته شده توسط وزارت اطلاعات بیشتر به جریان گذاشته می شود.
همچنین آقای غلامرضا خانی عضو دیگر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه روز شنبه 10 اسفند ماه بدلیل گرامیداشت روز جهانی کارگر به دادگاه فراخوانده شد ولی جلسه دادگاه او برای زمان نامشخصی به تعویق افتاد.
لازم به یادآوری است آقای همایون جابری 10 ماه است که از کار در شرکت واحد اتوبوس رانی تهران معلق شده است و از حقوق و مزایا محروم می باشد.او طی شکایتی به اداره کار موفق به اخذ حکم بازگشت به کار شده است ولی حراست که از شعب وزارت اطلاعات در شرکت واحد اتوبوس رانی تهران می باشد از بازگشت به کار او ممانعت می کند.آقای جابری در سال 1384 در آستانه اعتصاب گسترده کارکنان شرکت واحد دستگیر و به بند 209 منتقل شد و مدتی را در بازداشت بسر برد. او همچنین در سال 1386 هنگامی که به منظور حمایت از آقای منصور اسالو به منزل آنها مراجعه کرده بود دستگیر و به مدت 31 روز در بازداشت بسر برد.
در حال حاضر منصور اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد تهران و آقای ابراهیم مددی در بازدشت بسر می برند.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،تعلیق از کار ،قطع حقوق و مزایا ،پرونده سازی، احضار به دادگاه و تهدید به محکومیت کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران را محکوم می کند و از سازمان جهانی کار و سندیکاههای کارگری جهان خواستار حمایت از کارگران ایران است.
12 بهمن ماه برابر با 03 مارس 2010

وضعیت زندانیان سیاسی فوق را به سازمانهای زیر گزارش گردید:
سازمان جهانی کار
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

سركرده انتظامى قم: چهارشنبه سوری فساد اجتماعى است

سركرده نيروى انتظامى قم گفت: اگر افرادى بخواهند در چهارشنبه آخر سال از موازين تعيين شده قانونى تخطى کنند، با آنها برخورد قانونى خواهد شد. نيروى انتظامى امسال افرادى را که در سنوات گذشته و به خصوص سال گذشته براى شهروندان در اين زمينه ايجاد مشکل مى ‌کردند را با توجه به سوابقشان روز سه شنبه بازداشت خواهد کرد و اجازه فعاليت به آنها را نخواهد داد.

پاسدار توكلى گفت، مراسم چهارشنبه سورى در باورهاى دينى مردم جايگاهى ندارد. مراسم چهارشنبه سورى، امروزه از حالت يک آيين بيرون رفته و به يک فساد اجتماعى تبديل شده است.

مزدوران رژیم دختر جوانی را در زندان بوکان بقتل رساندند

سایت روزنه: نیروهای اطلاعاتی و انتظامی رژیم دختر جوانی را در زندان بوکان بقتل رساندند و با ضربات مشت و لگد یک پیرمرد ساکن نوسود را کشتند

بنا به اخبار رسیده از بوکان، چند روز پیش گلچین صالح پور 22 ساله از یک خانواده بسیار فقیر و اهل محله پشت تپه مهاباد که درزندان بوکان بسر می برد، به دلایلی که هنوز روشن نیست توسط عوامل رژیم کشته شده است. گلچین صالح پور در طول زمان زندان مدام تحت شکنجه های وحشیانه ماموران اطلاعاتی رژیم در زندان قرار داشته است و احتمال این می رود که در زیر شکنجه جان خود را از دست داده باشد.لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی حکومت اسلامی در شهر بوکان، بعد از کشتن گلچین صالح پور بدون مطلع کردن خانواده اش او را در محلی دفن می کنند و تنها برای لحظاتی به مادرش اجازه داده اند که جنازه او را ببیند و به او نگفته اند که در کجا بخاک سپرده می شود. همچنین نیروهای اطلاعاتی، مادر گلچین را تهدید کرده اند که نباید در هیچ جایی از کشته شدن دخترش حرفی بزند.

همچنین روز چهارشنبه 6 اسفند یک شهروند از اهالی نوسود به نام محمد رضا خالدی که پیشتر توسط نیروهای انتظامی به شدت مورد ضرب و شتم قرر گرفته بود بر اثر شدت جراحات وارده در یکی از بیمارستانهای کرمانشاه جان خود را از دست داد.محمد رضا خالدی پیرمردی فلج بود که از طریق نگهبانی از تاسیسات شهرداری نوسود امرار معاش مینمود. وی در تاریخ 27 بهمن ماه گذشته توسط نیروهای انتظامی در حالی که مشغول نگهبانی بود زیر ضربات مشت و لگد و باتوم قرار میگیرد، اما پس از آنکه ماموران به اشتباه خود در خصوص شناسائی فرد مورد نظرشان پی می برند نامبرده را در حالیکه بر اثر شدت ضربات وارده بیهوش شده بود رها کرده و محل را ترک می کنند. اهالی منطقه محمد رضا را به یکی از بیمارستانهای کرمانشاه منتقل می کنند، اما روز 7 اسفند به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست می دهد.

بازداشت بهزاد مهرانی و حسام فیروزی، دو فعال حقوق بشر

نیمه شب گذشته بهزاد مهرانی و حسام فیروزی دو وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
به گزارش هرانا، نیروی های امنیتی صبح امروز دوبار جهت بازداشت بهزاد مهرانی به منزل وی مراجعه نمودند، در مراجعه اول که در ساعت 9:30 صبح امروز رخ داد بهزاد مهرانی از همکاران جموعه فعالان حقوق بشر در ایران و روزنامه نگار بازداشت و کلیه لوازم شخصی از جمله سی دی ها و کامپیوتر وی نیز ضبط شد.
در مراجعه تیم دوم نیز که برای بازداشت نامبرده مراجعه شده بود پس از کسب اطلاع از بازداشت وی توسط تیم اول در ساعاتی قبل، وارد منزل نشدند.
همچنین در طی یورش هماهنگ شب گذشته ( ساعت 10 – 11 شب ) به منازل فعالین، دکتر حسام فیروزی از فعالان حقوق بشر و وبلاگ نویس نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
از دلایل بازداشت و اتهامات وارده به بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست اما احتمال می رود در طی موج گسترده بازداشت فعالان حقوق بشر در شب گذشته این دو فعال مدنی نیز بازداشت شده باشند.

اعتراض شدید وزیرخارجه آلمان به سرکوب مردم ایران

رادیو آلمان: گیدو وستروله وزیر امورخارجه آلمان در سخنرانی در برابر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نقض حقوق بشر در ایران را به شدت محکوم کرد. او گفت که شورای حقوق بشر نمی‌تواند سرکوب پایه‌ای‌ترین حقوق مردم ایران را نادیده بگیرد.

وزیرخارجه آلمان، ضمن تاکید بر وظیفه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در مورد دفاع از آزادی عقیده، گفت:«سرکوب خونین تظاهرات، سلب حق آزادی بیان و نقض غیرقابل تحمل سایر حقوق پایه‌ای مردم ایران چیزی نیست که شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد بتواند و بخواهد آن را نادیده بگیرد.»


آلمان در کنار مردم ایران

گیدو وستروله، رهبر حزب دموکرات آزاد آلمان ضمن اعلام این نکته که دولت آلمان روند امور ایران در ماه‌های اخیر را با دقت دنبال می‌کند، افزود:«مدافعان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران، زنان، فعالان سندیکائی، اقلیت‌های مذهبی و شهروندان عادی ایران، فقط خواستار حقوقی هستند که قانون اساسی کشورشان برایشان تضمین کرده است. این انسان‌ها باید بدانند که آلمان محکم در کنار آن‌ها ایستاده است.»

ایران تنها کشوری بود که وزیر خارجه آلمان در نشست شورای حقوق بشر، با ذکر نام از آن یاد کرد. خبرگزاری آلمان نوشت:«دولت در تهران پس از انتخابات جنجال‌آفرین ژوئن ۲۰۰۹ علیه مخالفان خود با خشونت وارد عمل شد. سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر ایران را به سرکوب مخالفان و اقلیت‌ها متهم می‌کنند.»


آزادی مذهب برای همه

وزیر خارجه آلمان، در نشست شورای حقوق بشر، خواستار رعایت آزادی مذهب در سراسر جهان شد و گفت:«هر انسانی باید بتواند با عقیده‌ای که فکر می‌کند حقیقت است زندگی کند. همچنین تغییر مذهب باید بدون هیچ محدودیتی مجاز باشد.» وستروله از شورای حقوق بشر خواست که برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در هر کشور، یک ناظر ویژه معرفی کند. به عقیده وزیر خارجه آلمان، تعیین چنین ناظرانی، بر اعتبار شورای حقوق بشر می‌افزاید و اقداماتش را ثمربخش‌تر می‌کند.

سایت نزدیک به جبهه مشارکت: انتفاضه سبز بر پا خواهیم کرد

در صورت عدم لغو احکام صادره اعدام برای جوانان بی‌گناه:
انتفاضه سبز بر پا خواهیم کرد

سایت ندای سبز آزادی: برپا کردن انتفاضه سبز و شکست سر هر مزدوری در هر جا که باشد نخستین پاسخ ما به اعدام احتمالی محمد امین ولیان خواهد بود

جمهوری اسلامی همه خطوط را می‌شکند تا در مقام شکنجه و اعدام و و بی عدالتی در جهان رتبه‌ای کسب کند که هیچ کس را در دنیای امروز یارای رقابت با او نیست؛ تبریک به رهبرانش! این خون تشنگی بی استدلال، این سبوعیت بی منطق نظیر ندارد. زمانی که آرش رحمانی‌پور و محمد علی زمانی را بی‌گناه کشتند، گفتند که آن‌ها را به جرم دست داشتن در حوادث پس از انتخابات کشته‌اند. ادعایی که دروغ بودنش از روز بر همگان روشن‌تر بود. دیری نگذشت که جواد لاریجانی، در مقام نماینده قوه قضاییه به فرنگ رفت و آن‌جا به صراحت گفت که اعدام این دو تن ربطی به حوادث پس از انتخابات ندارد. معلوم شد مهم کشتن بوده است نه دلیل کشتن. معلوم شد کشتن این‌ها برای رفع عطش خون تشنگی رهبران متکبر بوده است و نه برای جلوگیری از این یا آن حادثه معلوم شد حکم به اصطلاح دادگاه برای خود آقایان هم مضحکه‌ای بیش نیست.

برپا کردن انتتفاضه سبز و شکست سر هر مزدوری در هر جا که باشد نخستین پاسخ ما به اعدام احتمالی محمد امین ولیان خواهد بود. قسم خواهیم خورد که هم‌چون او فریاد مرگ بر دیکتاتور تا محو دیکتاتوری از زبان و قلم‌مان نیفتد. دیکتاتور شب آرام نخواهد داشت و روز خوش نخواهد دید اگر باز هم بیش از این دست در خون جوانان ما کند.

همه ما محمد امین ولیان هستیم. همه ما آرش رحمانی‌پور و محمد علی زمانی هستیم. همه ما ندا و سهراب و محس و رامین هستیم. ما همه یک تنیم در برابر پیکر متعفن و پوسیده استبداد. سنگ‌های ما روزی نه چندان دور این مجسمه تعفن و دروغ را از هم خواهد پاشید. به امید آن روز.

اجماع جهانی برای تحریم بیشتر جمهوری اسلامی

رادیو آلمان: نشانه‌های وحدت نظر بر سر تحریم بیشتر ایران، در آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا آشکار شده است. دو مقام آمریکایی در سفر به چین می‌کوشند زمینه‌های لازم را برای همصدایی چین نیز فراهم آورند.

امروز (چهارشنبه ۳ مارس، ۱۲ اسفند) کشورهای عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک پشتیبانی خود را از قطعنامه‌ای که احتمالا از سوی شورای امنیت برای تحریم ایران صادر خواهد شد، اعلام کردند.


ایران و تحریک‌های تازه

بیانیه اعضای اتحادیه اروپا به وسیله خوزه لوئیز روسلو، نماینده‌ی اسپانیا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به آگاهی سایر اعضای شورای حکام رسید. اسپانیا در حال حاضر ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. به گزارش خبرگزاری آلمان، نماینده‌ی این کشور در شورای حکام، ضمن انتقاد شدید از جمهوری اسلامی گفت: «ایران با آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد پیمان کنترل تسلیحاتی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را نقض کرده است. اعلام تصمیم ساختن ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم و کاهش سطح همکاری با آژانس نیز تحریکی تازه و بی‌احترامی به جامعه جهانی است.»

به گفته نماینده اسپانیا در شورای حکام، علاوه بر اعضای اتحادیه اروپا، کشورهای نروژ، آلبانی و اوکراین نیز از بیانیه جدید پشتیبانی کرده‌اند.


حرکت به سوی اجماع جهانی

پیشنهاد صدور قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گسترش تحریم ایران، نخستین بار از سوی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، مطرح شد و مورد پشتیبانی انگلستان، فرانسه، آلمان و روسیه قرار گرفت. اما چین همچنان با این اقدام مخالف است.

روز سه‌شنبه این هفته (۲ مارس) جفری بیدر، مشاور باراک اوباما در امور آسیایی، و جیمز اشتاین‌برگ، معاون وزارت خارجه آمریکا، برای رایزنی با مقامات چینی وارد پکن شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، این دو مقام می‌کوشند رهبران چین را به شرکت در "کنفرانس ایران" تشویق کنند. این کنفرانس قرار است در ماه آوریل برای بررسی وضعیت ایران در واشنگتن برپا شود.


نزدیکی روسیه به غرب

همزمان با ورود مقام‌های آمریکایی به پکن، "ویتالی چورکین"، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که از سوی مسکو مامور کار کردن روی پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران شده، اما هنوز این پیش‌نویس را دریافت نکرده است.

روز سه‌شنبه دمیتری مدودیف، رئیس‌جمهور روسیه، در پاریس گفت که اگر با ایران مخرج مشترکی پیدا نشود، روسیه حاضر است اعمال تحریم های تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار دهد.

در این شرایط علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با پرس‌تی‌وی گفت که ایران خود را ملزم به اجرای پروتکل الحاقی نمی‌داند. وی افزود: «ما با توجه به این که ثابت کرده‌ایم قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای قانونی ندارد، به این قطعنامه‌ها اهمیت نمی‌دهیم.»

سلطانیه بار دیگر مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ تصمیم می‌گیرد. وی گفت: «تلاش برخی از کشورهای غربی، از جمله آمریکا، برای اعمال نفوذ و دخالت در وظیفه بی‌طرفانه مدیر آژانس تاسف بار است.»

mercredi 3 mars 2010


فراتر از توحش؛ شکنجه یک مادر توسط مزدوران رژیم

وبلاگ انقلاب می کنم

فراتر از توحش: شکنجه یک مادر توسط مزدورهای جمهوری اسلامی

"پسرم 14 روز در سردخانه بود، و ما در نهایت استیصال، برای یافتن خبری از او هر روز دم زندان اوین، آگاهی، و . . سرگردان بودیم. در طول این 14 شبانه روز، روزها موبایل پسرم خاموش بود و هر شب بعد از ساعت 12 با موبایلش به خانه مان زنگ می زدند و صدای نفس نفس زدن ممتد و خسته کسی از آنطرف شنیده می شد. اینکار در طول هر شب، چند بار تکرار می شد."
قسمتی از رنج نامه مادر شهید مصطفی کریم بیگی که در روز عاشورا به دست بسیجی ها کشته شد (از وبلاگ مادران عزادار).

جعفر پناهی کارگردان سینما دستگیر شد

بنابر گزارش دریافتی پویا خبر از تهران دوشنبه شب 10 اسفند ساعت 22 بیش از 25 تن از ماموران وزارت اطلاعات طی عملیاتی به منزل مسکونی جعفر پناهی، کارگردان صاحب نام ایرانی، یورش بردند.
بنابر این گزارش سه تن از ماموران امنیتی دوربین به دست همراه زنانی که از پوشش کامل اسلامی برخوردار بودند در این عملیات دیگر ماموران امنیتی را همراهی می کردند.
تفتیش منزل جعفر پناهی تا ساعت 3:30 بامداد امروز سه شنبه به طول انجامید و پس از آن ماموران وزارت اطلاعات آقای پناهی را به همراه همسرش طاهره پناهی و دخترش سولمازپناهی و حدود 12 تن از دوستان و میهمانانی که منزل ایشان بودند، با مقدار زیادی از وسایل و مدارک به مکانی نامعلوم منتقل کردند.
علیرغم تاکید جعفر پناهی برعلت یورش به منزل و دستگیر وی و میهمانانش، ماموران از دادن هرگونه پاسخی خودداری کردند.
پیش از این در تاریخ 14 فوریه ماموران وزارت اطلاعات تهدید کرده بودند تا در صورت ادامه اعتراض نسبت به توقیف پاسپورتش او را دستگیر و روانه زندان خواهند کرد.
فرهنگسرای پویا – پاریس- سه شنبه دوم مارس دو هزار و نه

هاشمی رفسنجانی:اخلاقیون به داد بشریت برسند

شبکه جنبش راه سبز(جرس): رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داد كه جهان اسلام از وحدت و همدلی فاصله گرفته است و در همین ارتباط گفت:اختلافات منحصر به جهان اسلام نیست و در مسیحیت هم وجود دارد اما در اسلام با حضور محور اصلی وحدت یعنی قرآن و پخش آن از رسانه‌های گوناگون انتظار بیشتری در مورد وحدت وجود دارد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اكبر هاشمی‌رفسنجانی در همایش كنفرانس وحدت اسلامی كه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: چیزی كه برای همه روشن است این است كه جهان اسلام با همه وسعت و امكاناتی كه دارد و می‌تواند قوی‌ترین بخش جامعه بشیری باشد دچار اختلافات است و از وحدت و همدلی مقداری فاصله دارد كه این برخلاف خاص صریح قرآن، اسلام و عقل است.

وی افزود: حیف است كه نزدیك به 60 كشور مستقل اسلامی با در دست داشتن بهترین نقاط سوق‌الجیشی جهان و مكتب انسان‌ساز و راهنمایی به نام قرآن نتواند از نعمت اتحاد برخوردار باشند. البته نمی‌گویم كه از اتحاد برخوردار نیستیم ولی این میزان كم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه ارزش همدلی و اتحاد كاملا روشن است و ضررهای تشتت و جدال نادرست كه اتلاف منابع، وقت و فرصت‌ها می‌باشد عیان است یادآور شد: اختلافات منحصر به ما نیست و در مسیحیت هم وجود دارد اما در اسلام با حضور محور اصلی وحدت یعنی قرآن و پخش آن از رسانه‌های گوناگون انتظار بیشتری در مورد وحدت وجود دارد.

هاشمی‌رفسنجانی تاكید كرد: یكی از ملاك‌های به دست آوردن اتحاد تقواست و شاید این كمبود برای جامعه اسلامی وجود داشته باشد و بسیار دردآور است.

وی با بیان اینكه دردهای مربوط به اختلافات بی‌علاج نیستند تصریح كرد: برخی از اختلافات فكری و عقیدتی، بخشی فقهی و قسمتی دیگر هم سیاسی است كه دو نهاد درگیر آن هستند و نزاع‌های فرعی فراوانی هم وجود دارد كه خود را به سه منبع ذكر شده اختلاف منتهی می‌كنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با خاطرنشان ساختن اینكه در اسلام، قرآن و عقل راهكارهای روشنی برای وحدت وجود دارد ادامه داد: راه‌حل اختلافات عقیدتی علم كلام است و اگر بحث‌های كلامی را در فضای آرام بین صاحبنظران بیان كنیم و بدون خشونت و نزاع مسائل كلامی را حل كنیم اختلافات عقیدتی كمتر می‌شود.

وی با بیان اینكه اختلافات فقهی هم مختص علماست و آنها هستند كه در مقررات دینی اختلاف دارند البته نمی‌توان گفت: نباید اختلاف در این زمینه باشد و خود خدا هم این را می‌خواهد و اگر اختلاف به نزاع كشیده نشود مضر نیست و می‌تواند منشا پیشرفت شود اما گاهی از اختلاف نظرها استفاده‌های بدی می‌شود و امت را در مقابل هم قرار می‌دهند كه ریشه این اختلاف‌ها در اجتهاد است و اگر علما و دانشگاهیان در این زمینه رفع اختلاف نكنند نمی‌توان انتظار داشت كه مردم دچار اختلاف نباشند ضمن آنكه وقتی اختلافات به مردم برسد تعصب هم ایجاد می‌شود.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به بخش سوم اختلافات گفت: امروز و به خصوص پس از تلاش‌های دست‌های استكباری برای جدایی كشورهای استكباری، اختلافات مرزی و عشیره‌ای و نیز بین ملت‌ها و كشورها ایجاد شده است و بسیاری فرصت‌ها را گرفته و در اختیار دیگران می‌گذارد كه از آن سوءاستفاده می‌كنند و در اینجا عمدتا احزاب، سیاستمداران، مدیران كشورها و دولت‌ها نقش ایفا می‌كنند كه جای آنها در این اجلاس خالی است.

وی یادآور شد: البته سازمان كنفرانس اسلامی و سازمان رابط‌العلمای اسلامیتشكیل شده ولی متاسفانه در اجلاس‌های آنها به جای اینكه به هم برسیم نزاع پیدا می‌شود كه در عین حال كارهای خوبی هم در آنها انجام می‌شود و از امكانات كشورهای اسلامی و به خصوص بانك‌ها به خوبی استفاده می‌شود ولی در هر صورت این استفاده كمتر از توقع اسلام و قرآن است كه مرجع حل اختلافات هستند.

وی با بیان اینكه علما در بخش سوم اختلافات مذكور هم نقش دارند اظهار داشت: آنها پل ارتباطی مردم و دولت‌ها هستند كه دانشگاه‌ها نیز به آنها اضافه شده‌اند زیرا حضور آنها بسیار می‌تواند سازنده باشد و لذا پیوند بین حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ضروری است و نباید بین آنها مرزبندی شود كه متاسفانه برخی می‌خواهند نگذارند این دو بخش به هم برسند و می‌خواهند مرزبندی كنند.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینكه راه‌حل اصلی مشكلات در قرآن است خاطرنشان كرد: ممكن است اختلافاتی در تفسیر وجود داشته باشد اما اگر نكات مشتركی را از آن بیرون بیاوریم و تابلوی راه قرار دهیم می‌توانیم بسیاری از اختلافات و نزاع‌ها را حل كنیم و در عین حال مقداری از اختلافاتی كه باید باشد بماند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینكه پیامبر تفسیر عملی مناسبی از قرآن است و بیان اینكه ایشان با انسان‌سازی كار خود را آغاز كرد به بیان روند تاریخی آن زمان پرداخت و گفت: پیامبر در طول 10 سالی كه اسلام حكومت تشكیل داد توانست امت را به وحدت برساند.

وی با طرح این پرسش كه چه چیزهایی لازم است تا انسانی مانند زمان پیامبر به دست بیاید تصریح كرد: اگر انسان‌های عالم، آگاه، متقی و متخلق به اخلاق اسلامی پرورش یابند هم تكامل سرعت می‌یابد و هم اختلافات كم می‌شود و اختلافات باقی‌مانده نیز به بعد نادانی یا بداخلاقی انسان‌ها برمی‌گردد و حتی در بین علما هم اگر كسانی مبتلا به سوءاخلاق باشند اختلافات بروز می‌كند و لذا علم اخلاق عمده‌ترین راه ایجاد وحدت و پرهیز از اختلاف و نزاع است.

وی با بیان اینكه اگر انسان‌ها قرآن را با قیمت مورد بررسی قرار دهند راه‌حل تمام انحرافات اخلاقی را پیدا می‌كنند كه رفتار ائمه شیعه و سنی نیز از آن برخواسته است گفت: متاسفانه در حوزه‌ها به این مساله پرداخته نمی‌شود و علی‌رغم پرداختن به ادبیات، اصول و... به اخلاق به طور عینی و تحلیلی توجه نمی‌شود و به طور رسمی تدریس نمی‌شود در حالی كه بحث‌های اخلاقی قرآن بیشتر است.

وی با تاكید بر اینكه در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها باید اخلاق در ابتدای كار تدریس شود ادامه داد: خداوند یك مسیر بسیار عظیمی را تعبیه كرده است و آن اجتهاد است و بحث‌هایی كه هم‌اكنون مطرح است در ابتدای اسلام و مجتمع كوچكی مانند مدینه مطرح نبود و لذا از همان زمان پیامبر دستور تفقه داده شد و اجتهاد مكمل خاتمیت دین است كه اگر آن را نداشتیم آنچه از طریق اصحاب پیامبر و ائمه می‌رسیم كافی نبود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: اجتهاد باید در فضای آزاداندیشی كه انسان بتواند به خوبی مطالعه كند انجام شود و آزاداندیشی عضو اصلی اجتهاد است زیرا قرآن هیچ‌گاه نگفته گوش‌هایتان را ببندید و به حرف كسی گوش ندهید و اوج گرفتن تمدن اسلامی نیز معلول آزاداندیشی آن بود.

وی با تاكید بر اینكه حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید به اختراعات و ابتكارات جدید در دنیا توجه كنند، گفت: خداوند ملتی را كه گوش آن باز باشد و به خود اجازه دهد به دنبال بهترین‌ها برود و آنها را بپذیرد دوست دارد و با وجود اجتهاد ما ظرفیت زیادی را در این زمینه داریم و این بابی است كه خداوند به روی ما باز كرده است.

وی با بیان اینكه تحجر، دوگماتیسم و تعصب مانع آزاداندیشی می‌شود تصریح كرد: علم و فرهنگ چیزی نیست كه انسان بتواند از آن فرار كند و فرهنگ را می‌توان در هر جامعه‌ای گسترش داد البته نشر دانش آسان‌تر از آن است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینكه بحث و جدال یك پایه وحدت است و مناظره یك سنت پیامبر و ائمه بوده است كه ائمه شیعه و سنی نیز در حضور حكومت‌ها بدان می‌پرداختند افزود: ما در این زمینه جدیدالولاده هستیم و دنیای اسلام باید مسائلش را از طریق همین جدال و مباحثه‌ها انجام دهد ولی اگر به تعصب آمیخته شود و رنگ دوگماتیسم بگیرد مباحثه تبدیل به نزاع می‌شود.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به سفارش اسلام در مورد قرارگیری علم و دانش و تاكید بر اینكه تعقل هیچ سازگاری با تحجر ندارد به موضوع فرقه‌گرایی پرداخت و اظهار داشت: برخی فرقه‌ها ریشه‌های استكباری دارند اما فرقه‌هایی كه خودمان می‌سازیم پایه نزاع و خشونت می‌شود و فرقه‌گرایی فكری یك موضوع من‌درآوردی كه ریشه آن در خوارج است.

وی تاكید كرد: تندروی و افراط و تفریط در اسلام وجود ندارد و این مساله از انحرافات تاریخی بشریت است و باید توجه داشت كه با اعتدال همه مسائل را می‌توان حل كرد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فاجعه غزه كه مسیحی‌ها آن را جنایت بشری نامیدند و مسلمانان بدان توجه نكردند و نیز با ذكر فجایعی مانند جنگ 33 روزه لبنان و كشتار در افغانستان و عراق اظهار داشت: این مسائل اصلا با فضای اسلامی سازگاری ندارد و باید با اجتهاد نیرومند، سعه صدر، فكر باز و عقل آماده اندیشیدن به سراغ معارف انسانی برویم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینكه از روز اول پیروزی انقلاب مساله اتحاد را مدنظر داشتیم گفت: این توجه مدیون تفكر امام راحل است كه رهبر گرانقدر انقلاب بعدا آن را به شكل مجمع تقریب مذاهب درآورد و دانشگاه مذاهب اسلامی تشكیل شد و باید توجه كنیم كه ما مسلمانان با یكدیگر پدركشتگی نداریم و باید به اتحاد توجه كنیم.

وی در پایان با هشدار نسبت به اینكه موج فتنه را در منطقه خودمان می‌بینم كه از اختلافات عمدتا سیاسی سرچشمه می‌گیرد، ابراز عقیده كرد: اشكال عمده این اختلافات در اخلاق است و لذا اخلاقیون باید به داد بشریت برسند.