samedi 27 février 2010

صدور مجوز وزارت ارشاد برای کتاب عالیجناب سرخپوش

سایت نواندیش: روزنامه اعتماد در ضمیمه سیاسی خود نوشت: همگان به ياد دارند که انتقادات چپ هاي جوان يا همان اصلاح طلبان از هاشمي رفسنجاني در آستانه انتخابات مجلس ششم تا چه حد براي او گران آمد و جوي که بعدها «تخريب» نام گرفت باعث شد او از خير حضور در مجلس بگذرد. اين روند در دوران اصولگرايان يا همان راست هاي جوان هم تکرار شد.

محمود احمدي نژاد آن هنگام که در انتخابات رياست جمهوري 1384، در تقابل با آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گرفت، توانست گمنامي اش را زير سايه رقابت با چهره يي شناخته شده که بالطبع موافقان و مخالفان بسياري دارد، بپوشاند و راه پاستور را به سادگي بپيمايد. همچنين او در تمام دوران رياست جمهوري خود در دوره نهم نيز اين تقابل را کمابيش حفظ کرد و در مناسبت هاي مختلف اشاراتي به «برخي افراد» داشت که به سادگي مصداقش را مي شد در اطراف کاخ مرمر جست وجو کرد. او در انتخابات اخير رياست جمهوري نيز از همين تاکتيک بهره گرفت و توانست بخشي از حامياني را که به دليل عملکرد دولت نهم از ميانه راه بازگشته بودند باز هم با خود همراه کند. با اين حال گويي با پايان انتخابات نيز هنوز اين روند ادامه دارد.

ماجراي نشريه همت و موج انديشه نشان داد هنوز هم خطي در تقابل با رئيس مجلس خبرگان توسط نزديکان دولت پيگيري مي شود تا شايد از رهگذر حوادث پس از انتخابات بتوان به فتح الفتوحي دست يافت. اينها را که بدانيم تحليل تجديد چاپ کتابي خاص از روزنامه نگاري که اين روزها در خارج از مرزهاي ايران است و به واسطه مواضع سال هاي اخيرش پيوسته از سوي روزنامه مشهور -تا پيش از اين عصر- تهران مورد عتاب و خطاب قرار دارد، کار آساني است. کمتر خواننده حرفه يي مطبوعات در دهه 70 است که اکبر گنجي را نشناسد. روزنامه نگاري که روزگاري نماد طيفي از روزنامه نگاراني بود که به عنوان دوم خردادي شناخته مي شدند و مقالات و کتاب هايش علي الخصوص در موضوع قتل هاي سياسي دهه 70 مخاطب گسترده يي داشت.

کتاب هاي گنجي همزمان با حبس شش ساله اش نيز همچنان به چاپ هاي متعدد مي رسيد و خواننده خاص خود را داشت، اما با روي کار آمدن دولت احمدي نژاد و کند شدن روند ارائه مجوز به کتب سياسي کتاب هاي وي نيز اندک اندک از ويترين کتابفروشي ها محو شد. اما هفته گذشته بعد از گذشت چهار سال از خروج اکبر گنجي از کشور و مواضعي که وي در اين مدت در مسائل مختلف گرفته و حتي انتقاد اصلاح طلبان را نيز برانگيخته است خبري در يک روزنامه صبح تهران منتشر شد مبني بر اينکه «شنيده ها از بازار نشر حاکي از آن است که آثار اکبر گنجي که اين روزها به خارج پناهنده شده، اجازه چاپ مجدد ندارد و تنها کتاب «عاليجناب سرخپوش» وي به تازگي اجازه نشر يافته و با قيمت 10 هزار تومان به فروش مي رسد.»

کتاب «عاليجناب سرخپوش» مجموعه مقالاتي است که از اکبر گنجي در نقد هاشمي رفسنجاني در مطبوعات دوم خردادي به چاپ رسيد و عجيب نيست که حتي پس از مواضع سال هاي اخير گنجي که مورد انتقاد بسياري از دوستان و دشمنان واقع شده است، در دولتي که به تقابل با رئيس مجمع تشخيص مصلحت شهره بود، کتابي که از او مجوز انتشار مي گيرد کتابي در نقد هاشمي است. لازم است پيدا کنيم پرتقال فروش را.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.