samedi 6 février 2010

چین: پرونده هسته ای رژیم تهران در مرحله ای سرنوشت ساز

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مونیخ، وزیر خارجه چین امروز طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کرد، پرونده هسته ای رژیم تهران وارد مرحله ای حساس و سرنوشت ساز شده است.

بحران هسته ای رژیم تهران یکی از موضوعات اصلی چهل و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام شده است. چین برای نخستین بار است که در این کنفرانس شرکت می کند.

دولت چین پیشتر گفته بود که با اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم تهران مخالفت خواهد کرد. اما سخنگوی کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که چین به همکاری با ایالات متحده در این زمینه ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه چین امشب قرار است با همتای روسی خود و همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا در باره پرونده هسته ای رژیم تهران گفتگو کند.

در همین حال وزیر خارجه آلمان در یک مصاحبه‌ رادیویی با اشاره به سخنان اخیر احمدی نژاد که گفته بود آماده همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی است، گفت رفتار رژیم تهران در دو سال گذشته مبتنی بر فریبکاری و وقت ‌کشی بوده است.

وزیر خارجه آلمان ابراز تردید کرد که رژیم تهران واقعا علاقه‌ مند به حل مناقشه اتمی باشد.


هشدار وزیر خارجه روسیه

به گزارش رادیو آلمان، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با گیدو وستروله همتای آلمانی خود، به رژیم تهران هشدار داد و گفت مناقشه اتمی می ‌‌تواند به شورای امنیت برود.

وزیر خارجه روسیه گفت، درست است که مسکو تلاش می کند مناقشه اتمی از طریق دیپلماتیک حل شود، اما اگر رژیم تهران پاسخی سازنده ارائه ندهد، مسئله می تواند در شورای امنیت سازمان ملل به بحث گذاشته شود.

وزیر خارجه روسیه گفت، قصد دارد در شامگاه جمعه با منوچهر متکی ، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که سراسیمه به مونیخ رفته است، در حاشیه کنفرانس امنیتی ملاقات کند.

همزمان با اعلام حضور متکی در کنفرانس مونیخ، یک روزنامه معروف آلمان در گزارشی مبسوط ازسندی خبر داده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن دسترسی پیدا کرده و حاوی جنبه‌هایی از تلاش رژیم ایران برای دستیابی به سلاح اتمی است.

روزنامه آلمانی "زود دویچه تسایتونگ" در شماره جمعه (۵ فوریه) نوشته است که رژیم ایران با یاری یک دانشمند آزمایشگاه‌های هسته‌ای از کشورهای استقلال یافته اتحاد شوروی سابق، ساخت کلاهک هسته‌ای پیشرفته‌ای را برنامه‌ریزی کرده است.

جزوه‌ای در مورد اطلاعاتی که در این باره در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد تهیه شده است. آژانس بر این نظر است که برنامه رژیم ایران در ساخت کلاهک هسته‌ای پیشرفته می‌تواند اجرایی شود و جمهوری اسلامی احتمالا بدون کمک این دانشمند هسته‌ای نمی‌توانست به چنین برنامه‌ای دست یابد.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.