samedi 27 février 2010

کلینتون بحران هسته ای رژیم را با بحران موشکی کوبا مقایسه کرد

رادیو فرانسه: هیلاری کلینتون وزیر امور خارجۀ آمریکا روز پنج شنبه در سخنانش خطاب به مجلس نمایندگان ایالات متحده ، بحران هسته ای ایران را با بحران موشکی کوبا در سال 1962 مقایسه کرد.

در این زمینه خانم کلینتون متذکر شد که دولت وی اکنون همانند دولت آن زمان به ریاست جان فیتزجرالد کندی در فرآیند دیپلماسی بسیار فشرده ای وارد شده است.

شایان یاد آوریست که در ماه اکتبر سال 1962 ، جان فیتزجرالد کندی ، رئیس جمهوری آمریکا خبر دار شد که اتحاد جماهیر شوروی قصد دارد در کوبا ، یعنی در منطقه ای بسیار نزدیک به سواحل آمریکایی موشک های هسته ای مستقر کند.

در نتیجه اعتراضات وی در این رابطه و پافشاری مقامات شوروی از سوی دیگر سبب شده بود بحران به حدی بالا گیرد که جهان در خطر جنگ هسته ای قرار گرفته بود، که سر انجام با تلاش و کوشش جان کندی و پس از یک هفته زور آزمایی دیپلماتیک اتحاد جماهیر شوروی موشک های خود را به کشور فرا خواند.

در ادامه هیلاری کلینتون به عملکرد مثال زدنی رئیس جمهوری آمریکا در آن دوران اشاره کرد و یاد آور شد که جان فیتزجرالد کندی همه کار کرد تا جهانیان را از خطر استقرار موشک های هسته ای شوروی در کوبا با خبر کند و با متقاعد ساختن افکار عمومی جامعۀ بین المللی و سازمان ملل متحد توانست توافق لازم را برای عقب نشینی مقامات شوروی بدست آورد.

خانم کلینتون با اشاره به این عملکرد تأکید داشت که وی نیز به همراه بسیاری از شخصیت های دولت باراک اوباما وارد چنین فرآیندی شده است ، چرا که برای آنها تهدید برنامۀ هسته ای جمهوری اسلامی خطری بسیار جدی به حساب می آید.

وزیر امور خارجۀ آمریکا در پایان سخنانش از پروندۀ هسته ای ایران و لزوم حل بحران کنونی با جمهوری اسلامی به عنوان اولویت اصلی دولت باراک اوباما یاد کرد.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.