samedi 27 février 2010

برای تغییر رژیم در ایران از جنبش اپوزیسیون حمایت کنید

رادیو آلمان: رئیس گروه سیاست بین‌المللی روزنامه تایمز مالی آلمان، در یک تفسیر تازه پس از بررسی بی‌حاصل بودن مذاکره و جنگ، کمک به مردم ایران برای تغییر رژیم در این کشور را راه‌حل سومی معرفی می‌کند که برای ایران و غرب ثمربخش است.

Ines Zöttl رئیس گروه سیاست بین‌المللی روزنامه تایمز مالی آلمان، شاید یکی از معدود روزنامه‌نگاران غربی باشد که به طور مشخص از تغییر رژیم در ایران پشتیبانی می‌کند. او معتقد است که جمهوری اسلامی ایران، در مناقشه اتمی آنقدر به بازی موش و گربه ادامه می‌دهد که به نخستین بمب اتمی دست یابد. پس مذاکره غرب با این حکومت دیگر ثمری‌ندارد.

تحریم سودی ندارد

سوتل با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که از اهداف جمهوری اسلامی برای دسترسی به سلاح اتمی پرده برداشته است، می‌نویسد:«ممکن است این فریاد این بار منتهی به اقدام شود و شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر تحریم‌های تازه به توافق برسد، اما یک تحریم جدی با منافع غرب در تضاد است و این محدود به چین نمی‌شود. هیچکس حاضر نیست ریسک قطع جریان نفت ایران و احتمالا بسته شدن تنگه هرمز را بپذیرد. علاوه بر این تحریم‌های شدید به احمدی‌نژاد بهانه مناسبی خواهد داد تا ویرانی اقتصادی رو به افزایش ایران را توجیه کند.»

عوارض جانبی حمله نظامی

رئیس گروه سیاسی تایمز مالی، سپس احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران را به عنوان دومین راهی که تاکنون در دستور کار آمریکا بوده به زیر پرسش ‌می‌برد و در این مورد می‌نویسد:«بهای یک حمله نظامی با توجه به چشم‌انداز موفقیت اندک آن، بسیار بالا است. بیشتر کارشناسان هشدار می‌دهند که یک جراحی نظامی تنها می‌تواند از سرعت پیشرفت برنامه اتمی ایران بکاهد. تضاد میان آمریکا، اسرائيل و جهان عرب تشدید خواهد شد و ایران از توان بالقوه خود برای بی‌ثبات کردن منطقه از جمله عراق و لبنان بهره خواهد برد. ایران، در استفاده از تجربه غنی خود در مورد پشتیبانی از تروریست‌ها در تمام جهان نیز تاخیر نخواهد کرد.»

راه سوم: حمایت جنبش سبز

اینس سوتل سپس نتیجه می‌گیرد که راه سومی وجود دارد و آن کمک به مردم ایران برای تغییر رژیمی است که از آن به ستوه آمده‌اند. او می‌نویسد:«جهان باید سرانجام هدیه‌ای تاریخی را که ایرانیان، یعنی مردم و نه دولت، پشت درش گذاشته‌اند، دریافت‌کند. روی پاکت این هدیه نوشته شده است: تغییر رژیم.»

در دنباله این بحث می‌آید:«مقایسه با توطئه کثیف سیا برای سرنگونی محمد مصدق در سال ۱۹۵۳ گمراه کننده است. این خود مردم ایران هستند که به پا خاسته‌اند و به رغم اعدام‌ها و تصفیه‌ها، اعتراضاتشان همچنان شعله می‌کشد. جنبش مخالف، یکپارچه نیست، اما چهره‌های خودش را دارد. (این‌جنبش) دارای شهامتی باورنکردنی است و به صورت جدی در دستگاه قدرت شکاف ایجاد کرده است.»

اشتباه جهان غرب

روزنامه‌نگار آلمانی، سپس از برخورد جهان غرب با اعتراضات مردم ایران شکوه می‌کند و می‌نویسد:«غرب طوری رفتار می‌کند که انگار مساله ربطی به آن ندارد. چند محکومیت تقریبا اخلاقی و دیگر هیچ.»

مقاله تایمز مالی چنین ادامه می‌یابد:«زمان تفکیک مسخره تنش هسته‌ای و جنبش دموکراسی‌خواهی فرارسیده است. این نظریه بر این پایه بنا شده است که در صورت مداخله غرب در امور داخلی، یک معامله اتمی غیرممکن خواهد شد. اما این چک سفید تنها به ثبات حکومت کمک خواهد کرد »

یک انتخابات بی‌اعتبار

رئیس گروه بین‌المللی تایمز مالی در مقاله روز ۲۵ فوریه خود پیشنهاد می‌کند:«اوباما، مرکل و اتحادیه اروپا باید انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه ژوئن را بی‌اعتبار اعلام کنند. غرب باید اهداف تظاهرکنندگان را به رسمیت بشناسد. باید بر وجود زندانیان تاکید کند، از شکنجه بگوید. آن نقطه‌ای که این اقدامات می‌توانست جنبش سبز را بی‌اعتبار کند، مدت‌هاست پشت سر ما قرار گرفته. هیچ ایرانی‌یی نمی‌پذیرد که قدرت‌های خارجی در پشت سر تظاهرات قرار داشته‌اند. حرف‌ها بی‌اثر نیستند. دالائی لاما قدرتش را از همبستگی جهانی می‌گیرد.»

مقاله با پیشنهاد یافتن راه‌حلی بین‌المللی برای پشتیبانی فنی و مشورتی از گروه‌های مدافع حقوق بشر در ایران به پایان می‌رسد. اینس سوتل می‌نویسد:«نیویورک‌تایمز از نرم‌افزاری می‌نویسد که می‌تواند سد سانسور را بشکند. این نرم افزار را به صورت تولید انبوه به ایران برسانیم. ایرانیان، ۳۱ سال پیش شاه را راندند. کمک کنیم تا از چنگ ملاها رها شوند.»

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.