mardi 9 février 2010

بیاننامه 4 حزب کردستانی به مناسبت روز جهانی زبان مادری

مردم آزادیخواه کردستان!

آموزگاران و اساتید گرامی مدارس و دانشگاهها!
جوانان دانش‎آموز و دانشجویان عزیز!
روز 21 فوریه برابر با دوم اسفندماه، از جانب سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری تعیین شده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به منظور اهمیت دادن هر چه بیشتر به این روز، سال 2008 میلادی را به عنوان سال جهانی زبان مادری اعلام نمودند.
اهمیت دادن به زبان مادری به منزله‎ی اهمیت دادن و حمایت از تنوع زبانی و فرهنگی و در حقیقت، بیانگر حرمت‎نهادن به شخصیت‎ تمامی انسان‎ها بدون قائل شدن تبعیض میان آنان است، چرا که بدون تردید زبان یکی از بنیان‎های هویتی بشر بوده و بی‎توجهی به آن به معنای به حاشیه راندن انسان‎ها و عدم استفاده از این سرمایه‎ی مهم انسانی است.
در رابطه با زبان مادری در ماده‎‎ی 30 بیانیه جهانی حقوق کودک آمده است که: کودکان اقلیتهای ملی و مذهبی، این حق مسلم را دارند که بنابر فرهنگ و هویت ملی ـ مذهبی خود پرورش یافته و در تمامی مراحل زندگی به زبان مادری بخوانند و سخن بگویند.
مردم آزادیخواه کردستان!
اگر چه زبان به عنوان یکی از بنیان‎های هویت انسان‎ها به شمار می‎رود و وجود تنوعات زبانی در هر کشور سرمایه‎ای مهم برای رشد و غنای زبان می‎باشد، لیکن متأسفانه در کشور کثیرالمله‎ی ایران، بیش از هشتاد سال است که ملیتهای ساکن در این سرزمین هدف امواج حملات شوینیستی زمامداران حاکم بر کشور قرار گرفته‎اند و سیاست همگون‎سازی هویتی ملیتها در زیر فشار و خشونتی بی‎مانند و ضدانسانی اتخاذ و به مرحله‎ی اجرا درمی‎آید.
پایه‎های این سیاست بر یک زبان، یک فرهنگ و یک ملت استوار گردیده و عملاً و علناً زبان، فرهنگ و هویت ملل غیرفارس ساکن ایران از جانب زمامداران مورد تحقیر قرار می‎گیرد.
رژیم‎های حاکم بر ایران جهت پیشبرد این سیاست ضدبشری، از انجام هیچ‎گونه توطئه‎ی ضدانسانی‎ای خودداری ننموده‎اند.
به‎منظور حرمت‎نهادن به زبان مادری که هویت کردی ماست و جهت تأکید و پافشاری بر امر خواندن و نوشتن به زبان مادری ضروریست که به سلسله‎ اقداماتی دست زده و به زمامداران سرکوبگر ثابت کنیم که کشتار، سرکوب و زندانی کردن نخواهد توانست ما را از پیگیری مطالبات برحقمان که همان خواست حاکمیت بر سرنوشتمان بوده و خواندن و نوشتن به زبان مادری نیز یکی از پایه‎های این خواست مشروع و عادلانه می‎باشد، باز دارد.
در همین راستا، به منظور نشان دادن یکپارچگی ملت کرد در بیان اعتراض برحق خود علیه تداوم این ظلم آشکار، خواهان آنیم که در روز دوم اسفندماه، روز جهانی زبان مادری، فعالیتهای زیر انجام گیرد.
در داخل کشور :
1ـ دانش‎آموزان، دانشجویان و آموزگاران در این روز با لباس کردی در مدارس و دانشگاه‎ها حضور یابند.
2ـ در دانشگاه‎ها، دانشجویان با نصب پلاکاردهایی به مناسبت این روز، برای مطرح نمودن این خواست مشروع تلاش نمایند.
3ـ هر شهروند میهن‎پرست کردی وظیفه دارد که به طرزگسترده‎ای اقدام به پخش تراکت، فایل صوتی، تصویری و بیانیه‎هایی نماید که به مناسبت این روز منتشر شده‎اند.
در خارج از کشور:
ـ تظاهرات در مقابل سازمان‎های وابسته به UN و همچنین سفارتخانه‎های ایران در کشورهای غربی برگزار شده و ضمن محکوم نمودن سیاستهای رژیم در این رابطه، خواستار حمایت آنان گردند.
در خاتمه از فرزندان ملل تحت ستم ایران می‎خواهیم با انجام فعالیتهای ویژه در این روز، با هماهنگی و پافشاری بر مطالبات و حقوق مشروع خود، که زبان مادری نیز از جمله‎ی آنهاست، توجه مردم ایران و ملت‎های جهان را به این امر جلب نمایند.

حزب دمکرات کردستان ایران
کومله‎ی انقلابی زحمتکشان کردستان ایران
سازمان خبات کردستان ایران
حزب آزادی کردستان (PAK)
نوزدهم بهمن‎ماه 1388 خورشیدی
هشتم فوریه‎ی 2010 میلادی

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.