jeudi 4 mars 2010

اجماع جهانی برای تحریم بیشتر جمهوری اسلامی

رادیو آلمان: نشانه‌های وحدت نظر بر سر تحریم بیشتر ایران، در آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا آشکار شده است. دو مقام آمریکایی در سفر به چین می‌کوشند زمینه‌های لازم را برای همصدایی چین نیز فراهم آورند.

امروز (چهارشنبه ۳ مارس، ۱۲ اسفند) کشورهای عضو اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک پشتیبانی خود را از قطعنامه‌ای که احتمالا از سوی شورای امنیت برای تحریم ایران صادر خواهد شد، اعلام کردند.


ایران و تحریک‌های تازه

بیانیه اعضای اتحادیه اروپا به وسیله خوزه لوئیز روسلو، نماینده‌ی اسپانیا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به آگاهی سایر اعضای شورای حکام رسید. اسپانیا در حال حاضر ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. به گزارش خبرگزاری آلمان، نماینده‌ی این کشور در شورای حکام، ضمن انتقاد شدید از جمهوری اسلامی گفت: «ایران با آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد پیمان کنترل تسلیحاتی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را نقض کرده است. اعلام تصمیم ساختن ۱۰ مرکز جدید غنی‌سازی اورانیوم و کاهش سطح همکاری با آژانس نیز تحریکی تازه و بی‌احترامی به جامعه جهانی است.»

به گفته نماینده اسپانیا در شورای حکام، علاوه بر اعضای اتحادیه اروپا، کشورهای نروژ، آلبانی و اوکراین نیز از بیانیه جدید پشتیبانی کرده‌اند.


حرکت به سوی اجماع جهانی

پیشنهاد صدور قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد برای گسترش تحریم ایران، نخستین بار از سوی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، مطرح شد و مورد پشتیبانی انگلستان، فرانسه، آلمان و روسیه قرار گرفت. اما چین همچنان با این اقدام مخالف است.

روز سه‌شنبه این هفته (۲ مارس) جفری بیدر، مشاور باراک اوباما در امور آسیایی، و جیمز اشتاین‌برگ، معاون وزارت خارجه آمریکا، برای رایزنی با مقامات چینی وارد پکن شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها، این دو مقام می‌کوشند رهبران چین را به شرکت در "کنفرانس ایران" تشویق کنند. این کنفرانس قرار است در ماه آوریل برای بررسی وضعیت ایران در واشنگتن برپا شود.


نزدیکی روسیه به غرب

همزمان با ورود مقام‌های آمریکایی به پکن، "ویتالی چورکین"، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که از سوی مسکو مامور کار کردن روی پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران شده، اما هنوز این پیش‌نویس را دریافت نکرده است.

روز سه‌شنبه دمیتری مدودیف، رئیس‌جمهور روسیه، در پاریس گفت که اگر با ایران مخرج مشترکی پیدا نشود، روسیه حاضر است اعمال تحریم های تازه علیه ایران را مورد بررسی قرار دهد.

در این شرایط علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با پرس‌تی‌وی گفت که ایران خود را ملزم به اجرای پروتکل الحاقی نمی‌داند. وی افزود: «ما با توجه به این که ثابت کرده‌ایم قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای قانونی ندارد، به این قطعنامه‌ها اهمیت نمی‌دهیم.»

سلطانیه بار دیگر مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ تصمیم می‌گیرد. وی گفت: «تلاش برخی از کشورهای غربی، از جمله آمریکا، برای اعمال نفوذ و دخالت در وظیفه بی‌طرفانه مدیر آژانس تاسف بار است.»

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.