jeudi 4 mars 2010

موج فتنه را در منطقه و جاهای ديگر مشاهده می ‌كنيم

روزنامه آفتاب یزد: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هشدار داد كه جهان اسـلام از وحـدت و هـمـدلـي فاصله گرفته و در ‌همين ارتباط گفت:اختلافات، منحصر به جهان اسلام نيست و در مسيحيت هم وجود دارد اما در اسلام با حضور ‌محور اصلي وحدت يعني قرآن و پخش آن از رسانه‌هاي گوناگون انتظار بيشتري در مورد وحدت وجود دارد.‌ ‌به گزارش ايلنا، اكبر هاشمي‌رفسنجاني كه در همايش كنفرانس وحدت اسلامي اين سخنان را مي‌گفت ادامه داد: چيزي كه براي همه روشن است اين است كه جهان اسلام با همه ‌وسعت و امكاناتي كه دارد و مي‌تواند قوي‌ترين بخش جامعه بشري باشد، دچار اختلافات است و از وحدت و ‌همدلي مقداري فاصله دارد كه اين برخلاف خاص صريح قرآن، اسلام و عقل است.‌ ‌وي تاكيد كرد: يكي از ملاك‌هاي به دست آوردن اتحاد، تقواست و شايد اين كمبود براي جامعه ‌اسلامي وجود داشته باشد و بسيار دردآور است.‌ ‌وي با بيان اينكه <دردهاي مربوط به اختلافات بي‌علاج نيستند> تصريح كرد: برخي از اختلافات فكري و عقيدتي، ‌بخشي فقهي و قسمتي ديگر هم سياسي است كه دو نهاد درگير آن هستند و نزاع‌هاي فرعي فراواني هم وجود ‌دارد كه خود را به سه منبع ذكر شده اختلاف منتهي مي‌كنند.‌ ‌هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه <راه‌حل اصلي مشكلات در قرآن است> خاطرنشان كرد: ممكن است اختلافاتي در ‌تفسير وجود داشته باشد اما اگر نكات مشتركي را از آن بيرون بياوريم و تابلوي راه قرار دهيم، مي‌توانيم بسياري از ‌اختلافات و نزاع‌ها را حل كنيم و در عين حال مقداري از اخـتـلافـاتـي كـه بـايد باشد، بماند.‌ ‌وي با طرح اين پرسش‌‌كه <چه چيزهايي لازم است تا انساني مانند زمان پيامبر به دست بيايد> تصريح كرد: اگر ‌انسان‌ها عالم، آگاه، متقي و متخلق به اخلاق اسلامي پرورش يابند، هم تكامل سرعت مي‌يابد و هم اختلافات ‌كم مي‌شود و اختلافات باقي‌مانده نيز به بُعد ناداني يا بداخلاقي انسان‌ها برمي‌گردد و حتي در بين علما هم اگر ‌كساني مبتلا به سـوءاخلاق بـاشنـد اختلافـات بـروز مـي‌كنـد و لـذا علم اخلاق عمـده‌ترين راه ايجاد وحدت و پرهيز از ‌اختلاف و نزاع است.‌‌وي با بيان اينكه <اگر انسان‌ها قرآن را با دقت، مورد بررسي قرار دهند راه‌حل تمام انحرافات اخلاقي را پيدا مي‌كنند ‌كه رفتار ائمه شيعه و سني نيز از آن نشأت گرفته> گفت: متاسفانه در حوزه‌ها به اين مسئله پرداخته نمي‌شود ‌و علي‌رغم پرداختن به ادبيات، اصول و... به اخلاق به طور عيني و تحليلي توجه نشده و به طور رسمي تدريس ‌نمي‌شود در حالي كه بحث‌هاي اخلاقي قرآن بيشتر است.‌ ‌وي با تاكيد بر اينكه <در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه و رسانه‌ها بايد اخلاق در ابتداي كار تدريس شود> ‌ادامه داد: خداوند يك مسير بسيار عظيمي را تعبيه كرده و آن اجتهاد است و بحث‌هايي كه هم‌اكنون مطرح ‌است در ابتداي اسلام و مجتمع كوچكي مانند مدينه مطرح نبود و لذا از همان زمان پيامبر (ص) دستور تفقه داده شد و ‌اجتهاد مكمل خاتميت دين است كه اگر آن را نداشتيم آنچه از طريق اصحاب پيامبر (ص) و ائمه مي‌رسيم، كـافي نبود.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: اجتهاد بايد در فضاي آزادانديشي كه انسان بتواند به خوبي مطالعه ‌كند، انجام شود و آزادانديشي عضو اصلي اجتهاد است، زيرا قرآن هيچ‌گاه نگفته گوش‌هايتان را ببنديد و به حرف ‌كسي گوش ندهيد و اوج گـرفـتـن تمدن اسلامي نيز معلول آزادانديشي آن بود.‌‌وي با تاكيد بر اينكه <حوزه‌ها و دانشگاه‌ها بايد به اختراعات و ابتكارات جديد در دنيا توجه كنند> گفت: خداوند ملتي ‌را كه گوش آن باز باشد و به خود اجازه دهد به دنبال بهترين‌ها برود و آنها را بپذيرد، دوست دارد و با وجود اجتهاد، ما ‌ظرفيت زيادي را در اين زمينه داريم و اين بابي است كه خداوند به روي ما باز كرده است.‌‌وي با بيان اينكه <تحجر، دگماتيسم و تعصب مانع آزادانديشي مي‌شود> تصريح كرد: علم و فرهنگ چيزي نيست كه ‌انسان بتواند از آن فرار كند و فرهنگ را مي‌توان در هر جامعه‌اي گسترش داد البته نشر دانش آسان‌تر از آن است.‌ ‌هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به سفارش اسلام در مورد قرارگيري علم و دانش و تاكيد بر اينكه تعقل هيچ ‌سـازگـاري بـا تـحـجـر نـدارد به موضوع فرقه‌گرايي پرداخت و اظـهـار داشـت: بـرخـي فرقه‌ها ريشه‌هاي استكباري دارند اما ‌فرقه‌هايي كه خودمان مي‌سازيم پايه نزاع و خشونت مي‌شود و فرقه‌گرايي فكري يك موضوع من‌درآوردي است كه ريشه ‌آن در خوارج مي‌باشد. وي تاكيد كرد: تندروي و افراط و تفريط در اسلام وجود ندارد و اين مسئله از انحرافات تاريخي بشريت است و بايد ‌تـوجه داشت كه با اعتدال، همه مسائل را مي‌توان حل كرد.‌ ‌وي در پايان با هشدار نسبت به اينكه موج فتنه را در منطقه خودمان مـي‌بـيـنم كه از اختلافات عمدتا سياسي ‌سرچشمه مي‌گيرد، ابراز عقيده كرد: اشكال عمده اين اختلافات در اخلاق است و لذا اخلاقيون بايد به داد بشريت ‌برسند.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.