vendredi 12 mars 2010

سوسن محمدخانی غیاثوند، نویسنده کرد بازداشت شد

برگرفته از سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر

سوسن محمدخانی غیاثوند، نویسنده کرد امشب پنج‌شنبه ۲۰ اسفندماه بازداشت شد.

این نویسنده که در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی فعال بود در ساعت ۸ امشب، در منزلش در کرج، طی یورش نیروهای امنیتی بازداشت گردید.

تا این لحظه از علت بازداشت و محل نگهداری این فعال فرهنگی اطلاعی در دسترس نیست.

این نویسنده در سال‌های گذشته علاوه بر فعالیت در زمینه داستان و فیلم‌نامه در حوزه مسائل فرهنگی کردستان نیز فعال بوده است.



صندوقی که کلیددارش احمدی ‌نژاد خواهد بود

سایت فردا در تهران: دولت در نظر دارد صنوق توسعه ملی را کاملا دولتی و در خارج از بانک مرکزی تشکیل دهد.

مقایسه ساختار حساب ذخیره ارزی با صندوق توسعه ملی نشان می دهد دولت قصد دارد مدیریت کامل صندوق را خود برعهده گیرد.

با توجه به بستر قانونی، حساب دخیره به دلیل اینکه یک حساب ملی است در نتیجه قانوناً باید خزانه دار کشور یعنی بانک مرکزی مسئول اداره آن باشد اما صندوق توسعه ملی به خاطر اینکه یک موقعیت حقوقی است در نتیجه می تواند خارج از بانک مرکزی تشکیل و اداره شود و تنها بانک مرکزی به عنوان ناظر ارشد پولی کشور نظارت های خود را بر این صندوق اعمال کند، همانگونه که بر بانک ها و موسسات پولی و اعتباری نظارت می کند.

از دیگر سو باید به این نکته اساسی نیز توجه داشت که در حساب ذخیره ارزی رئیس‌جمهور عضو هیات امنا نبود، در حالی که در صندوق توسعه ملی، وی رئیس هیات امناست. این به معنای آن است که در تدوین اساسنامه رئیس هیات عامل نیز رئیس جمهور بوده و رئیس کل صندوق نیز وزیر اقتصاد یا معاون برنامه‌ریزی ریاست جمهوری است.

در چنین ساختاری بانک مرکزی تنها یکی از اعضای هیات امناست که با وجود یک رای اثری بر اداره صندوق نخواهد داشت. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد در قالب کمیسیون اقتصادی دولت نقاط کلیدی اقتصاد را هرچه بیشتر در اختیار خود داشته باشد.

اظهارات بهمنی

براساس قانون پولی و بانکی کشور مصوب تير ماه 1351 بانک مرکزی بـه عنـوان تنظيم کننده نظام پولی و اعتباری کشور، موظف به نگهداری کليه ذخاير ارزی و طلای کشور است، اما گفته های اخیر رئیس کل بانک مرکزی نیز این احتمال را قوت می بخشد که صندوق توسعه ملی خارج از اختیار بانک مرکزی تشکیل خواهد شد.

محمود بهمنی درباره سرنوشت مدیریت حساب ذخیره ارزی پس از تبدیل شدن آن به صندوق توسعه ملی به واحد مرکزی خبر گفت: ما ترجیح می دهیم خزانه دست بانک مرکزی باشد اما در غیر این صورت هم بانک مرکزی حتما عضو هیئت امنا و یکی از اعضای اصلی نظارت بر آن خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در عین حال از آنجا که ابزارهای نظارتی لازم بر این صندوق پیش بینی شده تفاوت ندارد که زیرنظر بانک مرکزی یا مرجع دیگر اداره شود .

این گفته بهمنی به معنی ان است که دولت صندوق را به گونه ای تاسیس خواهد کرد که این نهاد پولی خارج از اختیار بانک مرکزی باشد

مقایسه ارکان صندوق و حساب ذخیره

الف) اركان صندوق توسعه ملی عبارتند از:
1- هيات امنا
2- هيات عامل
3- رئيس كل
4- هيات نظارت

ب) هيات امناء صندوق توسعه ملي مركب از اعضاي زير است:
-1 رئيس جمهور (رئيس هيات امنا)
-2 معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور (دبير هيات امنا)
-3 رئيس كل بانك مركزي ج.ا.ا
-4 وزير نفت
-5 وزير امور اقتصادي و دارايي
6- دو نفر از ساير وزراء به انتخاب رئيس جمهور

هیات امنای حساب دخیره

به موجب ماده (۸) آئین نامه اجرایی ماده (۶۰) اصلاحی قانون برنامه سوم توسعه، هیئتی مرکب از:

1- رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی

2- وزیر امور اقتصادی و دارایی

3- رئیس کل بانک مرکزی و

4- چهار نماینده به انتخاب رئیس جمهوری (حداقل ۲ نفر از بین وزیران) به عنوان هیئت امنای حساب ذخیره ارزی جهت حسن اجرای قانون و اتخاذ تصمیم در موارد تعیین شده در این آئین نامه و موارد دیگری تشکیل شد.

این حساب به دلیل حساب بودن یک شخصیت حقوقی محسوب نمی شود در نتیجه هیات عامل و رئیس نداشت و اداره ان خود به برعهده بانک مرکزی بود.

پیش از مظرح شدن بحث تشکیل صندوق توسعه ملی، کارشناسان خواستار تغییر در ترکیب هیات امنای صندوق ذخیره ارزی برای کاهش قدرت دولت در برداشت از آن بودند.

ظاهرا کارشناسان و نمایندگان مجلس نمی دانستند قرار است قدرت دولت از این که هست نیز با تشکیل صنوق توسعه ملی بیشتر شود.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.