samedi 30 janvier 2010

تصویب لایحه تحریم صادرات بنزین به ایران در سنای آمریکا

رادیو فرانسه: مجلس سنای آمریکا لایحه ای را به تصویب رسانده است که به باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور امکان میدهد دستور تحریم شرکتهای صادر کننده بنزین به ایران را صادر کند. ایران با وجود آن که یکی از بزرگترین کشور های صادر کننده نفت بشمار می رود بدلیل عدم موجودیت ظرفیت کافی پالایش نفتی ، تزدیک به 40 درصد بنزین خودرا از خارج وارد می کند.

لایحه که با رای اکثریت نمایندگان سنای آمریکا تصویب شد در نظر دارد با محدود کردن صاردات بنزین به ایران ورود محصولات پسته، خاویار و قالی ایرانی به آمریکا را نیز ممنوع اعلام کند.

به گزارش خبر گزاری فرانسه، با تصویب لایحه سنا، تحریم قبلی شرکتهای خارجی که بیشتر از 20 میلیون دلار در عرصه نفتی با ایران سرمایه گذاری کرده اند به شرکتها و موسسات مالی و شبکه های آنان و شرکتهای بیمه گسترش یافته است.

گفته میشود تحریمهای اتخاذ شده بگونه غیر مستقیم،شرکتهای عمده نفت پالایش شده از جمله شرکتهای سویسی ویتول و گلنکور، شرکت سویسی-هلندی ترافیگورا، شرکت فرانسوی توتال و شرکت بریتانیایی برتیش پترولیوم را مدنظر قرار میدهد.

لایحه سنای آمریکا همچنان در نظر دارد شرکتهایی را که بیشتر از یک میلیون دلار محصولات نفتی به ایران بفروشند از حضور در بازار داخلی فروش مواد سوخت در آمریکا محروم کند.

لایحه از رئیس جمهور آمریکا میخواهد بر دولت ایران فشار وارد کند تا آزادی فردی شهروندان ایرانی را تامین کند.

قرار است لایحه سنا بعد از ادغام با لایحه پیشنهادی مجلس نمایندگان آمریکا که در ماه دسامبر گذشته به تصویب رسید، به امضای رئیس جمهور این کشور برسد.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire

Remarque : Seul un membre de ce blog est autorisé à enregistrer un commentaire.