samedi 6 février 2010

روزنامه آلمانی: سندی در باره تلاش رژیم برای دستیابی به سلاح اتمی

رادیو آلمان: چهل‌‌وششمین کنفرانس امنیتی مونیخ در بعد از ظهر امروز (جمعه ۵ فوریه) زیر تدابیر شدید امنیتی گشایش می‌یابد. جمهوری اسلامی در آخرین لحظات اعلام کرد که منوچهر متکی را روانه کنفرانس امنیتی مونیخ می‌کند. متکی گفته است که در سخنرانی خود "پیام مهمی" را مطرح خواهد کرد. برنامه جنجال‌برانگیز اتمی رژیم ایران یکی از مباحث اصلی کنفرانس مونیخ است

دو روز پس از اظهارات غیرمنتظره محمود احمدی‌نژاد در باره‌ی امکان توافق بر سر مبادله‌ی سوخت اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، منوچهر متکی، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی نیز به طور ناگهانی خبر از حضور خود در کنفرانس امنیتی مونیخ داده است. او گفته است که حامل پیام مهمی برای کنفرانس است.

ناظران سیاسی که مسائل کنفرانس مونیخ را دنبال می‌کنند با این پرسش روبرو هستند که آیا متکی سعی خواهد کرد ابهام‌ها و تردیدها در باره‌ی چرخش اخیر رژیم ایران در پرونده هسته‌ای را رفع کند یا پیام او حاوی نکاتی کلی و تکراری در باره‌ی وضعیت امنیتی جهان و تاکید بر "نقش و اهمیت" جمهوری اسلامی در این زمینه خواهد بود.

همزمان با اعلام حضور متکی در کنفرانس مونیخ، یک روزنامه معروف آلمان در گزارشی مبسوط ازسندی خبر داده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن دسترسی پیدا کرده و حاوی جنبه‌هایی از تلاش رژیم ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است.

روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" در شماره جمعه (۵ فوریه) نوشته است که رژیم ایران با یاری یک دانشمند آزمایشگاه‌های هسته‌ای از کشورهای استقلال یافته اتحاد شوروی سابق، ساخت کلاهک هسته‌ای پیشرفته‌ای را برنامه‌ریزی کرده است. جزوه‌ای در مورد اطلاعاتی که در این باره در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد تهیه شده است. آژانس بر این نظر است که برنامه رژیم ایران در ساخت کلاهک هسته‌ای پیشرفته می‌تواند اجرایی شود و جمهوری اسلامی احتمالا بدون کمک این دانشمند هسته‌ای نمی‌توانست به چنین برنامه‌ای دست یابد.


حضور نخستین‌بار چین در کنفرانس مونیخ

برای نخستین بار وزیر خارجه چین، یانگ جیه‌چی، به کنفرانس مونیخ خواهد آمد. وی در حاشیه این کنفرانس با جیمز جونز، مشاور امنیتی پرزیدنت باراک اوباما در باره مناسبات پرمناقشه‌ی میان آمریکا و چین به گفت‌وگو خواهد پرداخت.


روسیه و غرب؛ تفاهم برای تشدید تحریم‌ها افزایش یافته

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک عضو پارلمانی روسیه روز پنجشنبه (۴ فوریه) گفت که میان روسیه و کشورهای قدرتمند جهانی، تفاهم بیشتری بر سر تحریم‌های بیشتر علیه ایران حاصل شده است.

کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس عوام و از افراد نزدیک به رهبران روسیه، تأیید کرد که مواضع روسیه و دیگر کشورها به سوی تشدید تحریم‌ها علیه ایران حرکت می‌کند. وی گفت که تغییر مواضع مداوم ایران قضیه را بغرنج کرده است.

کوساچف به شبکه تلویزیونی Vesti-24 گفت:«در رابطه با برخوردهای سخت‌تر با ایران و کاربست برخی تحریم‌های شدیدتر که بیشتر اقتصادی هستند، تفاهم متقابل میان روسیه و دیگر شرکای این کشور در صحنه بین‌الملل ایجاد شده است.»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز پس از ملاقاتی که با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه داشت، نظری مشابه را بیان داشته بود.

از نظر کارشناس اتمی، مارک فیتس‌پتریک، از انستیتوی پژوهش‌های راهبردی لندن، چین و روسیه تلاش خواهند کرد مانع از تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران بشوند، یا دست‌کم آن را تا حد ممکن به تعویق بیافکنند. ولی در نهایت به آن گردن خواهند نهاد. فیتس‌پتریک افزود: «چین قطعنامه تحریم را وتو نخواهد کرد».

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.