samedi 27 février 2010

در برخورد با رژیم تهران از چمبرلن به چرچیل بدل شدیم

رادیو آلمان: نشانه‌ها و علائم تازه از چرخش در مواضع محافل اقتصادی آلمان نسبت به ایران خبر می‌دهند. رئیس اتحادیه‌ی صادرکنندگان آلمان می‌گوید که مواضع هسته‌ای ایران ادامه کار با این کشور را ناممکن کرده است

تا کنون سیاست‌ها سخت‌گیرانه دولت آلمان در ارتباط با پرنده هسته‌ای ایران چندان با استقبال و همراهی شرکت‌ها و موسسات اقتصادی این کشور همراه نبوده است. ولی اظهارات جدید آنتون بورنر، رئیس اتحادیه‌ی فدرال صادرکنندگان (BGA) آلمان نشانه‌‌‌ای از نزدیک‌شدن مواضع محافل اقتصادی با کارگزاران سیاسی این کشور ارزیابی می‌شود.

بورنر در مصاحبه با روزنامه فاینانشال تایمز (چاپ آلمان) گفته است که دولت آلمان می‌تواند در رابطه با ایران، روی ما به عنوان یک ابزار (فشار) سیاسی حساب کند.

بورنر تا همین چندی پیش نسبت به اعمال تحریم علیه ایران هشدار می‌داد و سیاست سخت‌گیرانه و محدودکننده دولت آلمان که بخشی از صادرات این کشور به ایران را به حال تعلیق درآورده، غیرقابل تحمل می‌دانست. وی اما اینک می‌گوید که ارتباط وسیع میان اقتصاد آلمان و موسسات دولتی و خصوصی اقتصادی در ایران می‌تواند در خدمت اعمال فشار بر این کشور گرفته شود و سیاست و اقتصاد مجموعاَ پیام و علائم واحدی را برای رهبران ایران بفرستند.

رئیس اتحادیه‌ی فدرال صادرکنندگان آلمان در توضیح دلیل تغییر موضع خود، به امتناع ایران از همکاری با جامعه جهانی در مناقشه‌ هسته‌ای اشاره کرده و گفته است: «وقتی که یک دولت دائماَ آشکارا دروغ می‌گوید، مرحله‌ای پیش می‌آید که دیگر ادامه عادی کار و مناسبات با چنین کشوری غیرممکن می‌شود.»

بورنر سپس سیاست معطوف به مصالحه و مماشات با ایران که اروپا حامی آن بوده است را شکست ‌خورده توصیف می‌کند. او می‌گوید که با این سیاست نمی‌توان ایران را به پذیرش خواست جامعه‌ی جهانی متقاعد کرد و از همین رو «من از چمبرلن به چرچیل بدل شده‌ام.»

چمبرلن، نخست‌وزیر بریتانیا در سال‌های اول جنگ جهانی دوم بود و سیاستش در قبال رژیم هیتلری به "سیاست مماشات" معروف شده بود. با افزایش تجاوزات و حملات رژیم هیتلری، چمبرلن جای خود را به وینستون چرچیل داد. از آن پس بریتانیا در رویارویی با رژیم هیتلری مصمم‌تر و قاطعانه‌تر به میدان آمد.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.