mardi 9 février 2010

تایید احکام سنگین حبس فعالین آذربایجانی در دادگاه تجدید نظر

ساوالان سسی : مرتضی مرادپور، فردین مرادپور، رسول بدلی، علی بدلی، امین پاشا قره باغی و آرش عشقی مولان از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به شش سال تا شش ماه زندان محکوم شدند.

بر اساس حکم صادره از سوی شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر آذربایجانشرقی فردین مرادپور نوجوان ۱۸ ساله آذربایجانی به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و تهیه و نگهداری مواد منفجره به شش سال حبس تعزیری و فردین مرادپور برادر وی به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعزیری و رسول بدلی به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت به دو سال حبس تعزیری محکوم گردیدند.دادگاه همچنین علی بدلی، امین پاشا قره باغی و آرش عشقی مولان را به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و هر کدام را به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد. .

این افراد در جریان راهپیمایی خانوادگی ۱ خرداد ۸۸ در پارک ائل گولی تبریز و پس از طرح شعارهایی در رابطه با حقوق زبانی و ملی آذربایجانیها بازداشت و پس از نزدیک به سه ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بودند.

بازداشت این افراد همزمان با سالگرد تظاهرات گسترده آذربایجانیها در اعتراض به کاریکاتور موهن چاپ شده در روزنامه دولتی ایران صورت گرفته بود.

نیروهای امنیتی و انتظامی ایران در جریان برگزاری مراسم با تیراندازی و پرتاب گاز اشک آور به سوی شعار دهندگان به آنها حمله برده و عده ای را مجروح و بازداشت کرده بودند.

مسئولین امنیتی و قضایی ایران در این پرونده با طرح اتهام تهیه و نگهداری مواد منفجره برای فعالین مدنی آذربایجانی و محاکمه و صدور حکم برای چندین تن ازمتهمان سرقت مسلحانه در قالب این پرونده سعی در تصویر چهره ای خشونت طلب از فعالین مدنی آذربایجانی دارند. در همین رابطه ماموران اداره اطلاعات تبریز پس از بازداشت فردین مرادپور در ۱ خرداد ۸۸ با مراجعه به منزل پدری وی دیگر اعضای خانواده او از جمله پدر و مادر و برادر این نوجوان آذربایجانی را بازداشت کرده بودند. مامورین پس از تفتیش خانه تعدادی ترقه دست ساز یافته و بر این اساس اتهام تهیه و نگهداری مواد منفجره را به این نوجوان آذربایجانی نسبت داده اند.

فشار بر فعالین مدنی آذربایجانی در ماههای اخیر افزایش یافته و دستگاه امنیتی و قضائی ایران با طرح اتهامات ساختگی سعی در تصویر چهره ای خشونت طلب از مبارزات مدنی آذربایجانیها در ایران و صدور احکام سنگین برای این فعالین دارد.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.